Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag skulle behöva lite support och stöd nu... :?

Jag skall ju få ett barn till, insåg jag igår i panik. Nja, jag har ju vetat det ett tag :wink: , men plötsligt kom jag på saker: När Walle föddes i januari, då hade vi en åkpåse hemma, som pappa H åkte i som barn. Den knöddes ner i barnvagnen och där låg han varm och go. Den är i Norrland nu! Och nästa unge har ett par kalla månader till att överleva i.

Vi har en PoP-overall och det är ju kanon. Men så tänker jag så här, att den kan bli knölig och väl varm. Skall lillungen ligga på magen i vagnen, vilket jag hade tänkt, då är overallen inte så bra, för den har huva. Och som sagt, ingen åkpåse. Hm...

Så jag funderar på att sy någon sorts mysoverall i fleece, som man trär på utanpå mjukisbyxor och body och sånt. Så bäddar man ner ungen i diverse filtar och kanske fixar man en åkpåse av annan karaktär (eller ber farmor skicka den gamla). Men som sagt, fleeceoverall... Och det är här utmaningen kommer in. Jag har inget mönster :!: Jag har ett mönster för storlek 68. Åsså har jag ett liksom body-med-långa-ben-mönster för ca 3 månader eller något. Jag undrar då stilla: Kan jag utgå från de mönster jag har och försöka snickra ihop en overall modell mindre? Vågar man? Det är ju grensömmen som är det luriga.

Suck. Tips och råd, ni som kan! Jag tror på idén, men fixar jag att ro iland ett sånt projekt??? :shock:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

syjäntor

spjälskyddet är klart

:mrgreen:

ÅsaB

Måste du ha grensöm då...? Kan du inte sy den som en "sovpåse"? Det stuket hade jag när stortjejjan min var liten... mycket praktiskt!

Ewa
hur gammal är den modellen? Vet du?

Apropå "vad gör jag här..."
Den tanken tänktes många gånger innan jag flyttade hit. Att våga ta steget att följa mitt hjärta är det bästa jag gjort :heart:

/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Fjällfolket skrev: ÅsaB
Måste du ha grensöm då...? Kan du inte sy den som en "sovpåse"? Det stuket hade jag när stortjejjan min var liten... mycket praktiskt!
Intressant... :-k Det finns många fördelar med åkpåse. Självklart. Planerar ju en liknande grej, fast sovpåse. MEN - den stora nackdelen i så fall är ju om man skall ha livet i bilbarnstol, då funkar det inte. Men det är helt klart värt att fundera över, tveklöst. Skulle ju underlätta betydligt!

Hm...
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja men då om du vill ha liten i bilbarnstolen så klipper du liksom hål där du kan sticka igenom grenbältesgrejen, över hålen har du små lappar som lock liksom, som du har kardborrelås på. Så tänker jag, men om det är genomförbart har jag ingen aning om. :oops: :) Vill ni däremot veta hur man syr jättefina nummerlappar så kan jag berätta det för det är jag nämligen proffs på nuförtiden. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Åsa, min granne sydde en ljuvlig sådan sak, fast inte i fleece utan... microfleece tror jag det heter. Lite mjukare och lite lurvigare, eller hur man nu ska säga. Den var suverän. Och min februarifödda sov som en liten prinsessa i den OCH åkpåse. Men höstbebis kanske inte har det lika kallt, just. Hur som så var det som ett stort bakstycke med armar och ben som man trädde i och två sidor som man öppnade upp, lade liten raring i och sen bara vek över sidorna, lite omlott och knäppte med tryckknappar. Väldigt smidigt och behändigt. Hon hade dessutom sytt på en prinsesskrona i rosa på det vita, så det var sött så det förslog. Och så sött har vi inte haft något här hemma varken förr eller senare. Något mönster har jag inte. Och inte grannen heller, hon är som jag - snickrar på frihand. Men hon är å andra sidan kostymör också, så hon kan ju det där. Men modellen är superenkel, så jag tror du lätt kan sno ihop en, om du bara kan se den framför dig. Vilket kanske inte är det lättaste av min beskrivning här :roll: . Men funkar finfint både i vagn och i bil.

Fjällan, är osäker på årtalet på den. Definitivt 60-tal dock.

Kan också intyga att om någon någonsin behöver nummerlappar så lär det inte finnas mången större expert än SusanD och FatA på den fronten. Åtminstone inte på det här forumet. :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Åsa, jag hade en hemmasydd "sovpåse" i fodrad fleece med ärmar och dragkedja fram åt Dag förra vintern. Behövde aldrig klä på bylsig overall och han sov som en prins i den under extra täcken om det var ruggit kallt :D Hade inget mönste utan gick på killens längd och önskad bredd.
Suveränt tyckte jag!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, vad ni är gulliga med alla tips som kommer! :D Det är helt underbart att man kan skicka ut en tanke i cyberspace, full av frågetecken och undran, och så får man en massa bra tips tillbaka! Vi skall visserligen höra med farmor om de kan skicka den bruna 70-talsåkpåsen, men något i fleece skall jag definitivt snickra ihop, för det materialet är en gåva till mänskligheten!

Sedan hittade jag faktiskt bilder på en blogg igår:
http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/ ... agnsprylar på en slags åkpåse till babyskyddet, som inte behöver vara jätteavancerad. Superbra att ha när man skall åka med sin plutt i en kall vinterbil!

Flera dagar utan sömnad. Början på veckan är tuff, tiden räcker inte till alls. Idag är jag fullständigt fullbokad: Jobb, titta på syskonvagn, besöka banken och diskutera vad vi skulle kunna lägga på ny lägenhet :shock: ), vattengympa... Ingen symaskin idag heller, men imorgon skall jag nog ta mig tid när underverket har somnat! Längtar! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fjällmor skrev:Apropå "vad gör jag här..."
Den tanken tänktes många gånger innan jag flyttade hit. Att våga ta steget att följa mitt hjärta är det bästa jag gjort
=D> :heart: Jag förstår det så innerligt! Ska bara.... :oops: :D

Grattis till spjälskyddet, förresten! Hoppas det var värt det! :wink: :lol:

ÅsaB: Man glömmer lätt att du är höggravid. Här är du bara sy-Åsa! :D

Molntyg ja.... men inte finns det i rött va??? Jag har bara sett rosa, orange, olivgrönt, svart och brunt.

Det där med sprund fortsätter att gäcka mig (i tanken, för jag syr inte just nu...) och idag hittade jag dessa sidor och fick mig några aha-upplevelse (bl a om Y-klippning, Ottilia! :wink: )

http://www.trollunge.com/syskolan/detal ... sprund.htm
http://www.trollunge.com/syskolan/detaljer/sprund.htm
http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/ ... nning.html

Snyggt med den där sömmen som gör det hela lite v-ringat!

Nummerlappar??? Fattar noll! :roll: :lol:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vadå nummerlappar tinis :?: Har jag missat nåt... :?

Nu är gardinerna till lillemans rum klara!!! Och inte blev det i tyget från panduro :shock: (får väl användas till nåt annat :oops: ) utan Åhlens med bokstäver på! dom reade ut det för 30:-/m så jag kunde inte låta bli 8) Fodrade är dom också! Och med veckband upptil :D Känner mig såååååå duktig!

Om jag skall erkänna så hade jag redan ett annat tyg till hans rum som jag köpte innan han föddes...jag visste ju inte om det var en grabb eller tjej och har alltid älskat Sia-serien med musen (den grå med både tjej & kille) så jag köpte en färdig hängsel-längd. Nåt förslag på vad jag skall göra med den 2,5m långa saken :wink: ?

ÅsaB: Vilken smart "åkpåse" du hittade, bra idé, den kanske man skulle kopiera om det finns behov i framtiden :)
Kram, kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis till färdiga gardiner, TinasDag! Påminner mig om mina sovrumsgardiner som fortfarandande inte är upplagda och alldeles för långa. :? Men vare sig jag vill eller inte skall jag ta itu med dem, för vi skall väl förhoppningsvis kunna visa lägenheten under hösten/vintern för att sälja. Nu har vi inte köpt något ännu, men banken har varit samarbetsvilliga, så nu börjar vi leta på allvar!

Sedan är Walles jeans klara. Jag var ju missnöjd med mudden jag skaffat, för jag tyckte inte att färgerna funkade jättebra. Så jag packade ner jeansen i handväskan och gick till min lokala tygaffär. Där slängde jag fram jeansen för att kolla muddar som kunde matcha hyfsat och fick en intresserad publik. De tyckte att de var jättefina och att idén att ta till vara på gamla jeans var kanonrolig! Jag var lycklig och generad när jag kom därifrån med två muddar, en blå och en brun.

När jag väl sedan skulle sy på en mudd visade det sig att det ändå var finast med en ursprungliga! Nu fattar jag inte alls att jag inte tyckte att det passade!:D Jeansen blev faktiskt jättebra - men naturligtvis alldeles för stora... :shock: Kanske får jag sprätta mudden i midjan och ta in den lite, men byxorna i övrigt är också jättestora, vida och lite långa, så det är inte läge nu ändå. Suck. Mitt öde just nu! Men å andra sidan har vi kläder i mängder just nu, så det gör inget att vi får lägga undan lite. Urkul har det varit, hur som helst! Bilder kommer på bloggen, men jag har inte tagit kort ännu.

Kram alla!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - kanonbra länkar! Jag är inte helt säker på att jag fattar helt det där med y-klippning allt (mittenlänken tror jag att det var) men jag bara måste testa någon gång. Man börjar ju få en del konstiga tygdelar över! Då kan man ju testa lite! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

JAAAAAAAA!!!!
Jag fixade det ! Den är klar! Min skötväska :D
Mycket stolt är jag över att ha klarat av det projektet - eller inte klara av det, det var jag inte orolig över, men att jag slutförde. Saker och ting har en tendens att påbörjas och bli liggande.

Det saknas två plexiglasstavar, som ska ge lite stadga. Jag visste inte om det skulle behövas, men det känns som det gör det. Det ska jag försöka få tag i inom några dagar, men stoppa i dem och sy fast dem, sedan är den klar på riktigt.

Så fort jag tagit bilder, ska jag lägga ut dem på hemsidan. Här är en länk till beskrivningen. http://hem.passagen.se/februaribarn/vaska.htm

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Heja /LO!!! =D>

Själv syr jag INTE för tillfället! [-(

Bara en pyjamas till lillis eftersom hon verkligen har för få. Och då kunde jag ju likagärna ge mig på den där overallen från Ottobre, eller hur :roll: :lol:

Var är Ottilia, förresten? Vi saknar dig!!!! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu finns den på bild.
Lovar att ta några till när Ivar ligger på den sedan!

Tinis, att säga att man inte syr när man syr en pyjamas vet jag inte om det är schyst... ;)

Nu tror jag mitt nästa projekt blir åkpåse till bilbarnstolen som Åsa B länkade till.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jättesnyggt! Vilket härligt tyg, /LO! Se där, nu är du fast här i sytråden! :lol:
/LO skrev:Tinis, att säga att man inte syr när man syr en pyjamas vet jag inte om det är schyst...
:oops: :-$
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"