Hej!
I morgon ska vi köra igång kuren för våran lilla kille på fyra och en halv månad.
Jag har några frågor,vargar och funderingar inför starten och hoppas på hjälp här.
Han har alltid haft svårt att komma till ro med många uppvak, redan på BB sov han så lite, där fick jag för att jag trodde att åtminstonde en vecka får jag tid att vila efter förlossningen... Jag är helt slut och det måste ju lillemannen också vara. Han sover nästan alltid fyra timmar första omgången av natten sedan vaknar han ca. ett och får ett nattmål. Han har ätit så dåligt så jag har låtit ett nattmål vara kvar för jag har varit så rädd att han fått i sig för lite mat.. Efter nattmålet kan han vakna igen redan efter en halvtimma och så kan han vara vaken i två timmar då jag vagnar och vagnar i omgångar. han har så svårt att komma till ro, det är som han tror att han ska vara vaken tvåtimmars pass på natten precis som på dan.. När han tillslut somnar om kan han vakna igen efter redan tio minuter och så håller det på så där hela resten av natten. Han sover nästan ingenting. Sover små korta snuttar med många vaken pass.
PÅ något sätt känner jag mig så uppgiven, jag har ju i princip kurat. Inte med ramsan men med vagningen. Jag har gett besked och vagnat vid varenda uppvak, varit konsekvent och inte tagit upp honom. Försökt visa att " på natten händer ingenting" (förutom vid nattmålet då förstås..hm)Trots alla långa nattliga arbetspass (för mig) av tillrättaläggande och vagning så har det inte hjälpt någonting. Trots allt så känner jag mig ändå laddad och redo inför i morgon. Jag har läst massor och jag har ju gjort detta förut med våran stora lilla gosse med väldigt gott resultat!

Han är en pigg och glad solstråle som sover som en prins på nätterna!! Vill så gärna att våran andra lilla kille också ska få må så bra och sova gott på nätterna. Och jag med

Det är svårt att vara en strålande mamma till två små när man inte fått sova mer än max två-tre timmar varje natt i flera månader. Måste lyckas med det här nu.
Hade inte tänkt att skriva så här mycket, skulle kunna fortsätta till en hel lång roman om hur situationen ser ut och hans sovmönster som aldrig är sig lika förutom de fyra förstatimmarna då av natten. Nu till frågorna.

Han har varit väldigt svårmatad och äter inga fulla måltider, det är dock lite bättre nu. Har svårt att få i honom det femte sista målet som ska vara nattslurken, kan man ge honom något annat. Finns det någon välling som passar en fyramånaders eller är det för tidigt? Han brukar få gröt till middag (fjärde målet) som han verkar tycka om, kan jag byta plats och kanske ge honom ersättning då istället och gröt som "nattslurk", han kanske äter då tänkte jag...

Hur ska jag göra under hans långa vakenpass på natten, jag kan väl inte stå och buffa i två timmar! eller? Hur ska jag få honom att förstå att han ska sova och inte tro att det är dags att vara vaken nu för att han ju har sovit en stund. Han verkar tro att natten ska vara likadan som dagen, dvs. vaken två timmar med liten lur efter och så vaken två timmar igen...From. imorgon ska han sova i spjälsäng på natten och vagnen på dagarna. Han är en stor och lång kille, fyra månader och väger redan nästan nio kg! Han får bättre plats i sängen. Han brukar oftast inte vara ledsen under sin vakentid på natten, bara så otroligt"vaken". Han ligger och gruffar och är ibland helt vild i perioder, ligger och kastar sig fram och tillbaka och sparkar med benen och "pratar". Ska jag gå in och ge besked och buffa tills han ligger stilla och tyst och gå ut med ramsan fast han inte är "sovlugn" för tyst och stilla blir han när jag buffar eller vagnar men så fort jag slutar så fortsätter han med sitt. Ska han bli sovtung eller bara tyst? Om han ska bli sovtung får jag nog stå och buffa i två timmar tills han är färdig med sitt vakenpass... När han sen börjar bli trött har han så fruktansvärt svårt att komma till ro. Jag har hittills fått stå i evigheter och vagna och när han äntligen somnar så vaknar han igen efter fem-tio minuter och så får jag börja om från början och så håller det på...

Han har inga problem med att läggas ned så han kommer nog att vara lugn när jag lägger honom för kvällen. ska jag då bara lägga till rätta och buffa som markering och sen ramsa mig ut? För tyst och lugn tror jag att han kommer vara, däremot kanske inte sovtung och redo att somna på en gång. Eller ska jag denna första kväll stå och buffa tills han nästan somnar? Han kommer nog att bli väldigt förvånad över att jag bara går, han är ju van att vagnas. Min rädsla här är att han kommer att protestera vilt och skrika varje gång jag slutar att buffa och går. Hur ska jag få honom att förstå och kunna komma till ro eller rättare sagt fortsätta vara lugn när jag slutat buffa. Som det är nu är han ju van att vagnas till ro och tror väl att han måste vagnas för att kunna sova. Jag har nog vagnat lite för mycket... suck!

Jag har buffat honom ibland och det har han ibland tagit emot väldigt bra men ibland har det inte alls gått. Känns som han får panik när jag håller ned huvudet vänt t höger och han vrider sig under mina händer och spjärnar emot. Hur ska jag göra då,får han vända huvudet åt andra hållet om han vill. han verkar föredra att sova med huvudet åt vänster. Solfjädern gillar han inte alls, ju längre jag håller ned desto upprördare blir han. Vad har jag kvar att göra då?

Schemat jag tänkt mig ser ut så här:
7.30 Morgon, mat (ersättning)
9-10.30 Sova 1,5 h
10.30 Mat (ersättning) +smakis grönsakspuré
12.30-14.00 sova 1,5h
14.00 Mat (ersättning)
16.20-16.40 sova 20 min
17.00 Mat (ersättning)
!9.00 Gröt
19.30 Godnatt
Hur ser det schemat ut med sovtider och mat. Är det någon som har ett bättre förslag. Det kanske är för mycket sömn på dagen, tycker det är så svårt att veta nu när han är mittemellan fyra och fem månader. Han sover lurarna på dagen bra, speciellt första luren kan han sova 1,5-2h av sig själv. Andra luren sover han också oftast bra. Men å andra sidan sover han ju så dåligt på natten så det anske är därför. Vill helst ha lång lur på dagen så man kan synka någotsånär med storebrors lur så får man en stund själv till annat.
Nä nu måste jag gå och sova en stund. Jag är redo, i morgon gäller det!!
Förresten kommer köra hela kuren själv då min sambo åker bort på jobb nu. Kan han komma in senare och ta hand om läggning och ev. nätter?