Matrutiner för en 8-månaders pojke

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Åsasofi

Matrutiner för en 8-månaders pojke

Inlägg av Åsasofi »

Hej,

Vi har en pojke på 8 månader som vi ska börja kura i morgon fredag. Vi är peppade båda två och vi har bestämt att min sambo ska kura de två första nätterna eftersom han är den mer sakligaste av oss två... :D Olle vaknar ca 5-6 gånger per natt och då flertalet före 01 en-två gånger under vargtimmen och är alltid "hungrig". Jag ammar honom och han somnar vid bröstet, jag försöker att hoppa över en eller två amningar men inom en 3 timmars period "kräver" han att få mat/upptagen/ligga vid bröstet. Vi lägger honom sedan i hans rum i egen säng. Jag oroar mig mest över hur han kommer att reagera över att inte få mat under nästan 12 timmar. Är det någon som har erfarenheter ang. detta?

Hälsningar Åsasofi!
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej! Jag har kurat bada mina nattätare och det har gatt bra! Lille bror kurar jag för tillfället sedan 14 dagar och sedan dess är det mat pa dagen som gäller!
Din lille kille kommer att tro att han har ätit varje gang han somnar om igen pa natten. Det later helt tokigt men det är sa det är! Efter nagra nätter kommer du att märka att han är hungrig pa morgonen igen men de första morgnarna kommer han inte att äta nämnvärt mycket!
Jag hade ocksa svart att tro pa detta men jag är nu övertygad!
Lycka till med kurningen och fortsätt rapportera efter natt 1!

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Åsasofi och välkommen till forumet.

Grattis också till beslutet att kura. Visst känns det redan lite enklare?

När man ska till att få ordning på saker och ting kring mat och sömn så handlar första dygnet om att bryta en vana, ett invant mönster. Lillkillen har ju faktikst inte en aning om hur saker och ting fungerar här i världen. Hittills har man fortsatt att vakna på natten och vilja ha mat, därför att mamma har tagit upp mig och gett mig mat. Alltså - det är så det ska vara. Han vet ju inget annat.
Han kommer säkert att vara en smula hungrig första natten, men ska det till att vändas på steken så får man se till att proppa magen full på dagen. Det lär han sig snart. Första natten kommer att vara så full av nyheter att hungern antagligen mattas av i rena förvirringen. Frågor kommer att ställas, men då är maken där och ger honom de svar som gäller nu. Och precis som Malin skriver så kommer du att bli förvånad första morgonen när frukosten ine alls är så intressant som man kanske skulle tro. Aptiten kommer andra eller tredje dagen. Då kommer också rosorna på kinderna och du kan börja skåda förvandlingen.

Ge honom så mycket man ni bara kan imorgon för att mota bort era egna vargar. Tänk också på att sammanhängande sömn är rent livsviktig för små barn. Det är under sömnen kroppen och hjärnan får vila från alla intryck, det är på natten alla tillväxthormoner jobbar för fullt. Och så är det ju faktiskt så att alla människor sover om nätterna - som grisar. Och barn är gjorda av detsamma som vi, så varför skulle inte de göra detsamma?!

Jag kurade min egen lilla skrutt för ett par månader sedan. Han var då dryga 4 månader. Hade ätit flera gånger under natten innan och strulat runt på alla konstiga vis. Första natten fick jag en drös med frågor kring sakernas ordning vid ett-hugget (då han alltid ätit förrut) men efter en halvtimme sov han gott igen och sov sen till morgonen i stort sett.
Jag minns att jag stod där över sängen och i takt med buffandet gick ett mantra i huvudet på mig. "Det blir ingen mat, det blir ingen mat". Det hjälpte mig att hålla attityden uppe och fullfölja det jag hade bestämt. Sen dess har han inte frågat efter mat mer. Och nu äter han som en hel karl på dagarna istället.

Stort lycka till imorgon :!:
Rapportera gärna.

/Åsa
Åsasofi

Ang. matrutiner

Inlägg av Åsasofi »

Hej Malin och Åsa!

Tack för era inlägg, det peppar verkligen! Det ska bli mycket mat i kväll och i morgon, givetvis snuvar pojken mer än vanligt och har mindre matlust idag, men vi har bestämt oss, imorgon ska vi börja kuren! :) Vi återkommer med rapport.

Hälsningar Åsasofi
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"