Vilken ålder är en bra ålder för sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sita

Vilken ålder är en bra ålder för sova

Inlägg av sita »

Ja, nu måste jag fråga igen. Förvirringen är total. :D
Jag har läst så mycket jag kunnat komma över om sova hela natten kuren, men blir inte klok på i vilken ålder det är bra att börja med den.

Nu börjar sommaren och semester och då kommer vi inte vara hemma, men jag har förstått att det inte ska spela någon roll om man är hemma bara man håller rutinerna och tiderna? Dessutom ska vi flytta utomlands i augusti, då är min lillkille knappt 5 månader.

Frågan är ju då om man ska börja med sova hela natten rutinerna först när man flyttat. Men då är han ju i den ålderna att man bör flytta in honom i ett eget rum också. Är det vettigt att göra båda grejerna samtidigt!? Och slutligen, de här 5 minuters metoderna (som min man för övrigt är en stor förespråkare för, vi är inte helt överens där... :mrgreen: ) när, i vilken ålder, ska man använda sig av dem, om alls?
:?:
Nybliven mamma till en son f?dd 050329
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag tror inte det finns någon speciellt "lämplig" ålder att lära sitt barn att få så mycket nattsömn som möjligt. Det vill man ju som förälder ge sitt barn så tidigt som möjligt i livet eller hur? Anna skriver följande i "Verktygslådan":

Barnaboken, en erfaren mammas bruksanvisning för god vård och fostran av små och stora barn, beskriver hur den goda sömnen lätt kan etableras från början. Detta förutsatt att barnet under dagen fått så mycket mat vid varje mål som någonsin går ner och alla sina övriga allmänmänskliga behov tillfredsställda. En hjälp till detta är standardmodellen; vilken man kan finna information om bland övriga basbegrepp.

* En månadsgammal baby får då sex timmars sammanhängande sömn per natt.
* Två månader: åtta timmar.
* Tre månader: tio timmar.
* Fyra månader: tolv timmar.

Vi tog bort nattmålet (ett mål kunde han sova över själv, men inte det andra) när vår son var 3 mån och även om vi inte gjorde kuren "by the book" så efter 1 mån kunde han vakna upp om natten och somna om utan vår hjälp :D. Förutsättningen är ju att barnet inte får för mycket eller för lite sömn på dagen samt en massa mat enl schema.

När vi började med schema så tog vi en vecka och analyserade hur länge sonen sov i stöpet (på ett ungefär) och sedan så spikade vi tiderna och höll dem. Han hade 3 lurar vid 3 mån ålder, en kort, en lång och en kort på em. Successivt krympte vi hans dag och förlängde natten. Till slut blev det svårt att få honom att somna vid 18-tiden (3:e luren) och började då att lägga honom tidigare för natten (jag har för mig att vi hade natt vid 20.30 till en början, minns inte riktigt).

Betr maten så minns jag inte riktigt hur vi gjorde (hade inte schema fr början :oops:), men han har mest flaskmatats så han var rätt regelbunden i maten. De flesta har 4 mål per dag PLUS en nattslurk ca 30 min innan natti natti (mycket viktigt med detta mål!!!!).

Jag tror att du resonerar rätt när du säger att ni bör vänta med kurandet tills ni är på plats utomlands om det är så att ni skall resa runt mycket i sommar. Man får räkna med 3 dagar + en uppföljningsvecka. Tänk bara på att SHN är en PROCESS och därför kan "problem" uppstå på vägen. Det bästa med SHN är att man vet HUR man kan hjälpa sitt barn tillbaka till sömnen. . Det är många som tror att "nu är det lugnt. Nu sover han alltid non stop. Vi har ju kört kuren". Så är inte fallet! För ett kurat barn spelar kringresandet ingen roll bara man håller schemat och har med sig sin attityd av självklarhet. Åk aldrig hemifrån utan den :D!

Vi var tidiga med att flytta in sonen i eget rum. Han var 3,5 mån. Gör det i samband med kurningen skulle jag föreslå.

Jättetråkigt att mannen inte är med på att hjälpa sonen till god sömn med Annas fantastiska metod :cry:. Har han läst något om den? Det finns ju de mammor som HAR kört kuren på egen hand utan mannens inblandning, men jag minns inte hur.... Visserligen är det främst den förälder som är hemma med barnet om dagarna som tar den största biten, men man kan ju inte gå upp natt efter natt. Lite hjälp måste man få. Har tyvärr inga tips på detta område. Min sambo visste inte så mycket om SHN-kuren när jag höll på och läste in mig, men så fort vi började kände han att han ville lära sig mer så att han förstod hur han skulle göra och framförallt VARFÖR! Nu tycker han att det är toppen med schema om dagarna och vad kan kan göra om plutten skulle vakna och skrika om natten.

5 min metoden vet jag inte så mycket bara att det är ingenting jag skulle göra på mitt barn. Den verkar vara en kortsiktig lösning.

Lycka till!

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
sita

Inlägg av sita »

Hej! Tack för ditt svar!!
Det känns skönt att höra att du inte har följt boken exakt. Det säger ju Anna å andra sidan inte heller att man ska göra. Men det känns ändå bra att det kan bli bra ändå... Jag ska nog få in SHN kuren ordentligt när vi flyttat, då är han ca 5 månader, tills dess kan jag ju försöka förlänga tiden mellan matningarna och kanske tom få bort ett av nattmålen, så känns det som om jag är väl förberedd inför SHN. Min son är väldigt bra på ensamlek på morgonen, det trivs han och vi mycket bra med, det känns som om det kom av sig själv när han var ca 2 månader....
Man går runt med ett ständigt dåligt samvete över att itne veta om man gör rätt och det som är bäst för ens barn....
sita

Inlägg av sita »

Föressten, jag såg att du är i Tokyo? Hur upplever ni tidsskillnaden för barnen när ni åker hem?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"