Femtontimmarsbarn på dagis...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bjorna

Inlägg av Bjorna »

Det är ett elände med dessa 3 timmarsdagar om det blir utan lunch. Jag har löst det med att alltid arbeta några få procent när jag varit föräldraledig och då har jag kunnat få de dagistider jag tyckt varit bäst för barnet. Vi hade 3 dagar i veckan 9.30-14-30 (ibland 15.00), det var perfekt tyckte jag. Så kan du möjligtvis jobba något eller så kan du skriva in dig på en universitetskurs på distans. Det finns ju inget krav på att verkligen ta poäng.
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Låter härligt med kollektiv!

Ville bara sticka in och säga att i Karlshamn var det ett väldigt rabalder i våras (tror jag det var) när de ändrade från 5 timmar/dag till 3 timmar/dag. Det var flera artiklar i Sydöstran och säkert i Blekinge läns tidning också. Jag bor i Sölvesborg och här är det 5 timmar 3 dagar i veckan som gäller, så jag engagerade mig inte så mycket i det. Tror att politikerna fick ge sig, dock. Så kämpa på! Har du kontaktat någon tidning?

Hälsningar Mule, mamma till snutta (04) och prins (06)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

I morrn kväll är det möte :wink: :!:

Bjorna, har inte tänkt på det du skriver om att skriva in sig på universitet... på ett sätt känns det fel, vi bor på en sån liten by så jag vet att fröknarna direkt skulle genomskåda det... och så känns det lite fel att man ens ska behöva göra så :evil: .
För mig är tre timmar okej, OM de ändrar tiden till 9-12 eller 11-14 eller nåt sånt!

Nej, vi har inte kontaktat nån tidning ÄN, Mule! Men får vi inget gehör nu så blir det så. Tänkte isåfall samla ihop föräldrarna och "gadda ihop oss" lite :wink: . Men det har varit rätt många insändare i tidningarna, så det har inte varit helt tyst!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Mia :heart:

Bjornas ide är inte dum, jag vet att du inte vill ha mer tid på dagis, men är du inskriven kan DU/NI bestämma era tider utan att någon kan lägga sig i.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Bjorna

Inlägg av Bjorna »

Du behöver ju inte bry dig om dom genomskådar det....
Berätta för fröknarna hur det ligger till och du ser detta som din enda möjlighet. Dessutom så tror jag att fröknarna blir ganska nöjda med att slippa få en massa barn klockan 8 då dom inte hunnit klart med de andras barnens frukost. Det är ju inte så att du tänker ha ditt barn där heltid bara för att du börjat studera. Du vill fortfarande ha 15 timmar men på rimliga tider och med lunch. Jag tycker att du öppet kan berätta för fröknarna varför du gör så här och uppmana andra föräldrar att göra samma sak. Det är ju för barnens skull, era barn blir ju ledsna och känner sig uteslutna när de slängs ut precis till lunch. Om politikerna skapar idiotiska regler så får man bemöta dem på samma sätt.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bjorna skrev:Du behöver ju inte bry dig om dom genomskådar det....
Berätta för fröknarna hur det ligger till och du ser detta som din enda möjlighet. Dessutom så tror jag att fröknarna blir ganska nöjda med att slippa få en massa barn klockan 8 då dom inte hunnit klart med de andras barnens frukost. Det är ju inte så att du tänker ha ditt barn där heltid bara för att du börjat studera. Du vill fortfarande ha 15 timmar men på rimliga tider och med lunch. Jag tycker att du öppet kan berätta för fröknarna varför du gör så här och uppmana andra föräldrar att göra samma sak. Det är ju för barnens skull, era barn blir ju ledsna och känner sig uteslutna när de slängs ut precis till lunch. Om politikerna skapar idiotiska regler så får man bemöta dem på samma sätt.
:heart: Alltså, det där är ju så klokt skrivet, ju :D :!:

Nu blir det möte ikväll, och blir det bara blaj av det så ska jag sannerligen kolla upp intressanta kurser :wink: :!:

Tack igen!

Och tack du med, nilam :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, då var mötet avklarat då :!:

Men innan dess så måste jag berätta att jag pratade med en av fröknarna när jag hämtade flickorna igår på dagen, och hon tyckte det var så tråkigt att vi tyckte att de "inte gjorde ett bra jobb" :shock:
Åh, vad arg jag blev, när jag förstod att herr skolchef vinklat det så - att det var fröknarna på dagiset vi var irriterade på. Jag vet inte hur många gånger jag påpekade det för honom när jag pratade med honom, att det var tiderna och missade lunchen som var fel, INTE fröknarna!!!
:evil:
Snacka om att inte kunna ta ansvar över sina handlingar.
Men jag fick iallafall förklara för fröken precis hur det var, och ta henne ur villafarelsen att det var deras jobb jag klankade ner på :!:

Men så till mötet då:
Det var rektorn, fröknarna och föräldrar.
Jag var hemma, och Filip förde vår talan.
Men det blev inte så mycket till debatt, då även rektorn (!) stod på vår sida, och tyckte det hela var befängt :roll: .
Gud, vad jobbigt att behöva jobba med något som man inte kan stå för...
Men efter diskussion och när han fick höra vad vi tycker och våra argument, så tyckte han vi skulle sammanställa en skrivelse till Humanistiska nämnden, för det är där besluten fattas. Och de ska ha möte den 13:e denna månad, så innan dess måste skrivelsen vara inlämnad.
Så idag ska jag författa en sån :!:

Sen får vi se hur det går :wink: :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu har jag under dagen skrivit och filat på skrivelsen till kommunen, jag tror den blir rätt bra.

Men jag måste berätta vad som hände när Filip var upp och hämtade flickorna på föris idag;
En av fröknarna kommer och berättar att fr o m måndag ska flickorna komma tidigare, och serveras frukost 7.30 :shock: .
Jaha?
En panikåtgärd från rektorns håll, för att få oss låta bli att bråka mer om det här?
Larvigt, tycker jag!
Men tjejerna blev jätteglada: mamma, mamma, vi ska få äta FRUKOST på föris på måndag, åh, vad KUL!!! vad synd det är om Frida som måste äta sin frukost hemma... :lol: säger Oline!

Jaja, jag har författat skrivelsen och ska pula med den lite i helgen, men de ska inte tro att jag inte tänker lämna in den bara för att de försöker paniklösa det med frukost!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Heja Mia, stå på er!! Du kommer med all säkerhet att få till en riktigt bra skrivelse. Håller alla tummar och tår! :D

Att paniklösa det med frukost var väl löjligt!! Så de tycker att de löser det hela med att be er lämna barnen ännu tidigare? Hade de inte dessutom för lite personal runt frukosttiden?? Ja du, man slutar aldrig att förvånas, det finns f*n folk till allt... :roll: :?
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En liten notis i länsblaskan:
http://dagbladet.se/nyheter/ange/1.122538

Mystiken tätnar 8) : Humanistiska nämnden skulle enligt almanackan på kommunens hemsida haft sitt arbetsutskottsmöte idag och då behandlas alla skrivelser som kommit in till dags datum. Det var den infon vi fått, men döm om vår förvåning när vi idag får höra att de hade haft det mötet väldigt hastigt omplanerat redan i fredags :shock:
Vi vet att de redan på torsdagen fått höra att vår skrivelse var under skrift :wink: så vi kan inte låta bli att undra om det var därför de fick så himla brått - då skulle de inte behöva ta ställning till den under den här månader :?
Sambon är på jobbet men ska ringa och ifrågasätta hur de kan ändra datum för möten utan att informera - hur ska vi "vanliga" människor komma till tals om vi inte kan lita på spelreglerna :evil: :?:

I annat fall dröjer det en hel månad innan nästa arbetsutskottsmöte kommer...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj!
Jag har arbetat på en kommunal förvaltning, och det här hade varit HELT otänkbart för den politiska nämnden som hörde till. Här är datumet spikade ett år i förväg och ändras aldrig. Hela förvaltningen levde för nämnd-dagarna, haha!

Däremot är det MÅNGA ärenden som skjuts upp på grund av det behövs mer tid.

Du får gärna fortsätta berätta turerna, tycker det är intressant! Och såklart jobbigt för er, ni är beundransvärda som inte bara sväljer missnöjet utan uttrycker det!

Kram J
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenny :D

Jag tycker också det är jättekonstigt, för alla möten är bokade för ett år framåt :!:
Vad bra att du har erfarenhet, då har jag ett "expertvittne" att ta till - haha :D :!:

Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojojoj, så många turer det varit, ni kan inte ana vilket rabalder det här orsakade i vår kommun och framförallt på vår förskola :shock:

Summa summarum är att vi valt att ta flickorna ur förskolan, med omedelbar verkan. Och det är inget beslut som känns speciellt roligt, men vi har förstått att förskolan är till för i första hand: politikerna i andra hand: personalen i tredje hand: föräldrarna i fjärde hand: barnen... och det är helt fel ordning tycker vi.

Det allra mest anmärkningsvärda är att personalen var jätteupprörda över de här nya reglerna för mindre än en vecka sen, men igår fick vi veta att personalen är jättenöjda! Den helomvändningen kommer sig av att de fått order från högre instans om att följa arbetsordningen, annars kan de mista sina jobb :shock: . Nej, vi bor inte i korruptionens Ryssland, utan i lilla Alby med 350 invånare!

Har vi inte personalens stöd och deras vilja att ha barnen på bättre tider, som barnen mår bra av, så har de det bättre hemma!
Vi ville ha förskola för barnens skull, för att de skulle få komma ut och möta omvärdlen, få göra sin utflykt från hemmet, men att få hem ledsna barn varje dag, som nekas att vara med på sagostund och skogsutflykt (jo, det är sant!) för att de inte hinner bli klara till hämtning, det vore inte att göra det rätta mot barnen.

Så kan det gå!

:(
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:cry: Usch vad tråkigt Mia :cry:

På barnens dagis här på Frösön går 15-timmarsbarnen 9-14 tis-tors. De kommer lagom till utevistelse och går hem strax före mellis. Tror att det funkar rätt bra. Våra barn går drygt halvtid och vi får ju välja tider helt själva
(mån-ons 9-15 och tors 10-14)

Du har inte funderat mer på att läsa någon kurs på universitetet?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu har jag skummat igenom denna tråd...
Här händer samma sak och jag får för mig att det inte är kommunerna som hittar på detta från början.
Jag har fått för mig att det gjorts en utredning om hur kommunerna sköter detta.

Lagen säger 3 timmar per dag och 15 timmar i veckan. Ingen mat ingår i lagen...

Här har de löst det som så att vi har 20 timmar i veckan, 9-14 mån-tors, men inte på loven och lediga skoldagar. Men även här diskuteras att gå till 3 timmar per dag varje vardag, ingen mat.

Ni har ju gjort ett jättejobb där Mia. Man kanske borde snacka ihop sig några stycken och skriva ihop en skrivelse.
Vi kanske kan försöka få med oss dagmammorna också, som givetvis också tycker att det är jättedåligt förslag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"