Min son (22 månader) har alltid haft lätt för att somna på egen hand, men nu sen några dagar tillbaka så ställer han sig upp och gråter och ropar mamma i över en halv timme innan han lägger sig ner och somnar!
Vår insomningsrutin går ut på att,
han ligger på min säng först och dricker välling,
vi gosar och skrattar någon minut,
sen räknar vi till tio och då är det dags att gå och borsta tänderna,
sen lägger jag honom i hans säng.
Nu när han börjat gråta och protestera så går jag in till honom 2/3 gånger och säger med bestämd röst att det är dags att sova, sen väntar jag ute i hallen och upprepar att han ska sova nu.
Min fråga är om jag ska fortsätta och ropa från hallen tills han blir helt tyst eller om jag ska sluta efter ett antal gånger?!!
Tacksam för tips
gråter mycket innan han somnar!
gråter mycket innan han somnar!
Senast redigerad av mamma63 den tor 23 jun 2005, 08:24, redigerad totalt 1 gånger.
Ensamstående mamamma till Simon, född augusti 2003.
Hej!
Läs denna länk, om ramsning:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16
Du ska backa nu. Du har redan varit inne hos honom några dagar. Ramsan ska ta över helt nu.
Han ligger väl i spjälsäng? Om inte - återinför den, så han inte dessutom börjar springa ur den.
Du ska svara honom så länge han håller på. Ljudstyrka i förhållande till hans ljudstyrka. Bestämt och punktsättande.
När han blir helt tyst skadar det inte med en bekräftelseramsa också.
Detta går över på några dagar skulle jag tro, och du ska dra ner mer och mer på ramsningen för var dag. Gör även andra ljud i huset så han hör att du är där. Men du får sluta att springa in där.
kram anna
Läs denna länk, om ramsning:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16
Du ska backa nu. Du har redan varit inne hos honom några dagar. Ramsan ska ta över helt nu.
Han ligger väl i spjälsäng? Om inte - återinför den, så han inte dessutom börjar springa ur den.
Du ska svara honom så länge han håller på. Ljudstyrka i förhållande till hans ljudstyrka. Bestämt och punktsättande.
När han blir helt tyst skadar det inte med en bekräftelseramsa också.
Detta går över på några dagar skulle jag tro, och du ska dra ner mer och mer på ramsningen för var dag. Gör även andra ljud i huset så han hör att du är där. Men du får sluta att springa in där.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej!
Ibland kan det plötsligt komma lite protester. Bara utan anledning kan man tycka. Några dagar, sedan är det förbi. Om man inte får för sig att plocka upp och "trösta" eller annat...
Du har ju låtit honom ligga i sin säng, nu några dagar senare förstår han att sängen är o.k, och allt löser sig "av sig själv" tack vare att du betryggat honom i att sängen är o.k!
Bra jobbat!
kram anna
Ibland kan det plötsligt komma lite protester. Bara utan anledning kan man tycka. Några dagar, sedan är det förbi. Om man inte får för sig att plocka upp och "trösta" eller annat...
Du har ju låtit honom ligga i sin säng, nu några dagar senare förstår han att sängen är o.k, och allt löser sig "av sig själv" tack vare att du betryggat honom i att sängen är o.k!
Bra jobbat!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.