varför vagnen på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lua

Inlägg av Lua »

Bra jobbat :thumbsup: :!:

Nu kan du börja "baka in" bekräftelseramsan. Alltså: om han är tyst under "vanliga" ramsan gör du sista raden mjuk och bekräftande och ger ingen separat bekräftelseramsa!
mica82 skrev:Ville ju inte "störa" honom när han låg där inne nöjd.
Helt rätt! Nöjd bejbis behöver ingen hjälp :wink:

Kram Lua. :heart:
mica82

Inlägg av mica82 »

ok då ska jag göra så! bakade faktiskt in en bekräftelsevers i vamliga ramsan vid 2 tillfärllen i natt redan...fungerade perfekt!

Ska man göra bekräftelseramsa även under dagen? Antar det va...?

Min kille ligger på rygg i vagnen eftersom vagnen är skålad. Hur tillrättalägger jag han då egentligen. På nåt sätt så måste jag väl markera att det är dags att sova eller räcker det då bara med ramsa och kanske en filt som mörklägger lite...?

Ni anar inte hur GLADA vi är för Alexanders skull. Så underbart att han kan somna själv...att han är trygg och lugn inför natten. Sen är det såklart underbart för oss föräldrar oxå!

Tack för denna metod! Förstår inte varför så många har en sådan negativ inställning till denna kur... den är ju jättesnäll! Men man måste nog läsa boken för att förstå det.
stolt mamma till Alexander :heart: 080213 :heart:
mica82

Inlägg av mica82 »

hörde han gny till kl 02.30 men han somnade om ganska snabbt helt själv

04.15 vaknar han igen, jag ramsar han somnar om ganska snabbt

04.35 vaknar och låter uttråkad o arg
jag går in och tillrättalägger med solfjädern + ramsar ut*4. (sista versen bekräftelse) vet att jag inte borde gått in men jag ville markera.
han tystnar men blir lite ledsen efter några minuter... jag sätter på dammsugaren och han tystnar faktiskt...
mica82

Inlägg av mica82 »

han sov sen fram tills att vi gjorde glad godmorgon!!!!!! :-D

Jo en fråga
pappan kommer inte vara hemma imorgon morgon då det är glad godmorgon... tror ni attd et går bra ändå? Vet att man helst ska vara både 2 de första´4 dagarna.
Pappan kommer hem på onsdag igen och då är det mening att mamma Mica ska gå ut och äta med sina tjejkompisar. Pappan kommer alltså ha hand om nattning för första gången...det bli natt 6. Ska han buffa då en gång som markering eller är det bara tillrättaläggning och solfjädern?

Såååå bra att detta forum finns!

kram! :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat :thumbsup: . Visst är det härligt när saker börjar fungera! Ang. väckningen imorgon blir det inga som helst problem, eller hur :wink: ?

När pappan lägger på onsdag så lägg bara tillrätta, snabb solfjäder och sen ramsar han sig ut. Han ska inte dröja sig kvar, men det vet ni. Öva handgreppen innan så han inte för över någon osäkerhet till sonen. Det kommer gå hur bra som helst!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mica82

Inlägg av mica82 »

Hurra!!! Han somnade exakt på en kvart nu på förmiddagsluren vilket innebär att han kan få sova 45 min! Inte 20 min som det blev igår då det tog 30 min för att somna på dan.

Förlåt om jag bara "tjôtar" men det känns bra att få rapportera här varje gång. Det stärker mig ännu mer.

kram!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Härligt! \:D/ =D> :thumbsup:

Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mica82

Inlägg av mica82 »

idag har Alexander varit ganska sur typ hela dagen. har fått en del skratt men inte så många. läggningen inför 1.5 h sömnen tog lång tid idag´. 30 min innan han somnade. Kände på mig att nattningen skulle gå sådär.
När man läser i boken så ska det gå jättefort på 4:e natten. Han ska typ lyssna på ramsan direkt. Men det verkar han inte göra nu. Han låter arg! Kanske ramsan inte nåt fram till honom...kanske jag säger den fel röstläge... jag som hade så bra självförtroende börjar tvivla på mig själv...
snälla ge mig tips!
Får man gå in och påminna 4:e natten?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej. Påminna gör du med rösten från och med nu. Är han arg så hjälper sällan ramsan. Klassisk musik p åhög volym eller dammsugning brukar gå bättre. Arga barn får vara för sig själva så mycket det går.
mica82

Inlägg av mica82 »

ok, men om han är ledsen och blir hysterisk? Får jag inte gå in och tillrätta lägga ens då? Känns ju fel då att bara strunta i honom om ramsan tex inte tar..

en annan fråga då det gäller bekräftelseramsan. Ska man säga den ganska högt? Jag är rädd för att jag säger den för lågt så att den inte biter på honom. Hur högt ska man säga egentligen? Jag viskar inte men jag säger den ganska lågt så att jag inte stör honom när han somnat.
Nu ikväll då jag nattade så ramsade jag ut som vanligt fast med sista versen som bekräftelse. Det blev ju e hel del protester så därför ga jag en bekräftelseramsa precis när han verkade ha somnat. Gjorde jag rätt då?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:!: Ramsan SKA ta. Punkt.
Hysterisk ska han inte bli, men det tror jag inte heller att han blir. Hysteriska barn svimmar och kräks. Det hjälper man med en solfjäder.
Tänk typ såhär:
:arrow: Arga barn skriker som grisar :roll: , sura barn varierar sig, ledsna barn hulkar och då brister varje hjärta. Det ska åtgärdas. Med en mjuk och övertygande ramsa. Du får bara gå in vid total KATASTROF, om han tokfastnar och inte kommer ur det själv. Men dammsug först! :shock: :wink:

Du ska inte ramsa blygt, utan stadigt och högt, med magstöd. Alltid alltid.. Bekräftelseramsan SKA störa i början, det är enligt boken. Det är enda sättat för den att fästa. Men det har du väl läst, egentligen...? :wink: Om han vaknar och surar igen så får du påminna och bekräfta, ramsan ska vara det sista han hör, och han ska acceptera det, och kommer att acceptera det. Det lovar jag.
mica82

Inlägg av mica82 »

tack tack Torpsara för coaching!
Han sov fram till kl 04.10. Jag skyndade mig upp med en PANGramsa. satte på dammsugaren. det blev tyst ganska snabbt.

Jag tycker jag har läst och läst om bekräftelsen men har ändå inte förstått att bekräft.ramsan ska vara så hög!? Skit oxå...... då kanske inte ramsan har tagit så bra ändå..
mica82

Inlägg av mica82 »

men från och med nu så ska jag såklart ta i med magen och då den allt bita sig på honom! Min gosse SKA få somna tryggt!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Den ska vara kraftig men mjuk och fin!
mica82

Inlägg av mica82 »

han sov fr kl 7.35-6.40!!!

Gör man precis som under vargtimmen nu men husljud och pangramsa? Eller ramsar man som om det vare natt?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"