Flicka 4.5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillebin

Flicka 4.5 mån

Inlägg av Lillebin »

Hej!

Jag har en tjej på 4.5 mån som nu behöver hjälp att sova hela natten. Lägger henne på rygg (har slutat nattamma sedan ett par veckor), med napp, somnar efter 3-4 påminnelser (jag går in stoppar i nappen och säger gonatt). Sover sedan oftast ostört till kvart i 3/3, håller sedan låda resten av natten i olika intervall. Provade en natt att lägga henne från början på mage, men då vaknade hon tidigare och oftare. Hur skall jag gå tillväga med kuren? Skall jag göra helt enligt modellen, d v s bort med napp, ligga mage, buffa, remsa etc. Vill ha natt 19-06.30.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Lillebin och välkommen till forumet. :D

Mitt råd är att, ska du kura, så ska du kura enligt konstens alla regler. Det finns inga genvägar. Visst kan du kura på rygg, men det är få barn som sover bättre på rygg än på mage när de väl fått korn på den sovställningen.

/Åsa
Lillebin

Inlägg av Lillebin »

Hej igen!

Och tack för svar! Ett tillägg är att jag är gravt hörselskadad och har svårt att vara utanför rummet de första nätterna då jag inte hör (hon sover i vårt rum, svårt att skilja av det mer än nu). Förstör jag mycket genom att vara i rummet? Min man får givetvis flytta ut.

Till saken hör att flickan är ett sk "kolikbarn". Jag vet att Anna inte håller med, men vill tydliggöra det hela. Det började när hon var på BB redan, fick byta bajsblöja ca 15 ggr/dygn, hon var aldrig torr. Det sprutade ut gul/grön/vattnig avföring. Hon var otröstlig, tog inte kontakt utan satt under min haka. Jag matade, matade matade enligt konstens (Annas!!) alla regler, men då började hon med kskadspyor istället. Efter mycket sökande, letande kom jag i kontakt med en kvinna från Stenungsund som sysslar med akupunktur och vi hade lite kontakt. Fick dock hjälp med detta på hemmaplan (man behandlar ju ej bran under 8 år med alternativ behandling) och flickan fick 4 behandlingar, efter 2 bajsade hon normalt, efter 4 när hon var 6 v och 3 dagar fick vi en ny flicka! I den forskning som finns kring ämnet framgår också att "kolik barnen" (icke fungerande mag/tarmfunktion) vanligen får sömnproblem.

Har en underbar son på 3 år som alltid varit "sovfelfri".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag kommer att tänka på mjölkallergi när jag läser om din dotters magproblem! Eftersom jag själv upptäckt mjölkallergi hos min nu 4,5-månaders, kanske jag är lite insnöad, men ville bara kolla om du tänkt den tanken?

Om kuren:
Kan pappa kura, om han hör? Så kan ni båda vara utanför rummet, tänker jag. Kan du vara precis utanför rummet, kanske med tyg för dörröppningen istället för dörr? Klart du ska kunna köra kuren trots att du är hörselskadad, vi får hitta på en lösning som funkar!

/J
Lillebin

Inlägg av Lillebin »

Nja.....tror inte på mjölkallergi. Provade utesluta livsmedel enligt alla regler och förslag, men det gav ingen effekt. Jag uteslöt inget i kosten under akupunkturbehandlingen som då hade en förlösande effekt (dubbelt!). Man har ju bl a upptäck att ringmuskelns funktion är klart försämrad för dessa "kolikbarn", så troligen var det därför det bara sprutade ut. Men vi får väl se sedan när hon börjar äta vanligt. Nu fungerar allt kalas, inget återfall, och jag äter allt. :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jamen, det var ju bra att det inte är allergi :D. Ville bara nämna det ifall att!

Återkom gärna med funderingar om kuren när det blir dags.

/J
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och att kolikbarn (nu är hon ju inte ett sådant längre?) utvecklar sömnproblem tror jag i mångt och mycket blir en självuppfyllande profetsia. Det betyder ju dessutom inte att de inte är förmögna att lära sig sova som folk, utan att de inte har haft chansen.
De har inte andra förutsättningar än andra barn när man väl tar tag i det. Tvärtom är de barnen med så trasslig start verkligen värda en lugn och förutsägbar tillvaro, mer än några andra.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"