Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att det går så bra på nätterna :D
Olava skrev:
Hur ska jag göra där på morgonkvisten?
BORT med nappen! Som du märker så stör den mer nu än gör nytta. Så besvara hans frågor med en ramsa vid första pip och sedan väljer ni en strategi.
Olava skrev: Hur mycket sömn behöver han nu? Han är 6,5månad.
Vid 7 mån är det 14,5 tim som gäller. Förslagvis 12-45-1,5-20
Jag skulle dra ner luren efter lunch till 1,5 tim. PROPPA i så mycket mat det bara går ner! Varför inte införa gröt som mellanmål och puré till middag och sedan nattslurk på det. Har ni tänkt införa välling? Kan kan varmt rekommendera att du ger maten först och fyller sedan på med bm. Det kan du göra vid varje mål om du vill.
Olava skrev: tycke det är svårt att veta HUR mycket jag kan ge...han är så stor o tjock?
PROPPA i så mycket mat det bara går ner, man kan bli chockad över hur mycket mat som slinker ner :shock: En mätt mage är A och O. BORT med alla andra tankar!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

hej elle

tack för svar

jo, nappen har jag tagit bort idag...
ja, redan igårkväll förresten
alltså, han har inte fått nappen på kvällen då han ska till att sova...men jag har gått in på morgonen o gett honom den...det har lugnat honom.
men i morse ramsade jag bara
han var lugn hela tiden men höll låda från efter sex nångång fram till klockan ringde sju. samtidigt höll storebror på i sitt rum.
men ingen fick komma upp. jag var STENHÅRD.
ramsa. påminnelseramsa efter ett tag.

läste att TorsMamma skrev att hennes son tog två månader på sig att ta emot ramsan (om jag nu fatta rätt). så jag får väl ligga i....

tack iallafall för hjälpen

hör av mig igen
//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Olava skrev: läste att TorsMamma skrev att hennes son tog två månader på sig att ta emot ramsan (om jag nu fatta rätt). så jag får väl ligga i....
//olava
Njae, riktigt så var det inte... Han tog ramsan direkt men hade uppvak som behövde ramsas eller motas med husljud någon gång ibland. Så han var 12 timmars nätter från 4 mån med blev dipl. SS (som signaturen säger) vid 6 mån. Och sen dess har jag inte verktygat en enda natt kan jag avslöja. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Okej, TorsMamma...det var inte meningen att citera fel...
Det var länge sedan jag ramsade åt Lillebror på natten. Han sover verkligen hela natten nuförtiden. Det är bara på morgonen han vaknar tidigt o ligger vaken. Jag ramsar då, o han lugnar sig.

Nappen är borta nu.
Han somnar efter fem minuter i sängen.
I morse vaknade han inte förrän klockan ringde vid sju.
Härligt.
Igår lade jag om schemat till 12-45-1,5-20. Tror det är det att han inte behöver lika mycket sömn som förut. Får se hur det går i morgonbitti.
Tycker han varit mer gnällig på dagarna nu, än tidigare. Ändå har jag matat honom...o matat honom på dagarna. Vissa dagar tar han inte så mycket när han ammar. Andra dagar mer. Beror på hur det är runt honom. Storebrors lek lockar ju en hel del...

//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att nappen är borta. Bra jobbat!

Vad gäller gnällighet så tror jag det handlar om en frustration. Juvelen vill så mycket men behärskar inte ålningen/krypningen ännu. Så se till att det är MASSOR av tid på mage på golvet med massor av spännande att spana/lyssna på. Sedan såklart MÄNGER med mat vid varje mål, aktiv utevistelse och social delaktighet :D .

Olava

Inlägg av Olava »

Hej igen!

Vill avge en liten rapport och så har jag några frågor.

Lillebror sover som en gris på nätterna. Och äter som en på dagarna. Det går hur bra som helst.
I helgen sov han borta, t o m. OCH de, barnvakterna, är SÅ fascinerade av att han var så nöjd hela hela tiden. OCH sov så gott HELA HELA natten. De hade gått o lagt sig tidigt för att orka natten, om han skulle krångla...men icke.
Så han är nog en säker sovare...eller???

Han håller på att ta börja ta sig framåt. I o m det så verkar han mindre frustrerad, men det sitter ändå i. Han är med när Storebror och jag lagar mat, han är med mig i stort sett överallt. Han leker oxå för sig själv.

Några frågor:
Han sover 12-45-1,5-20. Han är åtta månader. Ska jag ändra sovtiderna något???
Han är ibland ledsen på kvällen, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra... Det är inte så att han är jätteledsen, bara lite ledsen. Jag har låtit honom hålla på så en liten stund, sen har jag ramsat. Han fortsätter att gråta men är mer nöjd, tillslut somnar han. HÅller kanske på i max 20 minuter.
Gör jag rätt, eller ska jag fundera på nåt annat, nåt under dagen kanske?

Tack på förhand.
Olava
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Vad härligt att det går så bra för er och att Lillebror numera är en SS :sleep: Jag rekommenderar dig att ta fram BB och läsa om 8-månadersångesten, där finner du svaren! Vad gäller schemat så skulle jag behålla det som ni har det tills 8-månadersångesten är förbi och sedan (runt 9 mån) ta bort sista luren.

NJUT!
Olava

Inlägg av Olava »

Hallå Elle!!!

Tack för svar. Jag läste det då jag fick det.
Jo, jag måste fundera högt lite här.
Lillebror har börjat vakna på nätterna. Egentligen inget problem för oss, för han ligger o småpratar med sig själv och verkar nöjd. Aldrig att han gnäller eller så, och jag har känt mig osäker på om och isf när jag ska ramsa. För jag vill inte störa. Oftast somnar han ju om själv. Att han skulle vara hungrig, tror jag absolut inte, för isåfall hade han gråtit... utan jag är mer inne på om han sover för mycket på dagarna?
Har kvar samma schema som sist jag skrev 12-45-1,5-20. Men jag tror inte han skulle orka vara vaken fram till sju om jag tar bort tjugominutarn på em. Har funderat på om jag kan göra så att jag lägger till en halv timme mitt på dagen, och sen tar bort tjugominutarn. Att han kanske skulle klara eftermiddagen lättare då? Jag vet inte. Oftast väcker vi ju honom efter 1,5timme på dagen. Ibland ligger han förnöjd i vagnen o småpratar när jag hämtar honom.
En annan grej är oxå, att Storebror har börjat på dagis igen, efter åtta veckors uppehåll. Vilket innebär lite ändrade rutiner...hm!!!
Jag har slutat amma oxå.
Förut fick Lillebror bröstmjölk runt sju och klarade sig mycket bra fram till åtta. Nu när Storebror ska vara på dagis kl8 så vill jag ge Lillebror gröt innan vi åker... Där känner jag mig lite kluven. Antingen så ska jag låta Storebror börja lite senare, o käka frukost med oss här hemma. DÅ får Lillebror gröt runt halv åtta/kvart i åtta istället för att ge honom gröt runt sju. Är du med på hur jag menar?
Sen får jag ge honom en frukt runt tio, så han står sig till kvartöverelva, halv tolv, när vi hämtat Storebror. Alltså när han fått frukost vid sju. Sen har jag lagt honom kl12, som vanligt.

Ja, jag hoppas att du som läser detta, förstår mina tankar.

Kram så länge.
Olava
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eftersom Elle är på väg på bröllopsresa så hoppar jag in!

En pangramsa vid första pip kan man bjuda på, om man vill. Oftast så somnar de om BUMS. Men knoppar han in själv efter ett tag skulle jag låta det hela bero. Behöver han sina daglurar så behåll dem du!

Med maten: Det är väl dels trevligt för storebror att käka med familjen, om det dessutom funkar bättre för er alla så skulle jag köra på det. Alternativet är ju att bjuda gröt 07 och frukt vid nio-tio som du gör nu. Påverkar det lunchaptiten så lägg det närmare frukosten. Vi har välling 07 och frukt vid nio. Då står han sig bra till 12. Han står sig faktiskt bra även utan fruktstunden, men kanske snarare till 11.30 då. 07-11 ska inte vara nått problem över huvudtaget anser jag.
Olava

Inlägg av Olava »

Ja, hej Torpsara!

Vad härligt för Elle!
Jag har faktiskt oxå gift mig, ganska nyligen. Men vi har inte åkt på nån bröllopsresa...

Jo, att han vaknar på nätterna hänger i sig. Två nätter på raken har jag gått in. Med den anledningen att han gnällt på ett annat sätt än tidigare. Alltså, lite mer...och längre. Det som hänt var att han kissat ner sig. Blöjan satt inte så bra på... båda nätterna. Jag har bytt i mörkret, utan att ta upp honom, och utan ord. Gått ut utan att ramsa. O så har han somnat om igen. I natt hörde jag honom inte förrän tidigt på morgonen.

Jag tror ändå att det är att han sover för mycket på dagen. Och undrar hur jag ska göra? Vilket sovpass jag ska nalla tid i från?

mvh/Olava
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då tycker jag att du slopar sista luren. De andra kommer han att behöva som de är i flera månader till. :D

Grattis förresten!
Olava

Inlägg av Olava »

Ja, men...

Några funderingar till...
Jo, jag förstår att han kommer behöva båda lurarna ett bra tag till. Men jag funderar på om man kan "styra" det så att morgonluren blir lite senare... typ halv tio till kvart över tio och sen har dagluren lite senare typ, halv ett till två???
Eller??
Känner mig osäker.

O nu. Så ligger han o gråter o gråter. Och jag känner mig osäker på vad jag ska göra. Det händer ibland att han får såna här kvällar, då han inte kan komma till ro utan ligger o gråter, lugnar sig emellanåt för att sen börja igen. Någon gång har jag gått in och tagit upp honom. Vet att det inte är rätt, och första gången jag gjorde så, tvärslocknade han efter ett par minuter. Ikväll gjorde jag likadant, men han fortsatte gråta...o håller på än. Jag har svarat med ramsan emellanåt...men vet inte om det är rätt... Känns inte helt rätt att han ska ligga o gråta som han gör nu...???

han är ju ändå i åttamånadersångesten?!!!

kram/olava
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
O nu. Så ligger han o gråter o gråter. Och jag känner mig osäker på vad jag ska göra. Det händer ibland att han får såna här kvällar, då han inte kan komma till ro utan ligger o gråter, lugnar sig emellanåt för att sen börja igen. Någon gång har jag gått in och tagit upp honom. Vet att det inte är rätt, och första gången jag gjorde så, tvärslocknade han efter ett par minuter. Ikväll gjorde jag likadant, men han fortsatte gråta...o håller på än. Jag har svarat med ramsan emellanåt...men vet inte om det är rätt... Känns inte helt rätt att han ska ligga o gråta som han gör nu...???

han är ju ändå i åttamånadersångesten?!!!
Nu får du lite bakläxa, LÄS BB om 8 mån ångesten. Där står tydligt hur man lugnar barnet I sängen för att de sen skall sova gott. När min son hade det så gick jag in ett FÅTAL gånger, kramade honom genom spjälorna tills han slutade gråta, lade honom ner och gick med ramsan. SEN, REJÄLA husljud skall de ha. Husljud = trygghet. Det är ramsan och husljuden 90% av tiden, gärna förebyggande, sen kan man hålla om den en aning I sängen. Inte ta upp inte shyshha inte prata ingenting, bara hålla om kort under den värsta gråten och sen gå med ramsan.

HÄr kommer MASSA trådar på ämnet.

”Hon vill inte sluta skrika”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96239

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Sen ang. schemat. NÄr jag gick över till 2 lurar (vid 9 mån) så sköt jag en aning på båda de andra lurarna. Men sen höll jag långluren på samma tid.

natt 19-07, lur 1 09.15-10.30, lur 2 12.30-14.00.

Så gjorde jag! Tor sover än idag kl. 12.30 så det är en bra tid att ha!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
ville bara säga att jag har skjutit en hel del på de två återstående lurarna när jag tog bort den tredje. Det var inget problem att ändra igen sen när den andra luren skulle bort.
Jag har faktiskt för mig att Tinis gjort så också, men rätta mig om jag har fel!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Olava

Inlägg av Olava »

...tack för snabbt svar...

en fråga till TorsMamma: sov Tor 1,15 på förmiddagen???
/kram
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"