vaknar på nätterna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tesstessan

vaknar på nätterna

Inlägg av Tesstessan »

Hej!
Vi började kura vår son (snart 11 månader) för tre veckor sedan med mycket gott resultat. Vi är så stolta över oss själva och sonen. Från att han tidigare har vaknat en gång i timmen sover han nu nästan hela natten. Så skönt!
Så här ser schemat ut:
7.00 God morgon!
7.30 frukost
9.30-10.15 förmiddagslur
10.15 litet mellanmål
11.30 lunch
13.00-14.30 eftermiddagslur
15.00 mellanmål
17.30 kvällsmat
19.00 bus och god natt!

Den senaste veckan har han varit svårsomnad på kvällarna. Han har hojtat/gråtit ett par minuter för att sedan ligga och snacka en halvtimme innan han somnar.
Sen kan han vakna 2-3 gånger per natt, ibland somnar han om själv och ibland ramsar vi från vårt sovrum. När han vaknar vid 5-6-tiden kan han ibland ha svårt att somna om ända till 7. Men oftast går det.

Nu över till vår fråga:
Vi skulle gärna vilja att kvällarna är "smidigare", lika smidiga som vid dagslurarna. De funkar superbra! Han somnar på tio minuter i sin säng på fm och på em somnar han direkt i stillastående vagn. Duktig va?
Det hade ju såklart varit jätteskönt för oss alla om han sov sig igenom hela nattens 12 timmar utan att vakna, men det är kanske för mycket begärt? Mycket vill ha mer...

Har funderat på att dra ner på förmiddagsluren till 20 minuter och tidigarelägga emluren till 12.30-14.00 för att han ska få fler vakentimmar fram till läggdags om han kanske inte är tillräckligt trött vid kvällsläggningen.
Vad tror ni?

Ska kanske tillägga att han tidigare hade napp på natten, men tog bort den i samband med kurstarten. Han har inte "frågat" efter den sen dess! Vi tror att det var nappen som störde honom mycket tidigare på nätterna då han somnade om så fort vi stoppade in nappen igen (en gång i timmen...)

Det känns verkligen skönt att ha fått rutiner kring allt med mat- och sovtider! Vilken grej! Ska ärligt säga att vi var liiiite skeptiska innan vi startade, men har nu sagt "Varför gjorde vi inte det här tidigare?"

Ge oss gärna tips på hur vi kan finslipa kurningen, tack!
/Tessan
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Tessan och välkommen hit. :heart: :D

Först och främst vill jag gratulera till en lyckad kurning. Visst är det härligt? :D

Angående schemaädringar så brukar jag avvakta en vecka ungefär och om problemet kvarstår så kan du dra ner fm till 20 minuter tycker jag.

Sedan får du inte glömma att det här är en process som tar minst en månad innan allt faller på plats. Så ha tålamod så kommer det snart. :wink:

Angående läggningen så skulle jag lägga kanonglad unge i sängen och ramsa ut. Sedan skulle jag pyssla med mitt, dammsuga, diska och städa. Så att han hör att ni är där men att ni inte fokuserar på hans sömn. Låt honom böka runt och gnöla. Blir han ledsen får han en bestämd ramsa som säger att mamma/pappa har 17 kor som ska mjölkas och 5 andra barn som ska natttas så vi har inte tid just nu. :wink:

Angående tidiga mornar så kan du mha. sökfunktionen här på forum få upp massvis med trådar som handlar om just det. Läsa och bestäm er för en stradegi. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tesstessan

Inlägg av Tesstessan »

Hej Ida!
Tack för ditt svar! Ja, jag vet ju egentligen att vi måste ha tålamod, men när det väl börjat gå så bra vill man fort att allt ska falla på plats. Men vi kämpar vidare och försöker ignorera honom när han ska somna.
I gårkväll somnade han på 20 minuter, vaknade till vid 22 och somnade om själv. Sen hörde vi inte av honom p[ hela natten förrän kl 06.10. Då låg han och snackade i sin säng. Vi lät honom hållas till 6.40 då vi gjorde glad morgon. Egentligen är det ju inte morgon förrän kl 7, men vi hörde att pratet var på gång att övergå i gråt, så vi förekom honom om än lite tidigt...
Så småningom ska han alltså alltid kunna somna om själv när han vaknar på natten eller får man räkna med att ramsa?
Vi har funderat på väckarklocka och ska prova det.

Men vad tror du om vår teori att han kanske får för mycket sömn under dagen?
I förmiddags lät jag honom sova 20 minuter och nu sover han sedan tio i ett. Provar detta några dagar och ser om det ger resultat.

Hälsningar
Tessan
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

En del barn behöver bara 20 min på fm och andra klarar sig inte på mindre än 45 min, men du märker ju hur det verkar.

Väckarklocka är en jätte bra ide! Fastnar han i någon klagan är högklassisk musik helt suverän!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"