Feber under kurning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Hej igen,

Nu undrar jag hur länge det kan ta innan tiderna sätter sig i kroppen på de små liven? Jag får ju i princip alltid väcka honom (förutom på morgonen) och då blir han alltid sur och är grinig mest hela tiden. Dessutom äter han inte särskilt bra. Han är inte alls den där glada, sprudlande bebisen som beskrivs i boken......... Han blir inte heller glad när vi gör glad morgon, vad gör vi för fel? Ska jag ge honom 5 min extra att sova och se om han vaknar av sig själv?

Hjälp!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:?: Sover han som en sten på alla sovpass?
:?: Är han fortfarande sjuk?
:?: Hur ser schemat ut?
Jag har också en mycket morgontrött och svårt surt vaknande unge. Jag har lärt mig att det är väldigt nödvändigt att hålla rätt exakt koll på de naturliga sömnrytmpassen, då är han i allafall mindre sur... :roll:
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Hej,

Nej, han sover inte som en sten på alla sovpass. Nätterna vaknar han ganska ofta och gråter till men blir tyst och somnar om fort igen (utan att vi gör något). På morgonen när han vaknar så håller han på att smågrina av och till tills han blir förbannad. Vi brukar skynda oss att göra glad morgon innan han blir en riktig surgubbe men när vi kommer in så verkar det som att han blir sur på oss.

På dagarna så brukar jag ta en morgonpromenad vilket så klart inte innebär något problem för honom att somna in. Det första passet brukar han sova utan några egentliga problem. Likaså det tredje (20 min) när han väl somnat (brukar gå och handla då så det blir återigen en liten promenad). Andra passet på 1,5 h brukar han sova inne i vagnen. Problemet där är att vi har en (sitt)vagn med fullt liggläge i. Han har ju inga problem att snurra och/eller sätta sig upp och då blir det svårt att bara ramsa. Jag är ju rädd att han ska ramla ut. Kan jag bryta trenden och lägga honom i sängen när han ska sova inne? Vagnande fungerar men han blir ju sur när jag slutar. I början var det inga problem för då var han så trött att han somnade på en gång så vi fick ingen riktigt träning där. Nu blir det bara lite huller om buller=inget bra.

Jag tror att han åkte på den där 3-dagarsfebern för igår morse upptäckte vi att han var "flammig" på hela överkroppen samt lite på huvud och armar vilket man kan bli efter det. Men han verkar vara frisk nu.

Det schema vi går efter är det som finns i SHN-boken "Laura 8 månader" fast med tiderna flyttade 30 min bakåt.

Blir så himla ledsen och uppgiven när jag ser att han inte mår bra och bara är grinig. Som sagt, aptiten är inget vidare heller.
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Oj, jag tolkade dig nog fel. De gånger jag får väcka honom (nästan jämt) så sover han rätt hårt.
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Emmy79

Tänk på att han faktiskt varit sjuk, för bara några dagar sedan. SHN är en process och inte en knapptryckning... ha tålamod, med små barn måste det få ta tid.

Du kan väl skriva ut schemat är du snäll så slipper vi leta i boken efter lauras schemas :lol: Är du snäll så går du också in i din profil och skriver när barnet är fött så behöver vi inte leta i tråden efter ålder.

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Schema:

07.00 Glad morgon med amning (räcker med ett halvätet bröst... ! :( )
09.30-10.15 Lur 1 (Jag passar på att ta en promenad med vagnen, så klart att han somnar utan protester...)
10.30 Lunch
12.00-13.30 Lur 2 (inomhus i vagnen, funderar på att byta till sängen eftersom jag är rädd att han ska ramla ur)
13.30 Mellis
15.30-15.50 Lur 3 (Jag passar på att gå och handla med vagnen, se Lur 1)
16.15 Middag
18.00 Badtime, borsta tänderna, pyjamas på
18.30 Nattslurk
19.00 God natt

Jag vet att han varit sjuk och så men han har alltid varit jobbig med sovandet. Han vaknar nästan jämt och gråter och vaknar ofta under sömnpassen och gråter. Det är otroligt jobbigt att se att han inte mår bra. För vilket barn (eller vuxen för den delen) mår gott av att småsova och vakna gråtandes dygnet runt?!
Mamma till Sigge, född 080101
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Just ja, vid kl. 18.45 brukar vi köra skrattet före god nattet men det brukar fungera sådär. Han är inte så glad helt enkelt... :(
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

emmy79 skrev:Just ja, vid kl. 18.45 brukar vi köra skrattet före god nattet men det brukar fungera sådär. Han är inte så glad helt enkelt... :(
Och jag tycker mig se att det finns fler. :? Du tycker synd om honom, och det är han inte ett dugg betjänt av. Läs Annas januarikrönika så tror jag att du får ett aha. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Om dagarna så tycker jag att du antingen sätter på honom en sele, men är han ändå inne finns det ju ingen orsak till att inte lägga honom i sängen. Då gör du precis som på kvällen. Dagtid verkar ni inte ha hittat vägen, så då tycker jag att du följer kuren, från dag ett, med ramsa och allt. Framförallt på långa luren. Det är i allmänhet så att dagarna trasslar och det gör det inte mindre om man låter bli att ta tag i dem, och ofta smittar det trasslet nätterna sedan, och då har man hela det jobbet förstört också... :roll:

Om ledsna väckningar:
Håll på de jämna sömnrytmpassen på dagen så är det enklare. 5, 20, 45 minuter 1,4 och 2 timmar. På morgonen skulle jag göra allt för att få till en GLAD morgon. Är ni glada kommer han att bli glad, så fungerar det ju alltid för oss människor, eller hur?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

1,5 timme, ska det ju stå.
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Ja, jag vet ju att det inte är synd om honom. Han har faktiskt "inget" att klaga på vilket jag brukar säga till honom också. Tycker inte att jag daltar med honom så heller.

Om jag ska börja att lägga honom i sängen på långlurarna, hur blir det då? Nu är det ju uppföljningsvecka. Ska vi ändra rutinerna så att han sover i sin säng eller måste vi börja om helt? Hur blir det med buffning och ramsning? Och de andra lurarna? Jag går gärna ut och promenerar - ska jag vänta med det tills han är vaken i stället? Vi bor i lägenhet och kan inte ställa ut honom på balkongen, det är därför jag går ut med honom så han ska få sova ute.

Nu så lägger vi honom (på kvällen) och så ligger han och surar mellan 5-20 min. innan han blir helt tyst. Då bekräftar någon av oss. (Innan får han ligga och sura, smågrina och skälla på oss så länge han inte är jätteledsen). Vi påminner bara om han blir ledsen. Likaså under natten då han har en del uppvak.
kiki

Inlägg av kiki »

Visst kan du ändra rutinen, sova i vagn - sova i säng, det hänger bara på din attityd, om du är säker på att det kommer att gå bra att sova långluren inne i sängen så går det, kanske får du några extra frågor som måste besvaras. Att ha 2 lurar i vagn och långluren inne är inte ngt problem om du vill ha det så. Då kan han vara vaken och nere på marken när ni är ute och det är ju mycket bättre.

Är du gullig och skriver in i din profil när han är född :lol: under signatur i profilen.

Kram Kristina

Social delaktighet
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Åh, jag måste bara få berätta!

Idag har varit en fantastisk dag för oss! Har som vanligt hört honom inatt vid några tillfällen men i "vanlig ordning" somnade han om själv (trots en jättehostattack kl. 05.00). Kl. 06.05 vaknade han och jag hade lagt några leksaker utanför spjälsängen på en låda som han kunde nå. Jag hörde hur han lekte och pratade för fullt med sig själv där inne. Efter ca 30 min blev han ju less och började gnälla och smågrina men han fick lov att vara kvar till 06.50 då vi gjorde glad morgon.

Men det största genombrottet (hoppas att det håller i sig ) [-o< är att han har ätit som en häst idag! Tjohoooooo!!!!!!! :lol: Dessutom vaknade han exakt efter 1,5 h på långluren och LOG!!!!!!!!!! Åt mellis mitt i ett varuhus utan några som helst problem. Han bara åt och åt tills det tog slut i burken och han ville ha mer så jag fick helt enkelt sätta mig och amma upp honom det sista. Morgonluren kände jag av lite inom ett 5-minutersintervall när han var lättväckt, likaså eftermiddagsluren. Och tänka sig - ingen gråt!

Vi hade besök av hans farmor och farfar på eftermiddagen också här hemma. Och tänk att han log när de kom. Det har aldrig hänt med någon besökare förut! Läggningen gick smärtfri. La ner honom, kort solfjäder och gick med ramsan. Han satte sig säkert upp och "sa till oss" men utan gråt, sen satt han och snackade, lekte säkert med leksakerna han kom åt och inom 15 min var det helt tyst. Jag är så glad att jag bara vill gråta.

Nu så får vi se hur det blir med dagslurarna i fortsättningen bara. Jag/vi är ju ganska ofta ute. Och i så fall är det ju inga problem med sömnen. Jag slänger över ett skynke och säger "Sov så gott en liten stund". Även om han inte somnar så är han helt tyst, ligger och kollar bara i så fall.

Ja, hur som helst är jag lyrisk över dagen. :lol:
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Förresten, jag måste vara knäpp för jag hittar inget annat ställe att skriva in hans födelsedata på än det jag gjort... :?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt! :D Och du har så fint skrivit allt födelsedata, det är bara Kiki sonm är blind! :shock: :lol:
kiki

Inlägg av kiki »

TorpSara skrev:Härligt! :D Och du har så fint skrivit allt födelsedata, det är bara Kiki sonm är blind! :shock: :lol:
:oops: :oops: JO blind, jag skyller på att jag har en vagel i ögat :shock:

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"