Justera schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hej! :D

Imorgon blir damen 9 månader om jag räknat rätt och då ska 30 min bort, och jag får sömtimmarna till 14, 20h. Alltså korta emluren till 1,5 h, var uppmärksam på om hon kommer att vilja länga fm luren till 45 min igen, många brukar vilja det någon månad till, men du märker ju.

Tankar på det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Tack för snabba och bra svar!
Jag känner att det nog känns vettigt. Framförallt att lägga en 45 min lur där på morgonen istället. Hon har svarat bättre på 45 min än 20 även förr i tiden.

Men hur hjälper det här henne att somna där vid nio? Kommer det automatiskt att följa på förändringen i långa luren?

// Malin
Mamma till
Alba 071211, kurad maj-08, minikurad juli-08
Elias 090523, kurad november-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle lägga förmiddagsluren i sängen om det går. Min lille gör jag så med för uta kommer han inte riktigt till ro. Men inne kan jag mörklägga ordentligt och det är helt stilla så då har han inget att göra utan somnar.

Jag tror att duggan menar att om du kortar ner emluren så kan du förskjuta förmiddagsluren en kvart, och det kan vara lösningen. Ni har då en hel kvart till på er att busa och skoja. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Nu ska vi se om jag har fattat det rätt.

- Fm-lur läggs kvart över nio istället för nio och inne istället för ute på promenad i vagn?

- Fm-luren förlängs alltså inte till 45 min utan flyttas fram? Behåller 20 min?

Är inte helt med. :? javascript:emoticon(':oops:')

Jag har också en annan fråga.

- Om man är bortbjuden på kvällen hur gör man då vid läggdags?
Är det ok att lägga henne i tex värdparets säng? Väl mörklagt och så. Eller måste det vara en spjälsäng, vi pratar en gångs tillfälle och att man sedan ska åka hem på kvällen.
Mamma till
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jo den lilla behöver fortfarande 45+1,5 men om du lägger långluren en haltimme senare så tänkte ivarjefall jag som så att du kunde lägga henne en kvart senar till fm-luren. Kanske lite rörigt. :wink:

Angående att lägga i vanlig säng så skulle jag vara orolig att hon ramlade ur. Jag skulle nog lägga i vagnen eller ha en resesäng med mig. :roll:

Ida

www.sovgott.net
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Ok, då är jag med! Har haft 20 min + 2 h fram till nu eftersom jag har väntat på svar. Vill inte röra till det i onödan om jag inte hade fattat rätt! Men from imorgon ändrar vi till 45 + 1.5 då!
Tack!

Ja, det här med att ramla ur har jag ju tänkt på. Min tanke var väl att man i så fall byggde upp med kuddar och satte stolar runt sängen. Kan ju vara så också att det finns barnsäng på plats. Jag ville mest veta om det är ok att lägga henne i okända sängar borta eller om man bör hålla sig till "kända" sängplatser?

En annan sak. (Finns tydligen inget stopp på mig och mina frågor! :shock: )

Nu är hon ju nio månader och har den senaste veckan sovit oroligt på nätterna. Hon skriker mycket och gnyr och kastar sig runt. Vaknar inte ordentligt och svarar alltid på ramsa de gånger den behövs med klarar sig oftast själv. Tror nog att jag "lider" mer av det än vad hon gör. :P Har läst om separationsångest i Barnaboken och det verkar ju vara så. Ville bara kolla lite med era erfarenheter? Försvinner beteendet av sig själv?

Undrar Malin
Mamma till
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Absolut kan du lägga henne i en lånad säng. Det jag brukar göra är att ha med deras egen lilla kudde och filt. Så att det luktar välbekant. Det änfa jag tänkte på var just att hon inte skulle ramlar ur sängen. :wink:

Åttamånadersångest kan det mycket väl vara. Läs i BB så får du kanontips eller sök här på forum så finns massa trådar. Det brukar hålla i sig ett par veckor.

Ida

www.sovgott.net
Gleeba

Inlägg av Gleeba »

Hej hej!
Nu är jag tillbaka med ännu en schemafråga. Tänker nämligen sluta amma snart och undrar då hur man lägger om morgonmålen? På kvällen äter hon redan välling med god aptit.

På morgonen och förmiddagen ser schemat ut såhär:

7.00 Vakna + amma
ca 8-8.30 Gröt
9.00 Lur 45 min
11.30 Lunch

Lägger man gröten kl 7 och sedan tar ett litet mellanmål där gröten ligger idag?

Tacksam för all hjälp!
Hälsningar Malin
Mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag gjorde så att bytte morgon amningen mot välling, och sedan var det ensamlek till ca 8.00 och då åts det en andra brukost med lite smörgås, fil osv och då klarade man sig bra till lunch.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"