Ny ryggvändarfråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
heltor

Ny ryggvändarfråga

Inlägg av heltor »

Hej,
vet att jag sett trådar om detta tidigare, men hittar inte tillbaka till dom - kanske någon kan tipsa mig?

Liv vänder sig till rygg, både under daglurar och natt och kan sedan inte vända sig tillbaka på egen hand. Självklart har hon svårt att somna om i ryggläge.

Ska jag bara ramsa direkt när hon vaknar och hoppas att hon inte hinner vända sig utan somnar om? Vänta tills hon gnäller och ber om hjälp innan jag vänder? Ramsa och vänta tills hon somnar på rygg och vända först när hon sovit 10 min (kan ta lååång tid)? Lär hon sig då att inte vända sig (eller kanske att vända sig tillbaka :? )?

Tror att jag har allt annat täckt med eget rum, mörkläggning osv, så hon bör ha förutsättningar att sova gott. För er som följt vår framfart på forumet kan jag berätta att vi med framgång avancerat från vagning till spjälsäng och ramsa.

Tacksam för hjälp även denna gång!
Helena
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
Charlott

Inlägg av Charlott »

Hej!

Detta med ryggläge har vart ett av våra största problem under och efter kuren, och jag fick några bra råd på mina frågor om det på:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... highlight=

Själv försökte jag med olika sätt för att få henne att komma till ro när hon vänt sig. Ville helst vänta ut henne när hon och lät henne skrika och ropa tills det blev "kris". Hon är envis och det tog lång tid för henne att somna om den natten och det slutade med att jag gick in och vände på henne. Då somnade hon om bums. Jag blev ganska knäckt och bestämde mig för att istället gå in och vända henne ganska omedelbart när jag hörde på skriken att hon bara blev argare och argare. Detta kanske inte är helt i enlighet med kuren, men jag kände med hjärtat och testade. Hon sover i samma rum som storasyster så långa skrikpass känns extra jobbiga då.

Så jag gick in och vände henne när det kändes som att det var dax, och hon somnade ofta om ganska direkt. Idag kan hon lätt vända sig åt alla håll både på dagen och natten, och hon sover både på rygg och på mage. Men fortfarande händer det att hon skriker allt mer tills man kommer in och vänder när hon ligger på rygg. Ofta tror jag att det händer när vi gjort en massa saker och hon känner sig extra orolig.

Det har funkat bra trots att jag varit därinne och "stört" lite för mycket. Det har nog blivit lite mer frågor och tester från båda tjejernas sida pga det, så kanske mitt sätt inte är att rekomendera för alla. Läs mer på trådarna och lycka till!

Charlott
heltor

Inlägg av heltor »

Puh, det var verkligen diger läsning! Tackar, det gav mig en mängd uppslag. Har (ovetandes) kört snabbt-som-attan-metoden och fortsätter nog med det och kompletterar med självhjälps-vändning.
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Ja det var bra information! Ska nog också prova snabb-som-attan-metoden, men vet ej om han vaknar för att vänt sig eller tvärt om? Får kika in bakom skynket. Lycka till heltor å skriv gärna hur det går för er!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"