Hjälp mig att börja kura!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Chagak

Hjälp mig att börja kura!

Inlägg av Chagak »

Lite funderingar innan kurning!
Har en solstråle som föddes 080402. Jag ammar fullt men har sedan hon var 4 månader introducerat gröt samt smakportioner - med mkt gott resultat :) .
När än lillan skall sova så vyssar, går, dansar jag henne till sömns. (hoppas inga grannar ser in när jag håller på :oops: ) Hon somnar runt 20.00 tiden och vaknar sedan till i ca 1 minut ca kl21 , 23, 01, 04, 05, 06. Klockan 07.30 är det godmorgon. Då har hon legat hos mig sedan kl 6 och brukar äta i sömnen ca en halvtimme innan hon "vaknar". Efter det ser dagen ut så här (gjorde idag)
6.30-7 ammades i sömnen
7 vaken
8.20-8.47 liten slurk o sen sov (i vagnen på promenad)
9.50 ammningsslurk
10.30-11.10 sov (i famnen vyssandes dansande)
11.30-11.50 smakis (3 msk) samt ammning
13-13.40 sov (i famnen dansandes)
14.30 amningsslurk
15.40 - 16.20 sov (i famnen dansandes)
16.45 amning (mkt)
18.15-18.50 sov (i vagen på promenad)
19 gröt + amning
21.15 sov ( i famnen dansandes)
Herregud :shock: ! Nu när jag skriver ner en dag så förstår jag att jag ej får gjort ngt!! Jag ska jobba på ett schema till kurningen - för visst blir det lite väl många sovpass. Hon brukar ej sova vid 18 tiden utan hon brukar oftast somna (ha blivit somnad :oops: )kl 20
Då min dotter är en lång tjej så har jag precis bytat till sittvagn och den har ej fullt ryggläge så att ligga i den på magen blir svårt, så fråga 1 blir då:
- måste man vagna barnet på dagen?
- jag vill gärna promenera med henne i vagnen första sov passet - kan man göra det?
- lillan sover ytterst sällan längre än 45 minuter , även om vagnen är i rörelse. Skulle verkligen vilja att hon sov 1 1/2 h över lunchen - kan det bli svårt om man inte vagnar :-s
- tips på bra ramsor ngn?
Jag tror jag slutar skriva nu för det verkar så rörigt mitt inlägg. Förlåt! Jag återkommer med fler frågor samt att jag behöver en spark där bak för jag kommer inte till skott att börja kura. Har läst SHN-boken men ska läsa den en gång till! Hej så länge... Ser fram emot ev svar! :)
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen! :D

Ett schema förslag för en 5 månaders kan se ut så här:

7.00 God Morgon, amma, fyll gärna på med lite gröt el annat.
8.45 - 9.30 Sova 45min
10.30 Lunch
12.00- 13.30 Sova 1,5 h
13.45( el 14.00) Mellis
15.45 - 16.30
17.00 Middag
18.30 Kvällsslurk
19.00 God natt

Jag har alltid gått på romenad på en av kortlurarna ända tills den fökk bort, och det har med min egen fåfänga att göra så jag ser då inget hinder för det.

Även om hon sover på rygg i en sittvagn så kan du vagna henne, så jag skulle rekomender att långluren sovs ute i vagn så du kan lära henne att sova förbi skarvarna med hjälp av att vagna. När man har barn som sover på rygg måste man dock täcka för suffletten med ett luftgenomsläppligt mörkläggande tyg, för om hon vaknar i skarven och får ett synintryck då går hjärnan igång på hög varv, ljud däremot gör ingenting.

Natt ramsa: Go natti med sig sov så gott!
Dagramsa: Sov en stund så ses vi sen!

...exempevis... :wink:

Läs lite till så ska du se att du kommer att bli peppad för att komma igång och sova lååånga sköööna nätter! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Chagak

Inlägg av Chagak »

Hej o tack för snabbt svar!
Fler funderingar.. Du skriver lunch o mellis - menar du "mat" - jag tänkte att det blir lite lite amning under dagen.. Eller det var rent generellt, alltså dax för "matning".
Ang promenad m vagn, är det meningen att lilla dottern först ska somna i vagnen och sen kan man börja promenera... eller? När då dottern vaknar efter 45 minuter i vagnen( gör hon alltid) då är det meningen att hon skall vagnas till sömns igen!? Märkligt vilken inbyggd klocka som finns i henne. Men antagligen är det meningen att detta löses av sig sjölv när hon lärt sig somna själv...
En fråga till :oops: rent praktiskt i framtiden - funkar det då så att jag endast lägger dottern i sin säng och säger vår ramsa och barnet ska då alltså somna? Heeeelt fantastiskt - längtar dit :D

En (dum) fråga till... Om man använder sig av en sån här babysändare så undrar jag : eftersom vår fungerar så att jag kan prata in till mitt barn genom sändaren- skulle man kunna använda sig av den under kurningen så man direkt akn svara barnet när de vaknar o "frågar" utan att gå in? Kanske en väldigt dum fråga men tanken slog mig.
Nu ska jag inte "störa mer " förrän jag läst boken en gång till! Tack så länge :lol:
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :lol: Hej, visst är det kul att sia in i framtiden :lol: och jo en väl genomförd kur resulterar i en unge som älskar sin säng och läggs iden glad i hågen och somnar gott medan föräldern ramsar sig ut :lol: Häftigt och en otrolig gåva till de små.

Nu är ju inte jag Duggan :shock: men jag gissar att hon menar MAT med mat och mellis, skyffla in allt hon vill ha och toppa upp med BM om du vill. Hon är så stor nu så hon behöver mat för stora damer.

Ang ramsan, du ramsar första versen inne i rummet på väg ut resten utanför. Vid en påminnelse sker det utanför dörren, med dörren lite på glänt. Jag skulle inte ramsa genom babyvakten då rösten förvrängs och hon behöver höra att det är mamma eller pappa som är där, inte en maskin :wink:

Promenader i vagnen, om hon somnar med vagnen i rullning kommer hon att vilja ha vagnen i rullning vid skarv uppvaket. Därför är det smart att låta henne somna i stillastående vagn för att sen gå på prommisen.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Läs på lite mer om kuren som kommer allt att klarna kring dagslurar etc.

Att hon vaknar efter just 45 min är helt normalt, dom har en naturlig sömnrytmpass där, och man kan absolut lära sig sova över den, och vidare mot 1, 5 h. Från början verktygara man vid minsta pip och backar mer och mer för var dag. Det står mer i boken. 8)

Med mellis och lunch menar jag gärna fast mat, men på den nivån ni är på, jag har ammat till gossen var 10 mån till alla mål OCH gett massor med mat också.

Jag skulle inte ramsa genom babylyssnare för du vaktar ju för vargen UTANFÖR dörren och det blir nog väldigt förvirrat om rösten kommer inifrån rummet.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"