Tvillingar, buffande, dagsömn mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HoppMorAnnika

Tvillingar, buffande, dagsömn mm

Inlägg av HoppMorAnnika »

Hej,
Hur gör man egentligen med tvillingar i samma rum, när en fattar galoppen men den andre är förtvivlad? Pojken är "sönderbuffad" eftersom vi tjuvstartade och hur ska jag göra under vargtimmen för att få båda somna om? Rörigt,hjälp!

Började kura mina tvillingar, som är prick ett år, för två dagar sedan (ikväll tredje natten). Eftersom de är vana vid att buffas lugna så blev det så kort, blev lugna fort. Solfjäder tog vid men blev superilskna. Växlade mellan buff och solfjäder och bjöd in ett par vargar på middag. Somnade på 30 min och sov helt ok på natten. Eftersom det gick så fort hann jag inte med att ändra fokus från buff/solfjäder till ramsandet. Det kändes som jag hoppade över natt 1 och gick in på natt 2/3 utan att de svarar på ramsan. Pojken tar inte ramsan hur jag än säger den. Vill buffas men är så trött att inte ens buffning räcker. Blev bara solfjäder ikväll (i praktiken tjuvhåller jag honom) men ramsan tar inte. Han jämrar sig och skriker - ibland såna där "Fritt Fal"l-skrik men bara få gånger. Mest ett förtvivlat övergivet högt malande, länge, länge. Han tystnar så småningom men sätter igång när jag ens tänker tanken på att gå ut i rummet. Hur kan jag hälpa honom?

De sover i samma rum och har mörka plädar utanpå kring sängarna för att inte se ut. Har mörklaggt rummet med persienner och mörkläggningsrullgardin. Nappar borta sedan två veckor (1 rätt?) Skrattar gott innan de läggs. De gillar att sova på mage. Har spikat ett schema som redan nu inte känns optimalt. Får man ändra nu? De somnar och sover bra på kvällen men vaknar fem, halv sex. Hur få dem att somna om till kl 7? Båda två alltså. Det svåraste med alltihopa tror jag är dagarna. Nu kan de inte somna och gör de det så sover de max 30-40 minuter. De äter mat i stora lass och har alltid ätit bra.

Hoppas någon vill hjälpa mig och reda ut.
Mvh Annika
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
HoppMorAnnika

Nu är jag riktigt orolig. Barnen sov finfint inatt men själva insomnandet för pojken lirar inte. Känns som om jag knäcker honom. Har läst att man inte ska lämna en unge som inte är lugn. Om han inte blir lugn då? Kan jag solfjädra i tystnad tills han lugnar sig vilket innebär att jag inte lämnar rummet på 35 minuter? Hur blir det då med ramsan? Ramsa och solfjädra samtidigt? När han väl är lugn räcker det med att jag börjar ta bort händerna så är han tillbaka i skrikloopen igen. Eftersom jag ska ramsa och gå ut lämnar jag ju honom gråtandes (lakanet är vått av tårar) och han somnar och vaknar med en snyftning och gråt i halsen. Detta blir värst på dagarna. Idag är tredje dagen och inget framsteg, tvärt om. Vad gör jag för fel? Handlar det om attityd eller är det rädslan av att väcka upp tvillingsyrran? Ska jag tvinga honom /dem att somna om på sin 45-min lur om de bara sover 30 min? Vargarna hopas kring mig nu.
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Nu svarar jag bara vad jag skulle göra om det är rätt eller ej men någonting säger mig att du kan solfjädra tills han blir lugn, även om du får stå 35min eller längre. Blir kanske som en liten omkurning men det kanske är på sin plats. Jag skulle börja ramsa väldigt lungt (men med attityden att -just så på natten ska man sova, helt rätt! ) medans jag solfjädrade men bara då jag känner att nu slappnar han av, ta bort händerna och fortsätt ramsandet där ifrån. Ramsa ganska sammanhängande så låter du trygg och hinner inte lyssna om han går igång. På dagen är det ju ok att avsluta luren inom marginalkvarten, men kom ihåg att möjligheten för att sova måste finnas det är viktigt. Det kommer, våran son kan ibland vakna en halvtimme innan han ska kliva upp men har lärt sig att ligga lungt kvar och prata, ibland somnar han då om ibland inte. Det där med attityden är jätteviktig, glöm inte att lita på dina barn om du förstår vad jag menar. För mig har det funkat med att sysselsätta mig själv, låtsas att det är jätteviktigt att t.ex gå in på den här hemsidan. Lycka till och skriv gärna hur det går, min syster har tvillingar och jag peppar henne att kura dom för dom har ganska olika dygnsrytm och väldigt tidiga mornar.
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
HoppMorAnnika

Tack så jättemycket för ditt inlägg. Ja, det känns rätt att göra så som du också föreslår (hålla kvar, ramsa lugnt även om det tar lång tid). Det gjorde jag också under gårdagen men inte med den säkerhet och trygghet som jag gjorde nyss när jag la dem, efter att ha läst det du skrivit. Tack! Igår kväll vågade jag också gå ner på nedervåningen och slamra trots att barnen frågade och det gick jättebra. De tystnade och hade somnat på 4 minuter. Gissa om jag var mallig.

Nu gäller det att få dagslurarna att funka och ensamleken. Tyvärr blir pojken ledsen så fort jag sätter honom i spjälisen, oavsett och det är för att sova eller leka. Det där förstår jag inte. Än.
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Bra jobbat! Ja visst blir man mallig och glad när det funkar?! Tänkte på dagslurarna, kan inte sonen sova i vagnen en period? Våran son har alltid sovit i vagnen på dagen och det har funkat bra, visserligen är han yngre och kravlar inte ur. Prövade förra veckan att lägga honom i sängen på dan för att vänja sig vid det också. Då blev det lite mer protester men inte mer än att det räckte med ramsa några gånger extra. Kanske det går lättare att sova i sängen på dagen om nattningen nu blir bättre?
HoppMorAnnika

Jo, det har du rätt i, jag hoppas jag kan få in en av dagslurarna i vagnen. Vill nog vänta några dagar innan jag ger mig på en sova i vagnen-kur. De har krånglat sista månaden och inte velat sova i vagnen trots att de varit supertrötta. I vagnen kan de tyvärr inte ligge på mage så det får bli en annan teknik. Ska skaffa lite självförtroende först och känna att ramsan tar ordentligt. De har ofta sovit bra i vagnen när jag är ute och går men så fort jag stannar för att göra något eller när jag kommer hem och vill de ska fortsätta sova ute så vaknar de efter ganska precis 43 sekunder.

Har just lagd dem andra dagsluren nu. 12 minuter tog det (istället för typ 30- 40). Men fick solfjädra och ramsa lugnt hela tiden. Är medveten om bakslag men passar på att njuta nu.
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Du ser, det tar sig! Vill bara kolla men du vet säkert att du ska ha en annan ramsa på dagen? Just problemet med dagslura i vagnen och vakna så fort man stannar har jag också haft. Vi fastnade nog lite i vagningsträsket, för att komma ur så körde vi stenhårt att dra vagnen till han blev lugn och därefter lämna. Drog han igång igen så samma sak igen.Tänk på att han ska somna i vagnen innan du börjar promenaden och vaknar han under promenaden så avvakta tills han sover innan du fortsätter. Mycket att tänka på och få till men ni verkar helt klart vara på rätt väg!!
HoppMorAnnika

Aha, se till att han/de somnar innan jag går, det var nytt för mig. Har inte tänkt på det men det låter vettigt. Har ju gått promenaderna för att de ska sova. Känns bara lite taskigt bara, och komiskt, att vagna/lugna lilla gubben medan lilla gumman (eller tvärt om) sover så sött bredvid i tvillingvagnen. Snacka om dubbla budskap och kontradirektiv :lol: Ska klura på det där. Borde kunna ramsa dem till lugn. Jo ramsan har jag en annan till dagslurarna.

Tack för att du svarat på mina frågor och gett tips. Du är till stor hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"