Tvillingar och dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HoppMorAnnika

Tvillingar och dagslurar

Inlägg av HoppMorAnnika »

Uppföljningsveckan slutförd och det har gått rätt bra i stort. Har ytterligare några tvillingfrågor:

Pojken sover inte sin 1,5 timmes middagslur utan vaknar efter 30-40-55 min. Är bedrövad, gnällskriker och toppar detta med höga illvrål i protest. Han får en bestämd ramsa men blir då uppretad och vrålar ännu högre. Efter några minuter vaknar tvillingsyster med ett skrämt vrål. Hon lugnar sig snabbt men ligger och pratar.

*Ska han få väcka sin tvillingsyster?
*Ska de få skrika (han) eller småprata (hon) tiden ut under mitt pågående husliga arbete med avbrott för ramsor? Ska jag utnyttja marginalkvarten och korta sovperioden? Eller låta vara de tiden ut enl schemat?
*Samma frågor gällande vargtimmen - pojken vaknar kl 6.00, somnar inte om, väcker syrran. Fortsätta ramsa när de pratar tills de somnar om el blir lugna el tills tiden är ute? med eller utan marginalvart?

Schemat förklarar morgon kl. 7 vilket aldrig hänt ännu. De ska sova 13,5 tim /dygn men sover hittills 11,5-12 tim som mest (10,5 tim + 45 min + 30-55min)

Hoppas på fina tvilingtips!
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
Hella

Inlägg av Hella »

Kan du inte ha dem i olika rum tills du fått ordning på pojkens sömn?
Synd att flickan ska bli v'äckt menar jag, har ni inga extra rum ,så kanske det går i badrummet eller nån annan avskärmad del. Tills det löst sig. Lösa sig kommer det att göra,det är bara att uthärda.
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
HoppMorAnnika

Har svårt att dela på dem i separata rum och vill även att de ska sova i samma rum och vänja sig vid att den ene eller andre gallskriker. Frågan är hur man ramsar eller ramsar inte...

Hur som helst sov de i morse hela vargtimmen och fram till kl 7 (för första gången) när JAG väckte dem. Lovely! Så, det är väl på rätt väg. Ska bara skaffa lite tålamod nu...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där ja, pris och beröm :lol:

Ingen ska gallskrika, och de ska sova i samma rum. :D Så jag går emot Hella här :D

Dra dem båda, dvs ramsa dem båda, över en kam. Gör det starkt och stadigt och punktsättande, utan att darra på målet, och inte oftare än absolut nödvändigt. Backa mer och mer. Minns att om barnen ska kunna (fortsätta) göra framsteg, måste du göra "baksteg" - först, och kontinuerligt :idea:

Håll schemat och tiderna :!:

Tvillingherrar, ursäkta, strular gärna mer än tvillingdamer. Det går förbi men brukar ta lite tid. Så envisas du - hela tiden ett steg mer än han :lol:

Att tvillingsyster vaknar av sin lille brors strul behöver inte alls betyda att det är synd om henne. Människans - och alltså även små barns - beskyddarinstinkt är stark. Hon "tror" att hon ska ta hand om honom, när han bryter samman, vilket hon ju inte kan. Så hon undrar vem som fixar den saken. När hon väl fått klart för sig att du/ni tar hand om lille bror, kommer hon inte att låta sig väckas mer utan sova vidare i trygg förvissning om att inte HON behöver lösa problemet utan att andra - ni ömma - bevakar både lille brors intressen och hennes egna. Då stör henne inte heller ramsan utan blir bara till en lugn bekräftelse på sakernas goda tillstånd :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HoppMorAnnika

Ok, tack Anna. Då vet jag att jag är på rätt väg - stadigt ramsa dem båda och inte mer än nödvändigt. MEN vad menas konkret med att göra baksteg. Förstår inte riktigt detta i praktiken.

Och så undrar jag hur denna värme påverkar våra små barn. Man vill ju inte klaga på vår efterlängtade sommar men det är inte lätt för nån att sova gott. Kan man föra nåt för de små?

Hoppas hoppas få svar. Tack.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"