Frågor inför kurstart på 4,5 månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
shan

Frågor inför kurstart på 4,5 månaders!

Inlägg av shan »

Hej!

I morgon ska vi köra igång kuren för våran lilla kille på fyra och en halv månad.
Jag har några frågor,vargar och funderingar inför starten och hoppas på hjälp här.
Han har alltid haft svårt att komma till ro med många uppvak, redan på BB sov han så lite, där fick jag för att jag trodde att åtminstonde en vecka får jag tid att vila efter förlossningen... Jag är helt slut och det måste ju lillemannen också vara. Han sover nästan alltid fyra timmar första omgången av natten sedan vaknar han ca. ett och får ett nattmål. Han har ätit så dåligt så jag har låtit ett nattmål vara kvar för jag har varit så rädd att han fått i sig för lite mat.. Efter nattmålet kan han vakna igen redan efter en halvtimma och så kan han vara vaken i två timmar då jag vagnar och vagnar i omgångar. han har så svårt att komma till ro, det är som han tror att han ska vara vaken tvåtimmars pass på natten precis som på dan.. När han tillslut somnar om kan han vakna igen efter redan tio minuter och så håller det på så där hela resten av natten. Han sover nästan ingenting. Sover små korta snuttar med många vaken pass.
PÅ något sätt känner jag mig så uppgiven, jag har ju i princip kurat. Inte med ramsan men med vagningen. Jag har gett besked och vagnat vid varenda uppvak, varit konsekvent och inte tagit upp honom. Försökt visa att " på natten händer ingenting" (förutom vid nattmålet då förstås..hm)Trots alla långa nattliga arbetspass (för mig) av tillrättaläggande och vagning så har det inte hjälpt någonting. Trots allt så känner jag mig ändå laddad och redo inför i morgon. Jag har läst massor och jag har ju gjort detta förut med våran stora lilla gosse med väldigt gott resultat! :D Han är en pigg och glad solstråle som sover som en prins på nätterna!! Vill så gärna att våran andra lilla kille också ska få må så bra och sova gott på nätterna. Och jag med :cry: Det är svårt att vara en strålande mamma till två små när man inte fått sova mer än max två-tre timmar varje natt i flera månader. Måste lyckas med det här nu.
Hade inte tänkt att skriva så här mycket, skulle kunna fortsätta till en hel lång roman om hur situationen ser ut och hans sovmönster som aldrig är sig lika förutom de fyra förstatimmarna då av natten. Nu till frågorna.

:arrow: Han har varit väldigt svårmatad och äter inga fulla måltider, det är dock lite bättre nu. Har svårt att få i honom det femte sista målet som ska vara nattslurken, kan man ge honom något annat. Finns det någon välling som passar en fyramånaders eller är det för tidigt? Han brukar få gröt till middag (fjärde målet) som han verkar tycka om, kan jag byta plats och kanske ge honom ersättning då istället och gröt som "nattslurk", han kanske äter då tänkte jag...

:arrow: Hur ska jag göra under hans långa vakenpass på natten, jag kan väl inte stå och buffa i två timmar! eller? Hur ska jag få honom att förstå att han ska sova och inte tro att det är dags att vara vaken nu för att han ju har sovit en stund. Han verkar tro att natten ska vara likadan som dagen, dvs. vaken två timmar med liten lur efter och så vaken två timmar igen...From. imorgon ska han sova i spjälsäng på natten och vagnen på dagarna. Han är en stor och lång kille, fyra månader och väger redan nästan nio kg! Han får bättre plats i sängen. Han brukar oftast inte vara ledsen under sin vakentid på natten, bara så otroligt"vaken". Han ligger och gruffar och är ibland helt vild i perioder, ligger och kastar sig fram och tillbaka och sparkar med benen och "pratar". Ska jag gå in och ge besked och buffa tills han ligger stilla och tyst och gå ut med ramsan fast han inte är "sovlugn" för tyst och stilla blir han när jag buffar eller vagnar men så fort jag slutar så fortsätter han med sitt. Ska han bli sovtung eller bara tyst? Om han ska bli sovtung får jag nog stå och buffa i två timmar tills han är färdig med sitt vakenpass... När han sen börjar bli trött har han så fruktansvärt svårt att komma till ro. Jag har hittills fått stå i evigheter och vagna och när han äntligen somnar så vaknar han igen efter fem-tio minuter och så får jag börja om från början och så håller det på...

:arrow: Han har inga problem med att läggas ned så han kommer nog att vara lugn när jag lägger honom för kvällen. ska jag då bara lägga till rätta och buffa som markering och sen ramsa mig ut? För tyst och lugn tror jag att han kommer vara, däremot kanske inte sovtung och redo att somna på en gång. Eller ska jag denna första kväll stå och buffa tills han nästan somnar? Han kommer nog att bli väldigt förvånad över att jag bara går, han är ju van att vagnas. Min rädsla här är att han kommer att protestera vilt och skrika varje gång jag slutar att buffa och går. Hur ska jag få honom att förstå och kunna komma till ro eller rättare sagt fortsätta vara lugn när jag slutat buffa. Som det är nu är han ju van att vagnas till ro och tror väl att han måste vagnas för att kunna sova. Jag har nog vagnat lite för mycket... suck!

:arrow: Jag har buffat honom ibland och det har han ibland tagit emot väldigt bra men ibland har det inte alls gått. Känns som han får panik när jag håller ned huvudet vänt t höger och han vrider sig under mina händer och spjärnar emot. Hur ska jag göra då,får han vända huvudet åt andra hållet om han vill. han verkar föredra att sova med huvudet åt vänster. Solfjädern gillar han inte alls, ju längre jag håller ned desto upprördare blir han. Vad har jag kvar att göra då?

:arrow: Schemat jag tänkt mig ser ut så här:

7.30 Morgon, mat (ersättning)
9-10.30 Sova 1,5 h
10.30 Mat (ersättning) +smakis grönsakspuré
12.30-14.00 sova 1,5h
14.00 Mat (ersättning)
16.20-16.40 sova 20 min
17.00 Mat (ersättning)
!9.00 Gröt
19.30 Godnatt

Hur ser det schemat ut med sovtider och mat. Är det någon som har ett bättre förslag. Det kanske är för mycket sömn på dagen, tycker det är så svårt att veta nu när han är mittemellan fyra och fem månader. Han sover lurarna på dagen bra, speciellt första luren kan han sova 1,5-2h av sig själv. Andra luren sover han också oftast bra. Men å andra sidan sover han ju så dåligt på natten så det anske är därför. Vill helst ha lång lur på dagen så man kan synka någotsånär med storebrors lur så får man en stund själv till annat.

Nä nu måste jag gå och sova en stund. Jag är redo, i morgon gäller det!!
:)
Förresten kommer köra hela kuren själv då min sambo åker bort på jobb nu. Kan han komma in senare och ta hand om läggning och ev. nätter?
Mamma till två älsklingar
Storebror Moses 061005, kurad 070205
och lillebror Keeni 080418
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen.

All välling det står 6 mån på går att ge från 4 mån, förut har det stått 4 mån på samma välling, tills who ändrade sina rekomendationer om helamning till 6 mån.

Genom att du buffar eller solfjädrar visar du i handling att på natten sover man, punkt!

Markeringsbuffa och gå med ramsa om han är lugn.

Han ifrågasätter solfjädern och det du kan göra när du solfjädrar och märker att han blir ledsen av den istället för lugn är att avbryta och buffa lugn och när han är lugn får han en solfjäder, och fortsätt så tills han accepterat solfjädern.

Sambon kan introduceras i läggningarna närsom hellst, vad stark du är som kör själv! :D

Mitt favvoschema är klassika 12 h+45min+2 h+45 min, fast vid 5 månder kortas långa luren till 1,5 h, och sedan vid 7 månader kortas sissta luren till 20 min, och vid 9 månder faller sista luren bort, vid året sjärv första luren ned till 20 min..osv osv, det är en schema man har länge med små justeringar, men det viktigare är att schemat ni väljer passar er familj!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
shan

Inlägg av shan »

Hej!

Duggan, tack för svar och uppmuntrande ord!! Dig känner jag faktiskt lite :D Var mycket inne på eran tråd "vågar födda 06" när Moses var liten bebis men det blev aldrig av att jag själv hoppade in och skrev någonting... Tycker du är så otroligt duktig med dina barn och med mat och allt! Tack för alla råd och tips jag fått av er tråd!

Läggningen gick bra! :) Han var lugn så jag buffade lite som markering bara och gick sedan ut med ramsan. Han protesterade och började skrika efter ett tag (mer för att han var trött tror jag) så jag gick in igen och la till rätta och buffade i några omgångar. Han gillade inte alls buffningen den här gången så första bästa tillfälle han var tyst och stilla solfjädrade jag kort och gick ut med ramsan. Han var tyst så jag skyndade mig att bekräfta. Bekräftade en gång till för säkerhets skull en minut senare :o bara denna första natt..

Ska försöka introducera solfjädern så som du säger. Min tanke om schemat nu är att kanske redan nu korta den långa luren till 1,5 h, han är ju fem månader om bara drygt en vecka. Vad tror du om det? så får det bli 12+45+1,5+45. Tror det var så jag hade med Moses och det gick ju väldigt bra.

Rapporterar vidare om resten av natten, jag är inställd på det värsta så jag har styrka att ge min lille pojke det bästa beskedet och vägledning att på natten sover man! hela natten! Det här ska gå!!!
shan

Inlägg av shan »

Hittils har det gått bra. Ett kort uppvak på ca 20 min vid halvtolv. Har bara behövt buffa väldigt kort och går ut med ramsan. Sen vaknade han igen vid halv två och var vaken i en och en halv timma till kl tre. Första 40 min var han inte alls upprörd utan bara klarvaken, gnällde lite ibland men ingen större fara. Sen blev han riktigt ledsen och hade svårt att komma till ro trots att jag buffade och jag kände att han var lugn och sovtung. Bekräftade vid några tillfällen när jag trodde att han hade somnat men han kom inte till ro utan skrek upp sig igen. Han verkade dock ta min bekräftelse sista gången då vid tre-tiden. Tycker det är så svårt att veta när man ska sätta in bekräftelsen, man vill ju sätta den precis när han är på väg att somna men det kan man ju inte veta. Han kanske bara ligger tyst men väldigt vaken fortfarande. Nu har jag bekräftat nästan på en gång när han fortsatt vara tyst efter min ramsa. Är jag för snabb då? Är ju rädd att han ska ha hunnit somna.

Jag undrar också hur jag ska hantera dessa långa uppvak när han ligger och pratar och tjoar och inte är upprörd eller ledsen. Ska jag bara låta honom vara eller ska jag fortsätta påminna tills han somnar? Om jag låter honom vara och väntar med att ge besked resp. påminna tills han blir ledsen och upprörd, förstår han då att han ska sova? Hur ska jag få honom att förstå att han ska sova och inte ligga och "babbla" och tro att han ska vara vaken som på dagen när han sovit en stund?

Ska köpa välling i morgon och försöka introducera, tror inte att han får i sig tillräckligt med mat. Han är så svårmatad, äter nästan aldrig en hel portion ersättning hur mycket jag än försöker. Vilken sort kan vara bra att börja med då, majsvälling kanske?

Nu ska jag gå och göra mig en kopp té och försöka hålla mig vaken!
O:)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur har det gått?

Du får känna av när du vill ge bekräftelsen, bra om det snarare är för tidigt än för sent. Tog han emot ramsan i natt? Om han tystnar på ramsan så kan du baka in bekräftelsen. Sen tycker jag du kan låta honom pyssla med sitt om han inte protesterar vilt så tycker jag inte du behöver bekräfta igen. Du kan inte sova åt honom, vill han ligga och prata så får han göra det. Någon annan kanske tycker annorlunda?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Vad kul att du har hängt i vågar -06 tråden i smyg, det är inte för sent att hoppa in än, det är länge kvar tills dom är vuxna :wink:

Jag har börjat med majsvälling och det gick finemang! :lol: ...eller rättare sagt, det gick finemang med barn nr 1 medans barnnummer 2 väntade med välling tills amningen var avslutad 8) Men då var det majs även då fast han var så stor som 10 mån :roll:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
shan

Inlägg av shan »

Hej och tack snälla nu för svar!

Tycker det gått ganska bra ändå. han vaknade vid sex tiden igen och hade svårt att komma till ro. Buffade,ramsade och bekräftade i omgångar. Fick till en omsomning vid halvåtta då det är meningen att han ska upp så jag utnyttjade marginalkvarten och väckte honom kvart i. Kan man göra så?

Läggningen gick bra, buffade som markering och gick ut med ramsan. Men han började protestera efter ett tag, gav honom en påminnelseramsa som han inte alls verkade reagera på men han var inte direkt ledsen så jag avvaktade och lät honom vara. Han bara klagade men tystnade efter 20 min då skyndade jag mig att bekräfta, den tog han. Bekräftde igen en minut senare för säkerhets skull!

Angående hans långa vakenperioder så låter jag honom bara vara då när han ligger vaken och pratar.. Men kommer han verkligen att förstå då att man ska och behöver sova på natten.? Vill ju så gärna att han ska sova hel natt!

I natt är andra natten, jag undrar: ska jag ge en påminnelseramsa på stört så fort han vaknar eller ska jag avvakta innan jag ramsar? för nu får jag väl bara buffa vid absolut kris? och ramsan ska ta över. Är så fruktansvärt trött då jag inte fått någon vila idag eftersom deras pappa är bortrest, måste man vaka inatt med? Kommer inte ihåg var jag läst om man ska vaka de första två nätterna, men om man ska avvakta behöver jag ju å andra sidan inte vara där på stört? eller han kanske ska ha ramsan blixtsnabbt?

Han tystnar inte på ramsan ännu, har inte kännt att jag fått till en dialog med honom på det viset än. Hoppas att jag får till det inatt!

Ska göra lite té och försöka hålla mig vaken
:-s
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat :thumbsup: ! Jag skulle plockat upp efter 5 min, för det är det kortaste naturliga sömnpasset. Men det var kanon att du fick väcka honom!

Låt honom du vara när han bara ligger och pratar. Han har visat att han kan somna själv och det är kanon! Du får inte ha för bråttom, det är en process- Ni kommer få sova hela nätter, men det är så tidigt in i kuren ännu.

Du behöver inte ramsa så fort han vaknar, avvakta och lyssna. När du hade velat gå och och buffa - då ska du ramsa. I natt kan du sova med örat lite alert.

Kram Emma
shan

Inlägg av shan »

Tack!

Det gick bra i natt tror jag. han hade två uppvak då han var vaken länge. Först vaknade han vid tolv och somnade slutligen vid ett. Sen vaknade han igen 5.20 och var vaken till 6.40. Men det var inte så att han låg och pratade hela tiden nu, inatt var det mer gnäll/klagan. Tycker nog att han verkade försöka somna om då och då men hade svårt att komma till ro. Vi fick öva mycket ramsa inatt! :D Han tystnade faktiskt många gånger under min ramsa så jag kunde dra ihop med bekräftelsen fast sen satte han igång igen efter någon minut och det var bara att köra vidare.
Vet inte än om han börjar förstå galoppen ibland känns det inte ens som jag är i närheten att få till en dialog. En gång då jag ramsade övergick hans gråt till prat. Hmf! Har han förstått sambandet ramsa= ligga ned,ligga still-sova eller är ramsan för honom, bli lugn, ligga ned-prata?? :D

En gång bara gick jag in och solfjädrade och det var när jag märkte att han verkligen försökte sova men inte alls kunde komma till ro och blev verkligt ledsen till slut. Kom på att han nog inte hade täcke på sig och frös. Och så var det! Gick in, la på täcket,han blev helt stilla redan innan jag solfjädrade. Gick ut med ramsan och han sov!
Jag fick väcka honom i morse då han hade somnat om vid 6.40, det är väl bra när man får väcka på morgonen?

Han har varit så otroligt tappert glad lillkillen både igår och idag fast jag märker att han är jätte trött. Gullungen skrattar och ler så fort jag tittar på honom O:) Han verkar nog gilla det här nya!

Tänkte introducera välling idag och blanda 50/50 med ersättningen. Måste man byta napp på flaskan då? nu har han level 2. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med storebror. Tänk vad fort man glömmer fast man är så otroligt inne i det just då....!

Kram
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Strålande rapport \:D/ ! Vad duktiga ni är!

Han verkar vara på god väg att ta till sig ramsan, han slutar vara ledsen och mer än så kan man ju inte begära egentligen. Om han vill ligga och surra så är det upp till honom. Jättebra att ni fick väcka, visar att ni har full koll på läget.

Nappar har jag dålig koll på men jag tror det går bra, den första vällingen är ju rätt rinnig och om du dessutom blandar så borde det väl gå?
Kram Emma
shan

Inlägg av shan »

HURRA!

Lillemannen lades i säng halvåtta. Jag buffade lite kort som markering, tryckte till lite lätt över ryggen och gick ut med ramsan. Han är knäpptyst så jag drar ihop med bekräftelseramsa på slutet. Jag hör inte ett pip så jag bekräftade igen efter en stund för säkerhets skull. Han sover!!! :D :shock:

Idag har han också ställt sig upp på alla fyra flera gånger och suttit upp av sig själv med ganska bra balans då han satt i vagnen och höll i sig med ena lilla handen i sidan! Här händer det saker! :o

Han har väldigt svårt att hålla sig vaken mellan lurarna och jag får verkligen kämpa för att hålla honom vaken. Får väcka honom varje gång. Han är ju van att sova 1,5 timme på förmiddagen och nu får han bara 45 min... Men det ger väl med sig när han väl sover 12 tim natt. Det är väldigt svårt att få i honom sista målet vid sju innan läggningen, han är för trött. Men jag lyckades få i honom en halv portion gröt när jag blandade i plommonpuré, det tyckte han var smaskigt. Det gick bra med introduktionen av majsvälling och fortfarande nappen med level 2. Så nu har jag lite hopp om att vi ska få ordning på ätandet också.

Återkommer med vidare rapport! :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

=D> \:D/ :!:
shan

Inlägg av shan »

Tack! :D

Nu känns det som han börjar ta till sig ramsan mer och mer iallafall. Många gånger upplevde jag att jag fick en dialog med honom och han tystnade ganska fort så jag kunde dra ihop och avsluta med bekräftelsen. Fast många gånger satte han igång direkt igen så vet inte om ramsan verkligen tog!? En del gånger fick jag inte till någon dialog alls men då var jag noga med att bekräfta ordentligt efteråt så fort han blivit tyst. Gör jag rätt då?
Jag har iallafall inte gått in någon gång inatt, han blir aldrig så farligt ledsen och blir han det någon gång så blir han väldigt fort lugnad av min ramsa. Han klagar mest, protesterar och gnäller.

Den här natten såg ut ungerfär som förra. Han vaknade tre gånger och två gånger var han vaken länge, mer än en timma. Han verkar ha så svårt att komma till ro, nu pratar han inte så mycket längre utan gnäller mest och klagar. Gör jag något fel, varför har han så svårt att sova?
I morse fick jag inte till någon väckning, han vaknade sista gången 6.20. Jag tror an somnade om vid två tillfällen men satte igång igen bara 5-10 min senare. Så i morse höll jag på och försökte till tjugo i åtta, utnyttjade marginalkvarten men lyckades inte lugna honom. Så jag störtade in vid första tillfället jag fick då han tog en paus och var tyst. Då blev han jätteglad när jag kom in och hojtade godmorgon glatt! Fast han såg helt vimmelkantig ut.

Jag vill inte bli negativ nu men det känns som han sitter fast i det här mönstret med många uppvak och långa vakentider. Tycker inte jag ser någon förändring ännu på nättena. :cry: fast det är klart, förstår ju att det är en process men i boken står det att tredje natten ska man kunna märka en stor skillnad....
Jag hoppas och ber att han ska kunna sova hela nätter. Men han är ju väldigt duktig lillekillen som tar till sig ramsan så fint! :D

Nu sover han duktigt sin första lur.

KRAM
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Du har gjort en strålande jobb med ramsan och kuren i helhet. Tycker det är jättebra av en liten kille på 4,5 månader att somna själv på det sättet han gör, sina uppvak hanterar han ju jättebra. Så även om han ligger och gnölar så fixar han det bra sjäv och han kommer snart få smak för den goda sömnen hela natten lång. Det är målet ni ska ha för ögonen och det kommer, var så säker!

Ang. morgnarna så kan det bli så och få vara så att ni inte väcker. Bara rusa in när han är tyst en sekund och låtsas inte om något, bara party party 8) !

Kram Emma
shan

Inlägg av shan »

Ja han är duktig som klarar det så bra ändå som han gör! I kväll somnade han tyst utan problem som igår kväll. Gick in, lade till rätta, ramsade ut och drog ihop med bekräftelsen på slutet. Har fortfarande inte hört ett knyst. Gjorde jag rätt som drog ihop bekräftelsen med ramsan vid läggning eller skulle han helst ha en separat bekräftelse efteråt?

Han är duktig som klarar att somna själv så här på kvällen men på natten verkar han inte klara sina uppvak själv. Får se hur det går i natt, hoppas på någon skillnad denna natt.

Idag hämtade vi hem storebror som varit hos mormor de här dygnen. Nu har ja en varg svansandes runt benen känner jag. Är orolig att han ska bli väckt nu inatt av lillebrors uppvak och starka röst och mina ramsor som överröstar. Det har varit lite bra att vi varit ensamma här för jag har verkligen ramsat på och kunnat fokusera på lillemannen och kurningen. Om jag nu i natt känner mig hämmad så kommer han säkert att känna av det. Suck, hoppas jag klarar av att släppa alla tankar om att vi stör och stackars Moses som kommer att bli väckt hela natten och kanske kommer hans goda nattsömn bli förstörd så vi får kura om honom osv, osv...
](*,)

Ja, ja nu ska jag försöka sova en stund.

Kramar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"