Somna om pa nätterna...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
katinka

Somna om pa nätterna...

Inlägg av katinka »

Lilla Mieke är lite över tva(vet nagon coden för svenska a med prick pa, jag kommer fran Tyskland och vet inte hur man gör) veckor , efter hon sov jätteduktig först har hon nu väldig svart att somna, sista tre dagerna var hon vaken nästan hela eftermiddagen, fram till kl. halv tio. När jag matade henne släpte hon aldrig brösten av sig själv, vi satt i minst tva timmar varje omgang och jag tog ut henne ur vagnen flera ganger, var helt förvirrat, vad det var som gäälde. Samma har vi pa nättarna, först sover hon bra i minst fyra timmar, sedan dricker hon, men det tar en timme(inte tjugo minuter) och om hon bli bjuden pa sista slurken vill hon inte släppa brösten, börja gnäla pa en gang när jag ska ta upp henne för att rapa. Tills hon kan rapa ta det jätte lang tid...Hon somnar om efter tva timmar, till slut pa Pappas mage(det enda läge som hon tolererar att ligga pa sin mage)Jag känner mig redan nu sa sliten,
brösten gör ont, överallt luktar det mjölk och efter varje amming gäller det klädbyte för Miek och mig, för hon spotta väldig mycket ocksa...Glad sommar ända, Katinka.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vad konstigt att ingen har svarat.
Hon är så liten än. Bara två veckor. I två veckor till så får du mata och mata så mycket som går i. Så fort hon piper.

Från ca fyra veckors ålder kan du börja införa standardmodellen med äta 1,5 timme och sova i 2,5. Då kan hon klara att sova ca 6 timmar i sträck på natten utan mat.

Från 2 månader kan du börja göra ett schema som är 2+2 (2 timmar matning, inklusive umgänge och byte, och 2 timmar sömn) Då kan du har åtta timmar på natten.

Lycka till med din lilla

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Lilla bebin är hungrig, därför ammar hon i evighet. Försök att amma ofta ofta ofta men undvik att amma så jättelånga pass i sträck, så ökar din mjölkproduktion snabbare och du slipper bli fullt så utmattad. I början av varje amningspass är lilla barnkroppen spänd och nävarna hårt knutna. När barnet fått i sig rejält slappnar det av, armarna blir "spagettimjuka" och ligger löst efter kroppen och nävarna avslappnade igen med ibland öppna handflator, barnet öppnar också ofta ögonen då det börjar bli mättare. Avbryt i det läget och vila en stund innan du bjuder bröstet igen. Att mastodontamma i två timmar i sträck utan en enda paus gör både dig och lilla bebin helt slut, amma tätt istället och se till att någon annan tar hand om barnet mellan amningarna så du får VILA och ÄTA. Har du inte tillräckligt med mjölk just nu når du aldrig stadiet med ett proppmätt barn som kniper ihop munnen när bröstet bjuds igen och då är det bara dumt att sträva efter det för tillfället, kom igen om någon vecka när din mjölkproduktion har ökat igen.
Lycka till och drick mycket där i sommarvärmens Tyskland!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"