Femtontimmarsbarn på dagis...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Femtontimmarsbarn på dagis...

Inlägg av miar70 »

Jag hoppas det här platsar här på diskussionsforum!

Det är så här, att Alice och Oline båda går på förskolan, Oline går sitt andra år och Alice har precis börjat! Det funkar jättebra, vi har ett toppendagis med bara 13 barn och fyra fröknar, de är ute massor och inskolningen av Alice har gått helt enligt planerna. Varje kväll frågar hon förväntansfullt om det är dagis i morgon :D :!:

Nu till det som fått oss att ilskna till.
Såklart gäller det "gubbarna i toppen" som beslutat att inga 15-timmarsbarn ska få äta nåt alls på dagis!

Förra året var tiderna: tis-tors 9-14 och det funkade TOPPEN!
De tider som gäller för året är alla dagar 8-11 och då äter barnen på förskolan frukost 7.30 och lunch 11.00 - precis innan och efter 15-timmarsbarnen kommer och går :evil: .
Och det resulterar i att det är gråt och tandagnisslan här hemma varje dag när de kommer hem för att de inte får äta med de andra barnen, plus att det är tokstressigt på morgnarna så att de hinner äta ordentligt härhemma, och oftast så sitter barnen på dagis och äter när vi då kommer klockan åtta, vilket är stressande för de barnen och trist för våra!

Ingen är nöjd.
Inte föräldrarna, inte fröknarna, och framförallt och viktigast; inte barnen!
Det är väl bara "gubbarna däruppe" som är nöjda, över de futtiga kronor de lyckats spara in på barnens luncher :evil: .

Igår tappade vi tålamodet, och då satte jag mig och skrev det här till skolchefen:

Hej!

På torsdag den 4/9 kl. 18 är det föräldramöte på Alby förskola (rödluvan) och det vore önskvärt om du och / eller Erik Löfgren kunde närvara då.

Som du säkert förstår så gäller det "15-timmarsbarnen" och de nya tiderna.

Ni säger att de nya tiderna (8-11) baserats på att barnen ska få mer pedagogisk verksamhet, men det stämmer INTE! Som exempel kan vi ta vid lämningen nu på måndagmorgon, då vi lämnade våra två barn (3 och 5 år). Planerat är då en skogsdag, men när vi kommer kl. 8 så får inte barnen komma in utan måste sitta ute och vänta då de innevarande barnen sitter och äter frukost.
Vänta skulle de då få göra i ca 30 minuter innan de andra var klara...

Och när barnen ska hem är det lunch, vilket innebär att vi har två ledsna barn som varje dag undrar varför de inte får äta! Speciellt då för vår äldsta flicka, som gick 15-timmars förra året och åt lunch med de andra barnen varje dag hon var där.
Det här skapar såklart ett utanförskap, som att gå när festen börjar...
Naturligtvis äter vi lunch hemma, det finns en två-åring som måste få mat, så det är absolut inte av bekvämlighet vi tycker att det här är helt uppåt väggarna!
Barnen far illa av att inte får vara med, och i vårt hus kallas det mobbing!

Vi hoppas att ni vill delta på nämnda föräldramöte och svara på våra frågor.

Hälsningar Anna-Maria Rindemark och Jan Filipsson, föräldrar till Alice och Oline.

Så ringde han då upp igår kväll, skolchefen, och hade såklart vässat argumenten till fullo, men lika självklart kunde varken han eller politikern inte närvara :roll: så vi får ta det med rektorn.

:?: Min fundering är hur har ni det som har femtontimmarsbarn?
:?: Får ni styra tiderna själva?
:?: Är ni nöjda?

Kram en något irriterad Mia :? [/i]
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mia!

Anton börjar 15-timmars om en månad. Vet inte hur våra tider kommer vara, hos oss är det nämligen upp till fröknarna på resp avdelning att bestämma hur de vill ha 15-timmarsbarnen, beroende på hur många de är. Anton kommer vad jag förstår vara det enda 15-timmarsbarnet, så jag kan tänka att vi får det rätt flexibelt?

Grannarna har dock haft som ni tidigare, 9-14 tre dagar i veckan. Vad jag förstår är det vanligast. Verkar bäst tycker jag (fast jag skulle vilja ha 10-15 för att få ihop det med Abbes tider :cool:).

Har också hört om 9-12. Man kommer till samlingen, och går hem efter lunch men innan vilan då.

Vad hade snubben du pratade med för argument då :?:

Kram Jenny
Sussi

Inlägg av Sussi »

Maja går 15 timmar. Vi får inte styra tiderna själva, de är 9-14 ti-to. och det är ju bra tider. Vad jag stör mig på är att vi måste betala för heltid... Sen kan jag tycka att 9.30 - 14.30 hade varit bättre, iom att de börjar äta mellanmål kl 14, och hinner oftast både duka och sätta sig till bords, även om vi kommer strax före 14 och hämtar. Maja undrar ofta varför hon inte får äta mellis med de andra.

Bra att du skrev till honom, men fegt att ingen av de kunde vara med!! :evil: Kunde han ge något svar på varför de ändrat tiderna?
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenny :heart:

Jag hoppas det blir som du tror, att ni får styra lite själva! Jag skulle inte ha nåt emot 9-12, för egenligen är tre timmar rätt lagom och vi bor ju nära, men jag tycker lunchen är en STOR del i att vara på dagis! Och jag minns förra året, då Oline gick, så var det första hon berättade när hon kom hem vilken mat hon hade ätit under dagen! (Nu är ju hon visserligen en matglad semla :wink: ). Men allra helst skulle jag vilja ha tre dagar och fem timmar, för mina barn är såpass stora att de fixar det.
JennyH skrev:Vad hade snubben du pratade med för argument då :?:
Tja, det lustiga :roll: var ju att han hade inga!
Han påpekade att du är ju inte den enda föräldern som ringt eller skrivit hit, jag är fullkomligen nerbombad med mail och telefonen nästan ryker...
så han är VÄL medveten om att absolut ingen gillar det här.
Men nu har de bestämt att det ska vara såhär så nu måste vi ge det en chans och så blir det utvärdering i oktober...
Jag är så glad att jag höll mig lugn och saklig, jag poängterade flera gånger att det var inte för min skull jag tyckte det här var fel, men eftersom mina barn (och andras också) är så små att de själva inte kan föra sin talan, så är det min plikt att göra det åt dem! Och eftersom jag är den som känner mina barn bäst och ser att de är ledsna över det här, så måste jag agera!
Fast jag surnade till när han ville lägga över skulden på fröknarna, att de inte hade skött morgonrutinen kring frukosten på "rätt" sätt. Jag frågade om han själv hade försökt sig på att ge tio små barn frukost på en halvtimme, men det hade han inte :wink: :!:

Andra argument var att på de större orterna i kommunen, så var det här ett stort problem. De var tvungna att kalla in extrapersonal när det var lunchdags, för att de inte hann med barnen. Jag kan ju förstå att ni som bor på mindre orter har svårt att förstå det, för hos er gör det ju ingen skillnad :shock: Så det viktiga här är att ALLA barn i kommunen (ja, varför inte driva det till alla i Sveige, norden, Europa, VÄRLDEN!) ska ha samma tider!
Vart f-n försvann barnen i det här tänket då :evil: :?:

Men vet ni, nu när Filip var och hämtade töserna, så pratade han med personalen (vi vill inte att de ska tro att det är de vi är lack på) och då berättade de att de är nog tvungen att försöka få en till personal på morgonen, då de inte hinner med frukosten tills 15-timmarsbarnen kommer. Så det verkar som om besparingsivern biter de i rumpan till slut :roll: :!: [/b]
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Vad bra du skrev!!! =D> =D> =D>

Vi har haft alla varianter kan jag säga! Axel 15-timmars barn när jag var hemma med Gustav. Då fick han först era tider och jag fick slå knut på mig varje dag med att hitta på något lockande och frestande som skulle få honom att vilja gå hem när matdoften började sprida sig på dagis... :cry: Han var jätteledsen. Sen ändrade sig Örebro kommun (tack vare driftiga föräldrars påverkan) och han fick komma tre dagar i veckan á 5 timmar istället. Såååå mycket bättre för oss alla!

Sen flyttade vi till en annan kommun och var hemma alla tre i ett år och så småningom började barnen på dagis igen - heltid... Så blev plötsligt sambon arbetslös och vi behöll dagisplatsen. (Det var man ju tvungen till för att få A-kassa...) Under den tiden han var arbetslös (1,5 år) ändrades reglerna två gånger... :roll: En gång till vår förmån när vi plötsligt fick tre dagar i veckan som vi ville och så det sista halvåret fick vi återgå till 8.15-11.15
Gustav var sååååå lycklig när sambon fick jobb och han fick äta med sina kompisar igen. När man såg hans lycka förstod man hur ledsen han hade varit över utanförskapet! :cry: :cry: :cry:

Jag var så förbannad över den där idén om att han var på dagis för Pedagogikens skull... man hade nämligen språksamling och läsestunder på eftermiddagen. På förmiddan var det utelek... Just i vårt fall var det kanske inte ett så stort problem att sonen missade språksamlingen och högläsningen, men jag vet måmga barn som inte får sån stimulans hemma. Och lunchen. Den betonar personalen att den är Pedagogisk... Hur viktigt det är för barnet att sitta vid bordet tillsammans osv... Men inte 15-timmarsungarna... De får vänta med den Pedagogiken! :twisted: :twisted: :twisted:

Hos oss var det samma sak - ingen var nöjd! :roll: Alla såg skillnaden på Gustav när han plötsligt räknades som en i gänget! När han fick sin egen stol vid bordet... :cry: BRA att du skrev att det är mobbing - för det är precis det det är!!! :twisted: :twisted: :twisted:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Önskar jag hade kunde leverera lite SUNT FÖRNUFT till honom, Mia. Det verkar faktiskt helt sjukt det du beskriver, om att ta in en extra personal för att 15-timmarsbarnen INTE ska få äta på dagis.

Vet du vad jag tror? Att de snart kommer inse det tokiga och återgå till hur det var...

Kram J
Nillan

Inlägg av Nillan »

Välformulerat brev tycker jag :!: =D> :D

Låter som en helkorkad idé. Tyvärr kommer det ju en hel del sådana i kommunerna när de försöker minska de redan små budgetarna. Hos oss får inte fröknarna äta när barnen äter längre :evil: vilket gör mig väldigt förbannad.

Jag tror absolut att vi föräldrar måste bli bättre på att säga ifrån även om motståndet är massivt.

Till ämnet: Min mellantjej som är fem går femton timmar och vi har fått bestämma tiderna helt själva. Hon går tre dagar fem timmar och får både frukost och lunch under den tiden :wink: . Har inte reflekterat över att det skulle kunna varit annorlunda. Vi har i samförstånd valt att ha henne där de tre dagar de har femårsaktiviteter.

Stå på er tycker jag även om det ju låter som om de senast i oktober kommer att falla på eget grepp :mrgreen: .
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen Sussi, nu förstår jag inte. Är inte Maja 4 år? Då är det ju allmän förskola som gäller och det är gratis 15/vecka. Vi betalar inte ett smack för Henning. Och vi har 3 dagar/v, 5 tim/dag

:D
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Mia!

Våra barn går/har gått på Allmänna förskolan som är gratis för fyraåringar. På vårt dagis äter de frukost halv nio och lunch halv ett. Jättesent och konstigt tycker jag men det motiveras med att alldeles för många av ettöringarna somnade mitt i lunchen och nu hinner sova vilan INNAN lunch istället. :shock: Jag skulle ju föredra att sova på full mage men men...

Våra "får" inte heller äta vare sig det ena eller det andra men det har inte varit några problem. De har inget att jämföra med. Däremot skickar jag varje dag med varm mat i lunchtermos till Nike som hon äter på "vår" lunchtid halv elva när de andra barnen äter lite frukt.

Nu har ju Jaja börjat skolan och äter där på mer rimlig tid, kvart i tolv, med ordentlig fruktpaus innan. Jander är helnöjd och tycker det är som att gå på restaurang varje dag, haha!

Men jag förstår att det blir protester hos barnen om man ändrar.

Kram Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sussi, jag såg inte att du svarade mig, vi måste ha varit ute samtidigt! Det låter ju helt sjukt att du måste betala för heltid :shock: ! Varför då?
På din fråga om han svarade mig på varför de ändrade tiderna (från nåt som funkade så bra...) så var det såklart för att det krävdes med personal vid luncherna om alla barn skulle äta där... Det var helt enkelt den enda anledningen!

K-ina, går det bra om jag använder mig av ditt svar på föräldramötet på torsdag? Skulle vara så bra att ha med en utomståendes förälders erfarenhet! Jag blev faktiskt helt tårögd när jag läste ditt svar, det om hur glad han blev, Gustav, när han fick sin egen stol vid bordet...

Jenny, jag inbillar mig också att de kommer att återgå till de gamla tiderna, jag tror inte de har nåt val, faktiskt! För det är verkligen ingen som är nöjd över det här! Men för att inte tappa ansiktet helt så måste de väl dra på det ett tag, till efter jul, kanske...
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja just, kommer Nike innan frukosten är klar har vi kommit överens om att hon sätter sig i soffan och läser en bok tills alla är klara. Det funkar bra.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej mia

Håller fullkomligt med om att det är rena rama vansinnigt med dom tiderna som ni har. :x
Det handlar BARA om ekonomin att det tex blir dyrare med mer mat.Man tänker inte på hur barnen känner det.
Vi hadde tur då Jacob gick på ett montessori dagis att vi fick välja tider.(9-14)Och det funkade ju jättebra.
I våras så gick han på den allmänna förskolan då alla barn hadde samma tider.(8.15-11.15)Alla barn kom och gick sammtidigt.Det var bara barn som hadde 15timmar och det funkade oxå bra förutom kanske att det blev lite jäktigt på morgonen.
Hoppas verkligen att kommunerna börjar tänka på barnen snart!!!! :x :x

Kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojdå, jag skriver visst omlott med alla här hela tiden :wink:

Jag lovar, Nillan, att vi inte ska ge oss! Jag tror precis som du att det gäller att verkligen säga till om det man tycker är fel, men tyvärr är det många av föräldrarna som "inte vill bråka". Men jag inbillar mig att många faktiskt är beredd att stå på sig nu! Och vilken TUR att ni fått bestämma era tider helt själva! Lyx!

Jannika, jag vet att vi pratade om de här knepiga tiderna i Gastsjön också, och i mina öron låter det helt knas med lunch klockan halv ett! När mina barn kommer hem elva skulle de nog kunna äta småsten! Jag tycker det är jättebra att du skickar med Nike lunch, men egentligen tycker jag det är helt fel! För det är liksom inte maten i sig som jag retar upp mig på, utan just det som K-ina skriver - att sitta tillsammans och äta! Med kompisarna! Skönt ändå att ni hittat ett sätt som funkar för Nike, både med termos och frukost!

Då är det bättre att ha det som ni, ulrikaj, att alla kommer och går samtidigt. Tyvärr funkar inte det här, där det är så få barn. Och det här med ekonomin vet jag inte om jag köper :? det jag har fått höra är att en barnlunch kostar hela tre kronor... Men det är alltid de gamla och barnen som det ska sparas på, och så konsigt sparande... på MATEN!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Bra att du kämpar på Mia :thumbsup:

Vår kommun har samma system (det helt klart vanligaste här i krokarna, även i övriga Skåne) bland de kommunala dagisen. Fria/privata dagis kan ju göra hur de vill, och väljer ofta 3dgr istället, för det blir lättare att få vettigare tider och sysselsättningar då, än när det ska brytas upp i så här korta pass.

Nåväl, här gäller också 8-11, med lunch 11.15 ca. Men barnen är alltid ute vid 11 när man kommer och hämtar, så det har aldrig varit några problem att då gå hem. Det gör ju alla 15-timmarsbarnen, som förvisso bara är 5, men ändå. Här får man frukost vid 8, men vi har valt att avstå den och komma 8.45 när alla ätit färdigt. Dels för att jag inte vill ha den morgonstressen, och dels för att ingen annan ska ha specialkost, som skulle bli fallet med Anton. Så vi äter frukost hemma som vanligt, och sedan åker vi direkt därefter. Men hade både vi och personalen själva fått välja så skulle de hellre haft 3 dgr à 5 timmar. Vettigare för alla parter, utom skolpolitikerna, som här motiverar det med att de i teorin kan fylla platserna dubbelt, och ha andra 15-timmarsbarn där på eftermiddagarna :roll: .

Och sedan är det gratis för 4-åring. Villkoret här i kommunen är att man följer skolåret, och alltså inte har sina barn på förskola under loven (höst, jul- sommarlov) och studiedagar. Vet inte om samma gäller på andra håll.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Visst får du använda mitt svar - även om det är ett av mina sämst formulerade... (Men när jag tänker på det här blir jag så himla upprörd så fingrarna bara skriver!)

Sambon hade helt sjuka dagar mot slutet så Gustav fick stanna hemma ganska ofta för att spara på pappa... Men lilla barnet VILLE ju gå på dagis. Så här kunde sambons dag se ut om jag behövde vara på jobbet tidigt på morgonen:

Fixa iordning båda sönerna
Cykla med Axel till skolan i ena riktningen vid åtta-tiden (Jag kunde inte lämna honom före åtta eftersom att barn som inte gick på fritids inte var välkomna till skolan förrän 8.10! :shock: :twisted: )
Lämna skolan med Gustav på pakethållaren och cykla i andra riktningen till dagis... Han missade ca 20 minuter av sin tretimmars dag... (där måste de ha sparat på personalen!!!)
Cykla hem igen... Hemma ca. 8.45
Nu hade han två timmar på sig att söka jobb och förbereda lunchen...
Klockan 11 cykla till dagis för att hämta Gustav.
Hemma igen 11.30 ca
Lunch och vila
Klockan 12.30 börja förbereda Gustav på hämtning av Axel...
Cykla till skolan för att vara där 13.10
Hemma igen vid 13.30

Ja herregud vilket trampande! Och vilken lättnad när Axel började kunna gå själv till skolan! Att vara arbetslös kan vara rätt arbetssamt!
Tack och lov är personalen på dagis inte ett dugg rädda för att göra undantag. De ruckade hit och dit med både tid och mat massor av gånger utan att vi ens bad om det. Gulliga är ordet! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"