Bajsar på sig med vilje.
Bajsar på sig med vilje.
Hej,
Är mamma till 2 underbara barn Linnea 3år och Sigrid 2mån. Storasyster har inte visat ngn svartsjuka gentemot lillasyster än men har börjat att kissa på sig oftare samt bajsar numer med vilje i trosorna. Speciellt när pappa kommit hem och ger henne massa lektid. Bygger med lego som hon älskar.
Hur ska vi hantera detta? Att bli arga tror jag inte hjälper och att bekräfta henne som en liten bebis igen och sätta på blöja tror jag kan slå tillbaks genom att hon skulle tycka att det är bekvämt med blöja igen ???
Hon har också börjat trixia lite vid sänggående samt trotsa oss ngt mer en vanligt vid middag men inget mot sin lillasyster som hon gärna vill krama och ge leksaker till. Ja ok hon har visat lite tendenser till att vara lite hårdhänt men det har jag kunnat styra undan utan att bli arg förutom vid ngt enstaka tillfälle.
Tacksam för alla svar.
Är mamma till 2 underbara barn Linnea 3år och Sigrid 2mån. Storasyster har inte visat ngn svartsjuka gentemot lillasyster än men har börjat att kissa på sig oftare samt bajsar numer med vilje i trosorna. Speciellt när pappa kommit hem och ger henne massa lektid. Bygger med lego som hon älskar.
Hur ska vi hantera detta? Att bli arga tror jag inte hjälper och att bekräfta henne som en liten bebis igen och sätta på blöja tror jag kan slå tillbaks genom att hon skulle tycka att det är bekvämt med blöja igen ???
Hon har också börjat trixia lite vid sänggående samt trotsa oss ngt mer en vanligt vid middag men inget mot sin lillasyster som hon gärna vill krama och ge leksaker till. Ja ok hon har visat lite tendenser till att vara lite hårdhänt men det har jag kunnat styra undan utan att bli arg förutom vid ngt enstaka tillfälle.
Tacksam för alla svar.
Linnea 050725 & Sigrid 080621
Hej och välkommen
Det jag tänker först på är hur det är med den sociala delaktigheten?
Känner hon sig behövd,att ni klarar er sämre utan henne?
Tror spontant om hon börjat visa det här beteendet nyligen att hon vill att ni ska SE henne och att få uppmärksamhet.Tyvärr blir det ju fel sorts uppmärksamhet.Sen är hon 3år och kanske är i 3års krisen oxå.?
Jag tycker ni börjar med att ge henne egna sysslor.Bra om hon även kan hjälpa dig med lillasyster som att ge ny blöja,tvättservett tex.
Blir det kiss och bajs i byxan
så se det som en olyckshändelse.Hon får dock göra rent efter sig och tvätta kläderna.Banna aldrig som jag tror har motsatt effekt.Att sätta på blöja igen är inte heller rätt.Hon är ju egentligen torr.
Men först och främst så tror jag på den sociala delaktighelten.Att känna sig behövd vill ju varenda människa.Stor som liten.Och tacka stort för hjälpen efteråt.
Vad tror du?
/ulrika
Det jag tänker först på är hur det är med den sociala delaktigheten?
Känner hon sig behövd,att ni klarar er sämre utan henne?
Tror spontant om hon börjat visa det här beteendet nyligen att hon vill att ni ska SE henne och att få uppmärksamhet.Tyvärr blir det ju fel sorts uppmärksamhet.Sen är hon 3år och kanske är i 3års krisen oxå.?
Jag tycker ni börjar med att ge henne egna sysslor.Bra om hon även kan hjälpa dig med lillasyster som att ge ny blöja,tvättservett tex.
Blir det kiss och bajs i byxan
så se det som en olyckshändelse.Hon får dock göra rent efter sig och tvätta kläderna.Banna aldrig som jag tror har motsatt effekt.Att sätta på blöja igen är inte heller rätt.Hon är ju egentligen torr.
Men först och främst så tror jag på den sociala delaktighelten.Att känna sig behövd vill ju varenda människa.Stor som liten.Och tacka stort för hjälpen efteråt.
Vad tror du?
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hm ... ja det kanske har blivit lite si och så med delaktigheten. Jag har försökt sätta henne i lek eller ngn hemma syssla hon klarar själv när jag suttit och ammat eller vagnat etc. Själv har hon gärna velat titta på Dora (tv). Hon bajsar dock inte i trosan när hon är hemma med mig, på dagis eller hos farmor & farfar som har henne en dag i veckan precis som hon alltid har varit sedan jag började jobba igen. Utan det kommer gärna en klutt eller korv
beroende på vad hon har i tarmen
när pappa kommit hem.
Vi har kört mkt med hur duktig hon är, hur stor hon är, storasyster kan kontra lillasyster inte kan så det känns som att vi tjatar på henne förmycket av att vara stor och duktig och hjälpsam hela tiden också.
Jag ska tänka på det du skrev när trubbel närmar sig.
Känns skönt att jag tänkte rätt ang. att banna henne och eller sätta på blöja igen. Bra ide att hon får ta hand om det själv lägga i tvättmaskinen etc. Testas nästa gång.
Tack Anna och alla andra för en kanon sajt nu när jag läst runt lite.
Vi har kört mkt med hur duktig hon är, hur stor hon är, storasyster kan kontra lillasyster inte kan så det känns som att vi tjatar på henne förmycket av att vara stor och duktig och hjälpsam hela tiden också.
Jag ska tänka på det du skrev när trubbel närmar sig.
Känns skönt att jag tänkte rätt ang. att banna henne och eller sätta på blöja igen. Bra ide att hon får ta hand om det själv lägga i tvättmaskinen etc. Testas nästa gång.
Tack Anna och alla andra för en kanon sajt nu när jag läst runt lite.
Jag tycker ni ska börja så tills vidare och se vad som händer.
Får hon ta reda på efter sig och ni inte gör någon stor affär av det så "tröttnar" hon nog snart.
Och ge henne egna sysslor.
Du skriver väll och berättar hur det går?
/ulrika
Får hon ta reda på efter sig och ni inte gör någon stor affär av det så "tröttnar" hon nog snart.
Och ge henne egna sysslor.
Du skriver väll och berättar hur det går?
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hej och välkommen hit
!
Har du Barnaboken? Om inte kan jag varmt rekommendera att låna den och läsa lite i den, för där finns mycket god vägledning och tankar som varit alldeles ovärderligt för mig.
Precis som Ulrikaj, så vill jag också slå ett slag för delaktigheten - storasyster ska veta att ni klarar er sämre utan henne. Om inte HON fanns, HUR skulle att ni överhuvudtaget få mat på bordet
(låt henne duka, göra sallad osv) HUR skulle lillasyster klara sig
(låt henne hjälpa till med blöjbyten, hämta kläder, trasa osv), HUR skulle ni alla få kläder på kroppen
(låt henne hänga tvätt med dig, medan lillasyster ligger i tvätthögen och kollar så att ni gör ett gott jobb)... Ja, du förstår säkert. Det gör underverk för självförtroendet, både vad gäller större och små raringar. Och dessutom lär de sig hur man tar sig fram i världen. Särskilt under trots och andra mer stormiga tider i livet - som hon ju nu är i - har jag tyckt att det varit oerhört viktigt att inte missa detta och förpassa mina raringar till mer av en "fri lek-tillvaro".
Vad gäller det andra lilla bekymret, så tror jag du kan hitta en hel del bra här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16357
Och kanske pappa och storasyster kan ut och pyssla med lite viktiga saker tillsammans, sådant där som bara de två just nu kan sköta om, och jobba IHOP. Återigen så att hon verkligen får känna sig delaktig i kampen för tillvaron.
Vad tror du om det?
Kram Ewa
Har du Barnaboken? Om inte kan jag varmt rekommendera att låna den och läsa lite i den, för där finns mycket god vägledning och tankar som varit alldeles ovärderligt för mig.
Precis som Ulrikaj, så vill jag också slå ett slag för delaktigheten - storasyster ska veta att ni klarar er sämre utan henne. Om inte HON fanns, HUR skulle att ni överhuvudtaget få mat på bordet
Vad gäller det andra lilla bekymret, så tror jag du kan hitta en hel del bra här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16357
Och kanske pappa och storasyster kan ut och pyssla med lite viktiga saker tillsammans, sådant där som bara de två just nu kan sköta om, och jobba IHOP. Återigen så att hon verkligen får känna sig delaktig i kampen för tillvaron.
Vad tror du om det?
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej,
Här går det strålande. Vi är tillbaka på banan igen och nya vardagen börjar ta sin form.
Inget mer bajs i trosan sedan jag bett om hjälp titt som tätt. Bakning, matlagning (men hon sitter på spisen ha, ha, hm ... ja vi har öppet kök och öppen planlösning), tvätt, gräsklippning ... etc etc. Hon får hantera stora och farliga saker och min inställning är att inget är så ovärderligt om det går sönder. INGET har gått sönder och Linnea är en lycklig trygg liten tjej igen! Lektid har satts av vid sidan om och ta i trä så tycker hon att ensamlek är helt ok igen också.
Sista gången hon bajsade på sig fick hon ta hand om allt själv från avklädning, byte, bära tvättkorg, tvätta och hänga. Det ända jag gjorde var att torka rent i rumpan
Kissar dock på sig men det är rena olyckor pg.av att hon så tydligt inte just då vill gå på pottan av rädsla att hon inte kommer tillbaka till det hon håller på med just nu och här. Så där är vi tydliga med ord och handling att när hon går och kommer tillbaka är vi kvar på samma ställe och har inte byggt vidare på tex legot eller gått och gjort ngt annat och sedan fastnat där ...
Lillasyster har också sats i vardag med ordentliga matstunder och inget småhattande med tute hit och tute dit. Sover oftast ute när Linnea är hemma för att få sin sömn och inte bli störd. Linnea får då vara barn och lite högljud, glad, arg och trotsig utan att vi går i taket och med handling springer till bebisen utan kan ta oss lugn och tid med henne fortfarande trots utbrott.
Tack för alla tips och ja jag har barnaboken och hittar mkt inspiration där.