Vill kura Gurra!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Catten78

Vill kura Gurra!

Inlägg av Catten78 »

Hej!
Det är första gången jag skriver på detta forum. :) Jag har blivit tipsad av en kompis som har fått strålande resultat. Vår son Gustav har allid sovit mer eller mindra bra. Jag är rätt strukturerad och gillar scheman och bestämda tider. Idag är det lille G som bestämmer sina sovtider någolunda själv. Han blir trött vid sju och får sova då. Han vaknar dock på olika tider och då har vi inga medel att söva om honom. Han ställer sig upp i sängen och blir riktigt ledsen om vi försöker söva om honom eller inte tar upp honom. Gurra sover i regel något över 12 timmar. Vi märker att han behöver sova mer, men som sagt, har han vaknat så har vi inte lyckats att söva om honom igen. Vi skulle vilja ha hjälp med ett passande schema innan vi börjar att kura lille G. Det ungefärliga schemat ser idag ut så här:
Vaknar mellan 05.10-06.00
Frukost 06.10
Sovstund ca 2 timmar efter att han har vaknat ca 07.30-08.15
Mellanmål 09.30
Sovstund ca11.15-12.00
Lunch 12.30
Sovstund ca15.00-15.45
Middag 16.30
Nattgröt 18.45
Nattsömn ca 19.15
Jag håller rätt bestämt på måltiderna, men som sagt så är det Gustav som bestämmer när han blir trött och hur länge han ska sova. Det skulle vara skönt för oss om han sov i alla fall till 06.30 på morgonen, för då går min man upp. :roll:
Vi är väl inte fel ute som vill kura vår son?! Det är inte så många som tycker att vi behöver detta, men det skulle sätta guldkant på vår vardag och jag skulle känna mig betydligt säkrare. 8-[
Jag fick ett ungefärligt schema av min kompis Tina.Det ser ut så här:
06.30 Vakna
06.45 Frukost
09.00-0945 Sova
09.45 Mellenmål
12.30 Lunch
13.00-15.00 Sova
15.00 Mellanmål
17.30 Middag
18.30 Nattmål
19.00 Sova "Hela natten" :D
Är det bra eller har ni något annat förslag? Det känns som vi ska vara helt på det klara med schemat innan vi börjar kura...
Hoppas att ni kan hjälpa oss! [-o<
Kram Gurras mamma!
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit :heart: :D

vad bra att ni nu bestämt er för att få ordning på lillens sömn. Först och främst råder jag dig att läsa, läsa och läsa så ögonen blöder. Om du inte redan har internationella sovahelanatten-boken så finns den här på forumet att beställa :wink:

Angående schemat så tycker jag att det ser bra ut om du inte vill ha 12 timmars natt. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen hit :heart: ! Låt mig gissa, kan det vara Tina med lille Dag som har tipsat dig... :D :?: Låter som ett utmärkt beslut att kura. Han behöver ca 14 h sömn och jag får ihop det till 14 h 15 min på ert schema förslag så det är ju bra. Men 12-timmarsnatt är väldigt skönt och varför inte lägga in allt på ett bräde och lägga 1,5 h lur istället? Bara ett förslag.

Jag kan känna att det är ett mellanmål för mycket, målen kommer lite tätt inpå varann. Ska gärna gå 3,5 h mellan målen och de ska helst inte ta mer än 30 min. Så här kan det också se ut (taget från klistrade favorittrådar, schemainspiration):
Natt: 19 – 7
Äta kl 7
Sova kl 8.45 – 9.30 (45 min)
Äta kl 10.30
Sova kl 12 – 13.30 (1,5 tim)
Äta kl 14
Äta kl 17.30
Bad, skoj, nattslurk kl 18 – 19
Sova natt kl 19.

Bra att ni vill vara väl förberedda innan ni börjar, det är då det går som bäst! Och strunta i vad andra säger! Ni kommer ha nytta av detta hela livet höll jag på att säga. Sjukdom, tänder och annat krafs kan komma och gå, men sömnen består :)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej och tack! :heart:
Vad skönt det kändes att få svar så snabbt! :D
Jag undrar bara lite över målen, om jag ska ta schemat från favorittrådar. :-k Vad ska det innehålla så att Gurra klarar sig så länge? Idag får han gröt och fruktpuré till frukost. Sen är det fruktpuré och lite smörgås till mellanmål. Lunchen är mat och fruktpuré. Middag är mat och fruktpuré och kvällsmål är gröt. Lille G spyr mycket och ger vi honom för mycket mat på en gång så spyr han ännu mer. Jag kanske bara oroar mig i onödan? 8-[ Man vill ju bara att han ska må bra och vara nöjd!
Kramar :heart:
Ps. Det är Tina med Dag som tipsat mig. Ds. :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Som du ser så får du lite olika råd av oss här. men jag håller med dig att jag har svårt att ha så långt mellan målen. Så vi har löst det genom att ha en andra frukost här hemma. Så här har vi:

06.45 välling
8.30 gröt
11.30 lunch
14.30 mellis
17.00 middag
18.40 välling

Som du ser så har jag tätare mellan målen och för oss funkar det kanon. Men alla barn är olika, så gör det som passar er. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :heart:
Bara säger hej!
Ser att du får fantastisk hjälp C av underbara kurare :thumbsup: Detta kommer bli toppen för dig och A :D
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Catten78

Inlägg av Catten78 »

Tack igen! :heart:
Jag funderar och funderar... :-k Är det viktigt att det är lika långt mellan målen?
Är det för långt att ha fyra timmar mellan två mål, som lille G har idag mellan lunch och middag?
Ska vi ha fyra stora mål som vi redan har, eller ska vi lägga till ett litet mellanmål?
Jag vacklar och vill som sagt känna mig säker på min sak innan jag drar igång. :roll:
Kramar C :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Det är väl bra om det är någotsånär jämnt spritt mellan målen, men en halvtimme hit eller dit spelar nog ingen roll. Det finns inget fast svar på dina schemafrågor, ni måste själva försöka känna vad som passar er och lillen. Som Ida skrev, de har tätare mellan målen och det passar dem. För oss hade det inte gått då han inte fått upp aptiten till dess. Om du tror han fixar 4 h så lägg så. Jag tror du bara måste spika ett schema och följa det en vecka, funkar det inte efter det så kan du börja fundera på att ändra.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Väldigt klokt sagt emma :thumbsup: =D>
Har DU bestämt dig så annamar G det pang bom!
Kram :heart:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej! :D

Nu har vi bestämt oss för ett schema, men mina frågor tar visst alldrig slut... :-k

Är Gustav för stor för att vagnas? :? Han blir tio månader på måndag.
Varför jag undrar är att jag är rädd att bli för låst hemma hela dagen om jag bara lär honom att sova tryggt i spjälsängen. Det känns, för vår del, som att det skulle vara svårare att få honom att sova länge i vagnen. Tidigare har han sovit bra i vagnen, men bara på rygg. Nu vill han inte bli fastlåst med selen. Nu till nästa fråga. :) Ska han alltid ha sele på, även på mage, i vagnen?
Om jag skulle välja att han sover i vagn under eftermiddagen, kan man efter kuren lägga honom i spjälsängen under samma tid?
Måste man vagna utomhus, eller går det lika bra innomhus?
Ska man ha en filt för så det blir lite mörkare i vagnen och färre intryck?
Jag har visst hundra frågor! :oops: Jag vet ju inte om han är för stor för att vagnas. :lol:

En sak till; Ska det vara ljud och ljus utanför Gurras rum även mitt i natten eller bara under själva läggningen, då man själv vanligtvis vaken? :?:

Tack igen för alla bra svar och råd man får! :D

Många kramar C :heart:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej igen!
Jag skulle gärna vilja ha lite svar på mina frågor som jag skrev igår, om det går? [-o<
Imorgon ska vi börja kura och jag är lite nervös.... :-&

Kram :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej C!
Eftersom jag inte är expert på vagningen hoppas jag dom andra experterna :wink: kan besvara dina frågor. Tror dock inte han är för stor för att vagnas. Jag tror även att vagning inne funkar fint men det är den friska luften man vill åt med utomhuslurar, dom sover ju bättre då. Jag skulle ha ett skynke över vagnen eftersom han är en nyfiken grabb som annars skulle få svårt att koppla bort alla synintryck 8)

Du behöver inte ha tänt och ljud på hela natten. Det skallk vara natt inget annat!
Kram
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Tina!
Vad söt du är! :heart:
Börjar bli nervös, men är ändå peppad inför imorgon kväll! :roll:
Köpte mörkläggningstyg till fönstret idag och testade det ikväll. :) Det blev mörkt, men lite lite ljus sipprar ändå in ovanifrån. Får titta på det mer i morgon.
Jag vagningen är jag ju som sagt lite osäker på... :-k Vill ju gärna att han ska kunna sova i vagnen men han är ju en liten ål! :lol:
Kram Catharina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Catten78! :D

Grattis till ett bra beslut om att få till sömnen :wink:

Angående vagningen...hmm jag tror inte att han är för stor för att vagnas, det blir ju tyngre men om ni beslutar er för vagningstekniken så kör på den. 8) Viktigt är att ni övat upp er innan så att ni vet hur det ska utföras med tyngd i. Lika med buffning, öva först så ni har rätt teknik. Sele när han ligger på mage är kanske lite svårt? Lägger ni honom på mage och han är van vid att inte selas så tror jag ni kan lösa det ändå. Kan bli en del tillrättaläggande i början om han sätter sig upp när ni ska vagna, men det fixar ni. :wink:

Under kuren så väljer ni samma sovplats vid varje lur. Tex alla i vagn eller alla i säng eller någon i vagn och någon i säng. Håll samma plats kuren igenom så det blir så lika som möjligt. Ni kan också (om ni har en kortare lur så ni orkar gå den varje dag) ha en lur som vagnspromenad.

Efter kuren ska ni kunna byta sovplats om ni vill. I vagn eller säng, men man kanske inte behöver byta alla dagar hela tiden. :roll:

Det är som TinasDag skrev den friska luften man är ute efter när det gäller vagning ute. Går lika effektivt att vagna inne. men ha alltid ett skynke för som avskärmar omvärlden, ute som inne. :wink:

Hoppas det klarnade lite

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"