Hur vagna och ramsa till dagslurarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
moa79

Hur vagna och ramsa till dagslurarna?

Inlägg av moa79 »

Vi kurar vår 6-månaders och idag börjar uppföljningsveckan. Tyvärr förstår vi inte hur vi ska göra på dagen när han ska sova ute i vagn. Så fort jag tar i vagnens handtag blir han tyst och somnar i princip, eftersom han är jättetrött. Så fort jag släpper och ramsar så slår han upp ögonen och skriker. Det tar 20 min. innan han somnar och jag förstår att jag vagnar för mycket. Men ska han bara ligga och skrika? Ramsan tar inte på dagen. Måste tillägga att han tyvärr måste sova på rygg i vagnen fast jag vet att det är fel. Är rädd att vi gjorde fel från dag ett just med dags lurarna. Hur ska man vagna dag 1, dag 2 och fortsatt?

Tacksam för svar!
/Moa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen! :D

Vad jag förstått så följer man dagarna som nätterna. Första vagna vid minsta pip, andra jobba mer med ramsan osv...

Varför kan han inte ligga på något annat sätt, får han inte plats, selad? Om han sover bra på rygg så går det ju, sover han sämre så kanske ni kan lägga honom inne istället?

Nej han ska inte bara ligga och skrika, vagna lugn och ramsa sen bort. När det funkar så är det dags att jobba in ramsan. Det ska vara en dialog, arg kan han ju bli och då kan han ju skrika, men sen ramsar du direkt när han lugnar sig och kan ta emot ramsan igen...precis som ni gör på natten. :wink: Det kan ta ett tag innan alla lurar sitter helt bra, tålamod och säker attityd så löser det sig.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
moa79

Inlägg av moa79 »

Hej!

Han sover bra på rygg när han väl har somnat, men det är mycket protester innan dess. Han har tidigare somnat väldigt snabbt när jag tagit honom på en promenad, så jag förstår ju att han blir arg nu när det plötsligt inte går att somna lika snabbt.

Vagnen är en sittvagn med fullt liggläge, och jag tycker inte det går att ha han på mage i den. Ingen möjlighet till andningslarm bl.a. och i den andra tvillingvagnen, blir det omöjligt att ha han på mage när systern sitter bredvid.

Sista eftermiddagsluren är omöjlig att få honom att somna till. Den ska vara 20 min. och han skriker i en halvtimme. En gång har han somnat efter det, en gång tog jag upp honom efter 40 min osovet.

Önskar att man kunde slippa sista luren och bara ha 2 dagslurar men de klarar sig väl inte på det nu vid 6 månader.

Suck, det här är massor av tankar, hur 17 ska vi få honom att sova?

På kvällen protesterar han i en halvtimme.

Däremot idag på långa luren så vaknade han efter 45 minuter men låg tyst och vaken i sin vagn i 45 minuter till. Otroligt!!

Moa
moa79

Inlägg av moa79 »

Här är Gustavs schema:

6.30 vakna + amma
8.30 sova 45 min
10.30 smakportion + amma
11.30 sova 2 tim
13.30 amma
15.30 sova 20 min
16.30 amma
18.00 amma + utpumpad nattslurk
18.30 Godnatt
moa79

Inlägg av moa79 »

Sitter utanför Gustavs rum och ramsar och skriver, nu har han skrikit 40 min. inför sin 20-minuterslur. Jag gör allt fel!

Kurade hans storasyster för 2 år sedan, men då fuskade vi med daglurarna och vagnade till sömns.
moa79

Inlägg av moa79 »

Jag gör som du säger och ramsar när han tystnar och då tar han ny sats och börjar skrika hur mycket som helst.
moa79

Inlägg av moa79 »

Nu somnade han, efter 45 minuter. Ska jag en sån gång låta honom sova 20 min. som planerat eller bara 5 minuter? Han ska egentligen amma om 10 min.
moa79

Inlägg av moa79 »

Nej. han somnade inte, han var bara tyst i 3 minuter
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag tycker schemat ser bra ut. :) Du kanske kan börja med lite gröt också så är han garanterat mätt i magen. Ex som mellis vid 13.30 kanske?

Om han inte somnar inom marginalkvart på 20 min-lur så skulle jag ta upp honom. Så att han vet vilka tider som gäller.

Han behöver nog 3 lurar ett tag till, de flesta tror jag byter till två efter 8 mån så än är det lite tidigt.
Suck, det här är massor av tankar, hur 17 ska vi få honom att sova?
Lugn nu. 8) Ni ska inte få honom att somna, det måste han fixa själv. Men ni ska få honom lugn och trygg så att han har alla förutsättningar för att kunna somna gott. Om han nu inte somnar så är det upp till honom. Kanske får han mer sömn på natten nu och tror därför att han behöver mindre på dagen. Dagslurarna kan krångla ett tag, men om ni bara behåller säker attityd så löser det sig. :wink: Tänk ung som när du går ut med en hund. :roll: :lol: Du kan ju inte få hunden att bajsa, "kom igen, bajsa nu, kom igen", utan du går ut med den, ger den förutsättningar för att göra sina behov. Om hunden inte bajsar så är det upp till den, finns fler chanser nästa gång. :wink: Om man nu inte öppnar dörren stup i ett och kollar om hunden vill bajsa, men det är inte bra ledarskap för en hund enligt mig. :roll:
Jag gör allt fel!
Inte då, nu är det dags för lite påläsning av attityden igen. Kom ihåg, du kan inte sova åt honom, men ge förutsättningar och svara på oroade frågor. Bara det att du har koll på att man inte ska "fuska" och använda vagning till sömn är ju jättebra! :D

[/quote]Jag gör som du säger och ramsar när han tystnar och då tar han ny sats och börjar skrika hur mycket som helst.

Och det får han! Han FÅR reagera, bara att svara igen när han kommer ner från ilskans topp. Och du ska ha sista ordet! Även om det sätter igång honom igen, ge dig inte, du vet och snart vet han det också. :wink:

Tålamod och attitydförändring så fixar du detta. Vi finns här och stöttar! :D

Kram Bea
moa79

Inlägg av moa79 »

Tack Bea för ditt uppmuntrande svar! Underbar liknelse med hunden :D

Vi hade tänkt börja med gröt till mellanmålet om några veckor, men det är möjligt att vi tidigarelägger det.

Jag hade lite panik i går, och jag vet ju att det smittar av sig till barnet. Så visst har jag attitydproblem! Har börjat jobba med det nu, för jag vet ju faktiskt av egen erfarenhet att kuren är bra, eftersom det gick så bra med förra barnet. Med henne tog det ganska lång tid innan det satt ordentligt och hon var mitt i 8-månadersångesten. Men plötsligt var det som om poletten föll ner. Idag är hon 2 år och 9 månader, älskar att gå och lägga sig och sover 12 timmar på natten.

Så visst kommer lille Gustav att klara det här också. Och jag kommer att klara det. Pappan är så mycket säkrare i sin attityd och när han la Gustav i går kväll somnade han i princip direkt efter bekräftelsen, bara lite gnöl. Sov till 5.00 i morse!! Somnade om efter en pangramsa och en kvarts gnöl. Sov till 6.30 då vi väckte honom!!

Tack för att det här forumet finns med alla snälla hjälpare!

Moa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Sedär! Bättre attityd redan! \:D/ :D

Kram Bea
moa79

Några frågor och lite skryt!

Inlägg av moa79 »

I kväll är det precis 1 vecka sedan vi påbörjade kuren och ikväll somnade lille Gustav på 5 minuter! Vi har även fått honom att sova en liten stund 15.30 genom att ta en liten vagnspromenad. Det känns OK för oss att göra så. :D

Men några funderingar:

1. Hur mycket är det lämpligt att man pumpar ut på morgonen om man vill ge till nattslurken? Jag har hittills på kuren pumpat ut ca. 150 ml och de första kvällarna slukade han det. Men de senaste två kvällarna har jag bara fått i honom ca. 40 ml. Det märkliga är att han inte vill amma särskilt mycket på kvällen heller, varken till 16.30 eller nattslurken. Är han verkligen så mätt? Några 200 ml per mål blir det ju inte. Däremot äter han massor på morgonen när det finns mycket mjölk, magen blir som en boll.

2. Ammar jag för länge varje gång? Kan det vara orsak till att han "äter för mycket" på förmiddagen. Har alltid tyckt att G. varit långsam på att äta och nu sitter jag nog 45 minuter varje gång. Det tar rätt mycket tid. Förut tog varje amning kortare tid eftersom jag ammade fler gånger (7-8 ggr/dygn varav 2-3 ggr var på kvällen/natten.

3. Ikväll när jag hade ramsat ut och efter lite skrik ramsat igen blev G. lugn. Sen låg han och gnydde som om han höll på att somna men då blev jag osäker på om jag skulle ramsa en gång till precis i insomningsögonblicket så att säga, eller låta honom klara sig själv. Hur är det med den saken?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Är inte någon expert på amning eller pumpning. Någon annan kanske kan fylla på... :roll: Jag kurade min plutta vid 6 mån och eftersom jag ville trappa ner på amningen så gav jag henne mer mat och amning som efterrätt. Hon var inte så intresserad av att amma längre heller, vissa mål ville hon bara ha mat. Vad jag förstår så ska ett mål ta 30 min och då ska det trugas så mycket det går.

I början ger man en bekräftelse när de är tysta så att de lär sig ramsan. Sedan kan man baka ihop bekräftesen i ramsan så att man säger den sista fjärde versen lite långsammare och mjukare. Om du har sagt den så och han sen bara knölar lite så tycker jag inte du behöver göra mer. Lite knöl före sömn är ju vanligt även hos vuxna. :wink:

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Glömde vad BRA det går! :D Skönt att ni kan ta sista luren i vagn ute. :sleep: \:D/
moa79

Inlägg av moa79 »

Jag undrar fortfarande:

Hur ska jag få en 8 månaders som vaknar innan sovtiden är slut på dagsluren att somna om? Han vaknar efter 45 min. eller 1 timme och ska egentligen sova 1 1/2. Han skriker och kan inte somna om själv. Han somnar inte ens om jag vagnar honom resten av sovtiden!!! (Vilket jag ju vet att man inte ska göra förstås.) Men han kan helt enkelt inte somna om, inte på något sätt. Vad göra?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"