Hjälp o tips för våra 2-månaders tvillingar!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :heart:

Jag hade ju egentligen loggat ut, men kände mig inte riktigt färdig :lol:

Jag är en ganska van flaskmatare nu, om jag får säga det själv :wink: 8)

Lite ledtrådar kan man få om nappen är rätt storlek, tex suger de ca 150 ml på ca 20 minuter :?: om du har 3.5-4 timmar mellan de påbörjade målen. Eller tar det oändligt mycket längre tid :?: det går ju naturligtvis långsammare om de inte är riktgt hungriga.

så här har standardmodellen sett ut hos oss: (pappa har varit hemma och hjälpt, men om man matar själv enligt SM så ser det ut så här:)

Ska målet börja 10.30 så börjar jag med tvilling 1 (den otåligaste, oftast är det samma tvilling :lol: )Jag börjar då målet ca 10.20, och så får tvilling 1 suga och trugas i max tjugo minuter, oftast klart på en kvart, sen växlar jag till tvilling två, samma sak där, max 20 minuter. När de bryter först gången rapar jag. Och sen provar jag lite till.
Sen växlar jag tillbaka till tvilling 1,och sen åter till tvilling 2 igen.
Den som åt lite första svängen, brukar kompensera det när nästa omgång mat kommer.
Blöjbyte och umgänge, ligger sist på programpunkten i våran standardmodell.

Barnen ska vara proppmätta, sömnen är den bästa ledtråden till om och hur mätta de är.
MEM

Inlägg av MEM »

nu är jag här igen :-)

Sedan du skrev sist har allt verkligen vänt!!!! Allt är så otroligt mycket lättare nu. jag håller inte på och matar och matar hela tiden. de får äta sig mätta och sen klarar de sig till nästa mål. de är supernöjda, glada killar nu och deras mamma mår så otroligt mycket bättre!!

Nu till en fråga. de är ju ca 3½ mån nu. ska jag då tänka att de eg är ca 2½ och låta dem fortsätta sova 8-9 timmars natt? som det ser ut nu somnar de mellan 19-19.30 beroende på hur allt flyter på med storebror osv.
de äter oftast mellan 03.30 -04.30. somnar och sover till 07-07.30.

jag känner mig lite osäker på hur jag ska göra när jag ska införa 10-timmars natt... ska de då äta vid 19 och sedan vid 05 för att äta igen vid 07 när det är morgon??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Behåll du nattmålet tills du känner dig trygg. Du kan ha samma tid också, många skippar 10-timmar och går direkt på 12. Det brukar funka jättebra det med.
MEM

Inlägg av MEM »

TACK!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Instämmer i att det fungerar bra att hoppa över 10 timmars natten,
precis så gjorde vi.
Och körde 9 timmars natt: Dvs
kvällsslurk 18.30
nattmål: 03.30

Fungerade kanon, tills vi bestämde oss för att ta bort 03.30 målet vid 4 månader.
Då införde vi 12 timmar rakt av.

Har du börjat smyga in bekräftelseramsa än :?: annars tycker jag att det är en bra ide
:wink:
MEM

Inlägg av MEM »

Hej!! nä det var ju det där med ramsan jag tänkte fråga om oxå! så det är dags att börja med den nu?

Jag tycker att det börjar bli svårare och svårare att lägga dem på dagen. tidigare la vi dem i vagnen och vagnade nån gång och de somnade. nu måste vi ofta vagna flera gånger och de vaknar under sovpassen osv.. kan de ha nån sån period ibland som går över??
oj vilka knäppa frågor jag har.. haha
MEM

Inlägg av MEM »

just ja!! Är det ngn som har en bra ramsa el 2?? För visst ska det va olika på natten och dagen??

har för mig att jag frågat om det tidigare men hittar det inte...

Kram Linda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej MEM :D

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Ang ramsan så måste den inte vara olika dag som natt, det är bara det att den inte skall ha ordet "natt" på dagen och inte heller innehålla barnets namn.

AWs ramsa är bara "Gonatti med sig, Sov så Gott" och på dagen, "sov så gott, en liten stund".

Jag har samma ramsa dag som natt, den sjungs i opera röst "Sov Gott, Lugn och Trygg".

Sen är min erfarenhet att ligginsatsen kan bli lite för trång runt 4 mån för många, Tor växte ur sin vid 2 mån. Då kan man antningen gå över till platt sittdel eller säng beroende på vad som passar hushållet bäst. 8)

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MEM

Inlägg av MEM »

nu är killarna 4 månader och har börjat sova sämre :(
tidigare har Eddie vaknat ngn gång före 3 men somnat om direkt vi vagnat. NU får jag ofta hålla på och vagna från 01 till ca 02, och ändå vaknar han igen innan 3...
igår natt fick vi dessutom vagna Mille flera gånger oxå..

I fredags började i ge lite gröt på dagen, tänkte att de kanske behöver mer mat. har oxå börjat med 4-mån ersättning en gång på kvällen. annars ammar jag dem än.

känns som jag inte sovit alls på flera dygn. Vad gör jag för fel???????

Har börjat ramsa när de ska sova. på kvällen somnar de själva. vi ramsar 4 gånger när vi gå ut.
På natten när jag har vagnat har jag provat ramsa men då är det som om de vaknar till ännu mer...

Jag förstår inte rikitgt vad som menas med bekräftelseramsan??? ???

Om vi iaf var 2 p nätterna men då sonen som är 1 år och 9 mån vaknar lika ofta som småkillarna (och väcker dem...) måste oftast sambon sova inne hos honom.

vad ska jag göra????????????????????????

kram från en väldigt trött 3-barns mamma
Mina älsklingar !!!! Max 061209 (v38+4)
Eddie och Mille 080512 (v 35+1)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej MEM:

Jag tror precis som du, att det är frågan om maten. Så fortsätt med det, mer och mer gröt nu, för varje dag.

Jag har upplevt det så att 4 månaders ersättningen, inte mättar bättre, i sådana fall är det marginellt :shock: men jag har inte upplevt någon skillnad alls :shock:

Vi gjorde en 50/50 blandning av majsvälling och ersättning, och gav det morgon och kväll.

:arrow: Bekräftelseramsan, är den sista ramsomgången, när barnet håller på att somna. Alltså en bekräftande mjuk nedtoninga a 4 verser. när man sätter den.
Och när man känner att ramsan "tar" bakar man in den i påmelseramsan.

Jag slutade vagna vid 4 månader, och satte ramsan då.
Då blev de sådär lagomt buffade i stället,men bara första natten.

Och sen fick de eget rum, i samma veva, för att jag upplvde, att vi störde varandra :shock:

Hur går det med kurningen av storebror :?: Har inte varit inne på kurbarnens hjälpforum på ett tag,
MEM

Inlägg av MEM »

ska testa att blanda majsvälling med ersättningen i morgon :-)

Vi säger ramsan 4 ggr när vi är på väg ut ur rummet. ska man säga den 4 ggr o sen 4 ggr igen men "mjukare" . jag förstår verkligen inte fastän jag läst på...
frågar här istället för att läsa igen...

tanken är att Eddie o Mille ska börja sova i säng så snart som möjligt. eg hade jag velat vänta tills de sover 12 tim natt men jag har insett att vi stör dem på nätterna..
det är bara det att Max måste byta rum först för de ska dela på hans rum.
så först ska vi göra iordning Max nya rum.

Vi har inte kurat honom än, det har varit så mycket i sommar och vi ville inte börja just när han började dagis och nu känns det som att det kanske är bäst att vänta tills han bytt rum?? Eller vad tror du????

sambon har börjat läsa shn-boken men det tar tid för honom :( . han måste ta nätterna med max då jag ammar tvillingarna än på natten och sambon är borta minst en natt i veckan så jag vet inte hur vi sak få in det. vet bara att vi inte kan fortsätta såhär..

TACK o stor KRAM!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu ska vi se om jag kan förklara detta med ramsan :?

Så här gör vi:
:arrow: DESKEDET:Man lämnar rummet, med första versen, ute ur rummet tar man andra versen, och de övriga 2.
Sista versen tonar man ner, mjukt och fint.

:arrow: Sen kommer påminelse ramsan, den ger man alltså för att påminna, upprepa. 4 verser.
( I början kan man ibland behöva använda 6 eller tom 8, för att budskapet ka nå fram.

:arrow: Och sista av allt så kommer bekräftelseramsan. Även den gånger 4, den ger du då, lilla barnet håller på att somna in.
Det är den som har sista ordet och alltså BEKRÄFTAR, att nu sover vi gott.
Det är den som betingar barnet att somna.
Det är alltså superviktigt att ramsan sätts i samband med insomningen, och alltså får sista ordet.

När man då fått arbeta med ramsan, och låtit den få sista ordet, och man känner att den "TAR" så drar man sen i hop bekräftelsen, med en påminelse ramsa.
Och tonar ned på sista versen, avslutande, lugnt och bekräftande.

Hojta till om det fortfarande inte är begripligt:heart: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

DESKEDET :shock: 8)
Beskedet ska det alltså stå :oops:
MEM

Inlägg av MEM »

Alltså egentligen ramsan minst 12 ggr?????
med olika tonfall??

på kvällen somnar killarna utan problem. jag tror att de oftast har somnat innan vi sagt ramsan 4 ggr. el håller på somna iaf,
ska man stå utanför dörren o ramsa??

förlåt om jag har konstiga frågor....
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vissa präglar in bekräftelseramsan, jusst vid insomningen.
Och sen när den sitter, så börjar man använda den, istället för att ingripa med vagning och buffning.

Men när man jobbar enbart med ramsan, och har slutat med diverse annan hjälp, så är det precis så man gör.

Många gånger, kan det vara fler verser i början, än 12, det är beroende på barnets frågor :wink:

Och ja, ramsan är på väg ut, och utan för dörren.

Här får du en matnyttig länk :wink: Om ramsan. Men läs gärna i boken också.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"