22 månaders+schema?
22 månaders+schema?
Hej! jag undrar bara om någon har en 22 månaders eller däromkring, och i så fall hur erat schema ser ut? 
Inte riktigt än, men...
Vi har tänkt att ändra vårt schema till vår 17-månaders rätt snart.
Troligen kommer det att se ut såhär.
Natt 19-07
Sova middag 13-14.30
Barnet behöver 13-13,5 timmars sömn per dygn. Planera in det så att det passar familjen och barnet så bra som möjligt.
/LO
Vi har tänkt att ändra vårt schema till vår 17-månaders rätt snart.
Troligen kommer det att se ut såhär.
Natt 19-07
Sova middag 13-14.30
Barnet behöver 13-13,5 timmars sömn per dygn. Planera in det så att det passar familjen och barnet så bra som möjligt.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej!
Våran Ida är lite större, 2 år och 2 månader.
Hon är lite tröttare av sig än "normalt" tror jag.
Hon sover 20.30 - 8.00 och middag mellan 13-15.30, men det ska jag minska med en halvtimme snart.
Total tid är alltså 14 tim. just nu.
Mattider:
8.00 välling
12.00 lunch
16.00 frukt
19.00 kvällsmat
kram anna
Våran Ida är lite större, 2 år och 2 månader.
Hon är lite tröttare av sig än "normalt" tror jag.
Hon sover 20.30 - 8.00 och middag mellan 13-15.30, men det ska jag minska med en halvtimme snart.
Total tid är alltså 14 tim. just nu.
Mattider:
8.00 välling
12.00 lunch
16.00 frukt
19.00 kvällsmat
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej igen!
Biancas matdagtider ser ut så här:
Frukost 8:00
lunch 12:30 (14:00) just nu!
mellis 14:30
middag 17 eller 18:00
Just nu är lunchen senare p.g.a att hon är svår med maten igen så vi har kontakt med en dietist som sa att vi skulle prova det ett tag! och då får hon inget mellanmål heller utan får det efter middagen istället!
Biancas matdagtider ser ut så här:
Frukost 8:00
lunch 12:30 (14:00) just nu!
mellis 14:30
middag 17 eller 18:00
Just nu är lunchen senare p.g.a att hon är svår med maten igen så vi har kontakt med en dietist som sa att vi skulle prova det ett tag! och då får hon inget mellanmål heller utan får det efter middagen istället!
Hej!
Jag undrar (då vår son bara är 10 mån), äter man mer sällan som 2 åring än som bebis (under 1 år)? Att man äter mindre portioner ca efter 1 års dagen har jag förstått. Har man ingen vällingnattslurk i 2 års åldern?
Jag tänker mig att man erbjuder:
frukost
mellanmål (av det enklare slaget, typ en frukt el smörgås)
lunch
mellanmål (se ovan)
middag
nattslurk
Är jag helt ute o cyklar?
Det är ju så vi vuxna rekommenderas att äta för att hålla blodsockernivån på jämn nivå.
Bara undrar
.....
Kram Kristin
Jag undrar (då vår son bara är 10 mån), äter man mer sällan som 2 åring än som bebis (under 1 år)? Att man äter mindre portioner ca efter 1 års dagen har jag förstått. Har man ingen vällingnattslurk i 2 års åldern?
Jag tänker mig att man erbjuder:
frukost
mellanmål (av det enklare slaget, typ en frukt el smörgås)
lunch
mellanmål (se ovan)
middag
nattslurk
Är jag helt ute o cyklar?
Bara undrar
Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hej!
Kristin:
Mellanmålen går ju bort efter ettårsdagen, för att de försämrar aptiten.
Vällingsslurken kan man ju göra som man vill med!
Jag tog bort den i samband med att Clara (den stora) skulle sluta med nattblöja. För att det då inte skulle kännas "orättvist" tog jag bort slurken för Ida också, och lade ihop vällingen med kvällsmålet istället.
kram anna
Kristin:
Mellanmålen går ju bort efter ettårsdagen, för att de försämrar aptiten.
Vällingsslurken kan man ju göra som man vill med!
Jag tog bort den i samband med att Clara (den stora) skulle sluta med nattblöja. För att det då inte skulle kännas "orättvist" tog jag bort slurken för Ida också, och lade ihop vällingen med kvällsmålet istället.
kram anna
Ja ha, då förstår jag. Fast 4 h utan mat, det klarar inte jag mig utan att äta någonting däremellan... Hm....får väl se hur plutten vill ha det när han når den åldern
.
Det där med att sluta med kvällsvällingen när blöjan skall bort har jag hört förrut.
Vad menar du att du har dragit ihop middagen och nattvällingen för den lilla? Får hon både middag och välling?
Kram
Kristin
Det där med att sluta med kvällsvällingen när blöjan skall bort har jag hört förrut.
Vad menar du att du har dragit ihop middagen och nattvällingen för den lilla? Får hon både middag och välling?
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
Maria Mannerstr?le
På BVC och i deras brochyrer står det att barn under 2 år bör äta med 2 1/2 timmes mellanrum, över 2 år, med 3 1/2 timmes mellanrum. För att de har så små magar och skulle annars inte skulle få i sig allt de behöver. Vad säger AW-metoden? Där verkar det gå 4 timmar mellan målen. Går det för lång tid kan dom ju inte äta för det.
Maria med Felix 18 månader
Maria med Felix 18 månader
Mamma till Felix 040104
Anna brukar säga mellan 3,5 och 4 timmar mellan starten på varje mål. Det blir ju då kortare tid mellan målen (beroende på hur länge barnet äter).
Jag tror att anna har glömt en middag i sitt schema.
/LO
Jag tror att anna har glömt en middag i sitt schema.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej!
LO: Jag har inte glömt en middag i mitt schema...
Det var nämligen så att i den GAMLA Barnaboken räckte det med EN middag, father of a son uppmärksammade mig på att det stod 2 i den nya.
Eftersom barnen var inkörda efter gamla boken fann jag ingen anledning att byta.
Kristin: Kvällsmålet innehåller 3-4 gånger i veckan varm mat. När det är varm mat får hon mat & vatten först, och välling efteråt.
Men oftast är det smörgås & välling.
Frukt målet är inte EN frukt, utan frukt tills dom blir mätta, och ibland yoghurt och frukt, ibland gröt och frukt.
Maria: Jag har aldrig upplevt att mina inte äter för att det går för lång tidmellan målen, snarare tvärt om! Då är dom rejält hungriga, och äter mycket.
kram anna
LO: Jag har inte glömt en middag i mitt schema...
Det var nämligen så att i den GAMLA Barnaboken räckte det med EN middag, father of a son uppmärksammade mig på att det stod 2 i den nya.
Eftersom barnen var inkörda efter gamla boken fann jag ingen anledning att byta.
Kristin: Kvällsmålet innehåller 3-4 gånger i veckan varm mat. När det är varm mat får hon mat & vatten först, och välling efteråt.
Men oftast är det smörgås & välling.
Frukt målet är inte EN frukt, utan frukt tills dom blir mätta, och ibland yoghurt och frukt, ibland gröt och frukt.
Maria: Jag har aldrig upplevt att mina inte äter för att det går för lång tidmellan målen, snarare tvärt om! Då är dom rejält hungriga, och äter mycket.
kram anna
Schema för vår 20- månaders tjej:
07.30 Morgon och frukost (välling)
11.15 Lunch
12-14 Sova
14.30 Mellis
17.30 Middag
19.00 Välling
19.30 Sov
Vår tjej är fortfarande rätt kort i rocken och något avstannade av matlust efter 1-års dagen har jag inte märkt. Hon äter som en häst
.
/Pia-Lotta
07.30 Morgon och frukost (välling)
11.15 Lunch
12-14 Sova
14.30 Mellis
17.30 Middag
19.00 Välling
19.30 Sov
Vår tjej är fortfarande rätt kort i rocken och något avstannade av matlust efter 1-års dagen har jag inte märkt. Hon äter som en häst
/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022