tioveckors grabb som sover LITE!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lebbiga mamman
Kontakt:

tioveckors grabb som sover LITE!

Inlägg av Lebbiga mamman »

Hej!

Jag måste få hjälp innan jag dukar under. Min tio veckor gamla son sover så himla lite. Ofta har han svårt att komma till ro, men framför allt sover han så kort. Så här ser en ganska vanlig dag ut: vaknar ca 06.30, mornar sig och får mat ca 07.00. Han ammar ganska korta stunder och jag ger ett bröst. Han har svårt att rapa så jag får vänta ganska länge innan den kommer - om den kommer. Jag bjuder det andra bröstet men han brukar bara ta några korta drag innan han vänder sig bort. Efter maten brukar han först ligga på en filt medan hans andra mamma gör morgongymnastik och sedan sitta i babysittern medan vi äter frukost. Vid ca 08.15-08.30 får han det andra bröstet och sedan visar han alla trötthetstecken, han brukar slumra in lite vid bröstet. Men för den skull sover han inte alltid. Idag sov han i 5 minuter. Sedan går dagen ungefär så - vaken 1,5 timma innan han blir trött och då kommer problemet med att få honom att sova. Oftast sover han 40 minuter 3 eller 4 gånger per dag. Dagen slutar oftast 20.30. Jag ger ersättning kvällar när dagarna har varit extra jobbiga och jag är alldeles "utammad". På natten vaknar han 02, 04, 05.30 och sedan är det morgon 06.30. Hur ska jag få rytm och ro i detta virrvarr???
Hanna - mamma till Levi född 080703.
http://www.lebbigamamman.com/
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hej Lebbiga mamman :D Lite OT, fin blogg du har :wink: Där fick jag förklaringen till ditt nick också, jag som trodde att du var läskig 8-[ :lol:

Jo, så här tänker jag: Om du har en schysst innevagn med fullt liggläge, gärna en äldre sak med riktigt gung i fjädrarna och du placerar lilleman på mage med andningslarm i vagnen. Slätt underlag. Så kan du börja med att strukturera upp dagarna med två timmars sömn á två timmars vakenhet och mat. Du vagnar helt enkelt över de skarvar som han vaknar på. Har han ont i magen blir detta populärt, skulle jag tro :wink: Du ska vagna bestämt med hela armen, inte våldsamt och skakigt men heller inte "mjäkigt".

Det kan se ut så här: Lilleman vaknar efter att ha sovit 30-45 min, du är genast där och vagnar några ordentliga tag, tills han har somnat om till att börja med (sen får du lära dig att "backa" men det är fas två :wink:). Räkna med att du får vagna en si så där femtielva gånger de första gångerna innan det sitter och innan han har hunnit i kapp rent matmässigt.

Efter två timmar och inte tidigare. Tar du upp lilleman, leende och serverar bröstet. Låt honom äta så länge han vill och när han släpper så gör allt som står i din makt för att få loss den där rapen som ska pressas fram. Det finns en mängd bra rap tips. Mitt är att lägga bebin på mage över knäna, horisontalt med överkroppen lite lägre ner än underkroppen och och bumpa rumpan. Om du förstår vad jag menar :?: Låt det ta den tid det tar. Sen serverar du första bröstet en gång till så att han verkligen äter ur bröstet ordentligt och får i sig grädden som kommer sist :wink: Upprepa rapproceduren och ägna sedan ca en halvtimme åt umgänge och presentation av världen. Nu kan få leka med en slev eller, ja vad som kan vara intressant att göra. Sitt bredvid och arbeta med någonting. Det här kallas "Passiv social delaktighet". Sen serverar du andra bröstet, mata så länge han vill. Rapa och mata ur samma bröst tills han släpper. Rapa igen. Blev det rörigt :?:

Håll vaken under hela vakenpasset. Genom att:

:arrow: Klä av lilleman så att han småfryser lite (OBS inte i drag).
:arrow: Kittla under foten när man börjar slumra till eller pressa med tummen och pekfingret om barnets handflata. I mitten liksom.

Det händer dock att de slocknar ändå, men ge inte mer än absolut max fem min "powernap" och försök att minska på "powernappandet" så mycket som möjligt under andra matpasset. Det bästa är att lägga bebin ifrån sig på rygg bredvid sig, då kommar han vakna ganska snart.

Det ska alltså se ut så här under hela dagen fram till nattadags:

Vaken 2 timmar, sova 2 timmar, vaken 2 timmar, sova 2 timmar... Du och frugan lär få slita de första dagarna men det är bara att bita ihop och se fram emot lugnare tider.

Under natten ska han egentligen bara ha ett mål mat, men många låter det få vara två mål mat fram till fyra månaders ålder. Om lilleman vaknar kl 23 och vill ha mat ska han ha nästa mål vid kl 4 :wink: Ni gör som under dagen, lägger honom i vagnen och tar, förslagsvis, vartannat vagningspass. Obeservera, han ska inte gallskrika i vagen. Gallskriker han är det något som inte är bra, då tar du upp och erbjuder mat, tycker jag. Annars blir det bara pannkaka av allt.

Kör det här några dagar, börja över en helg när du har frugan hemma, kalla kanske in mamma eller någon annan potentiell team-hjälp :?: Börja en fredag morgon, låt säga klockan sju :wink:

Lycka till :heart:
Lebbiga mamman
Kontakt:

Tack! Jag ska pröva. Men måste fråga om natten: Om han somnar 20.30 och vaknar 02.00, ska jag vangna då?
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nej, sover han från 20 till 02 ska du amma / ge mat. Det är det som är nattmål :wink:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ja... Sen efter nattmålet ska du vagna till morgon ;-)

Men det här är SM, do it smooth, var lyhörd på lilleman också :)
Lebbiga mamman
Kontakt:

Det funkar!

Hej igen!

Jag började genast, eftersom frugan är ledig och jobbar till helgen :wink: . Under gårdagen vagnade vi genom tre sovpass. Det tredje fick bli lite kortare eftersom dagen inte var så genomtänkt från början. Han somnade om så fint efter cirka en kvart varje gång. Men vi bestämde oss för att vänta med att ens pröva detta på natten. Jag tycker att han är lite för liten än. I natt vaknade han 01.30 och 04.30. Sedan var det morgon 06.00. Han pallade bara att vara vaken till 07.30, men allt kan inte vara perfekt första riktiga dagen. Jag har gott mod än så länge! Tack igen för bra tips.
kattklo

Inlägg av kattklo »

2 nattmål är helt normalt i den ålder.
Att bara orka 1-1,5h första "passet" är högst vanligt. Min dotter orkade bara 1,5h upp i ettårsåldern.
SM är en ledstång, du har något att hålla i, du studerar DITT barns tendenser och du kan om du vill spika ett schema vid 2-3 månaders ålder som kommer att förenkla ert liv!

KRAM katten
*frieda*

Re: Det funkar!

Inlägg av *frieda* »

Lebbiga mamman skrev:Jag började genast, eftersom frugan är ledig och jobbar till helgen :wink: .
Jaha, ja det är ju sant, inte alla jobbar från mån-fre mellan 8-16. Tänkte inte på det :oops:
Lebbiga mamman skrev:Under gårdagen vagnade vi genom tre sovpass. Det tredje fick bli lite kortare eftersom dagen inte var så genomtänkt från början. Han somnade om så fint efter cirka en kvart varje gång. Men vi bestämde oss för att vänta med att ens pröva detta på natten. Jag tycker att han är lite för liten än. I natt vaknade han 01.30 och 04.30. Sedan var det morgon 06.00. Han pallade bara att vara vaken till 07.30, men allt kan inte vara perfekt första riktiga dagen. Jag har gott mod än så länge! Tack igen för bra tips.
Det tycker jag låter jättebra =D> Vaknar han två gånger på en natt så är det ju alldeles precis vad man kan förvänta sig. Sen brukar små skräp vara tröttmössor på förmiddagarna. Och precis som kattklo skriver:
kattklo skrev:SM är en ledstång, du har något att hålla i, du studerar DITT barns tendenser och du kan om du vill spika ett schema vid 2-3 månaders ålder som kommer att förenkla ert liv!
Lycka till :heart:
Lebbiga mamman
Kontakt:

Trubbel dag 2...

:D Tack för uppbackning. Men nu behöver jag råd. Igår körde vi schemat till punkt och pricka, förutom att han somnade en havtimme för tidigt på morgonen och bara sov sina modiga 45 minuter sista sovpasset, han låg dock i vagnen i knappt två timmar. Idag började inte lika bra. Han vaknade 06.00 och ville sedan sova igen 07.30, precis som igår. Sedan sov han i 45 minuter och jag vagnade resterande 1 timma och 15 minuter! :x

Sedan orkade han såklart inte vara vaken särskilt länge. 1 timme och 15 minuter blev det med lock och pock. Hur ska jag göra nu??? :?: Min idé är att försöka få honom att sova i två timmar och sedan försöka hålla honom vaken till 16 i alla fall, det borde gå med tanke på att han sov så lite igår eftermiddag. Vad tror expertisen???
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Hold your horses. :lol:
För två dagar sen höll du på att duka under. Nu är du här! Rom byggdes inte på en dag. Du har just börjat!

Du har SM för ögonen, 2+2 eller 1,5+2,5 som det ju blir ibland med tröttmössor. Men ibland går inte ens det serru.
Du har en ledstång iom SM men det är ingen LAG, din bebis är inte heller en maskin. Men du vet vad ni siktar på och det känner han!

Meningen är att du ska OBSERVERA tendenser nu för att snart kunna sätta ett schema!Där du tar fasta på hans preferenser, en morgontröttis kanske bara kan ha 1,5h eller 1h och 15 minuter första passet?!
Eller om sista luren aldrig blir längre än 45 minuter (mycket vanligt) då är det 45 minuter den ska vara i hans schema!
Förstår du??
Och medan du observerar så är det precis som det är för er nu.

Med min äldsta blev allt enkelt först när schemat var spikat.
För det hade jag gjord med hänsyn till allt hon lärt mig. 2-2 över en hel dag var aldrig hennes melodi. Helst inte med så sena kvällar som det lätt blir. Utan hon behövde ett schema och fick ett. 8)

Angående i eftermiddag så tror jag inte på att försöka förlänga ett vakenpass bara för att kompensera. Utan tänk ist 2 timmar sömn och 2 timmar vaket och så lägger du igen efter 2 timmar (eller tidigare om du måste! inga övertrötta barn här).

Hej så länge!
Lebbiga mamman
Kontakt:

vakenkillen slår tillbaka!

Hej!

Jag ska försöka se vart jag har kommit och inte misströsta :lol: . Det är svårt när jag är så slutkörd som jag faktiskt är... Grabben sov bara 45 minuter även denna gång. Det kändes inte meningsfullt att vagna i mer än 20 minuter så nu sitter vi här, en pigg och glad, en ganska trött. Men jag ska försöka göra som du säger och observera. Det jag hittills sett är dock något som jag vill försöka göra något åt; vaken 1,5 timme - sova 45 minuter :cry: .
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, måste få fråga...

:?: Sover barnet på mage, med larm!

Sen brukar det underlätta med uppvaken vid 45 min om man hänger över ett luftgenomsläppligt lakan. Gärna mörkt (svart) Det är synintrycken som väcker så här små, inte ljud.

Så gör betryggande husljud, lägg på mage med larm, utomhus och gärna hänga över ett skynke. Vagna i några dagar förebyggande innan 45 min skarven, då kan man dra vagnen lite mjukt så de somnar om.

Tänk på också att det är du som skall...

:arrow: Leda
:arrow: Visa
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa

ditt barn till hur det går till här i världen. Och du det tar sin tid att få SM på plats, men då behöver man och andra sidan inte "kura" sen. :wink:

Tålamod och målmedvetenhet är att önska i detta fantastika arbete du nu utför. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ett litet trick för små folk som vaknar och inte somnar om i skarvarna:

Väck försiktigt efter 20 min sömn, erbjud en skvätt mat till och lägg sedan tillbaks i vagnen och vagna till ro. :wink: Det var någon här forumet som hade gjort just så några gånger i rad och sen hade poletten ramlat ner.

Man kan också flaskmata lite "i sömnen" liksom, i vagnen...

SM= Standardmodellen, inte någonting annat :wink:

Lycka till :heart: /

Anna-Wahlgren-assistenten O:)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej igen!
Jag snurrade till det och menar förstås att 2 nattmål inte är helt normalt i 10-veckors åldern om man har kört SM från den egentliga födelsen, se här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
:D

Däremot kan det kanske anses normalt för ER som ju just har börjat med Standardmodellen efter vad jag förstått. Och inte bäddad fint för nätterna i en hel månad.
Nåväl, jag tror att om ni bara fortsätter med SM på dagarna kommer snart det ena nattmålet att falla bort av sig själv eller bli lätt att vagna över.

För att underlätta för oss som hjälper (och behöver glasögon :lol: ) kan du väl skriva en signatur med gossens ålder längst ner?

Kram katten
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Lebbiga mamman :wink: :lol:
kattklo skrev: ... för ER som ju just har börjat med Standardmodellen efter vad jag förstått. Och inte bäddat fint för nätterna ...
Vill ni backa bandet finns en "SM-express", kan man säga, i Marie och Samuel - en mailkorrespondens, där lille Samuel är 5 veckor, fram till den ålder din lilla älskling är i nu.

Du hittar den under fliken Sova hela natten ovan. Klicka på länken "SHN - så här kan det gå till", så har du korrespondensen där.

Varmt LYCKA TILL och lika varmt GRATTIS :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"