Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Kan stolt meddela att Elsa sov HELA middagsluren idag i vagnen, stillastående! :shock: :D

Jag bäddade med fårskinn och örngott, skynke för vagnen och inget sele. Hon lades på mage med snutten bredvid.

De senaste dagarna har sett ut såhär:

Dag 1: Somnade med lite bökande men tyst inom 15 min. Luren förstördes av en åkgräsklippare några meter från henne :evil: , total sömn ca 30 min. :(

Dag 2: Var i ett köpcentrum och hon vagnades till sömns när vi gick omkring. Vi la ner henne och så säger min sambo "Nu har vi gett henne förutsättningarna, resten fixar hon själv" :shock: Han har förstått allt nu :D :heart: . Hon satte sig upp direkt men det struntade vi i och inom några minuter la hon sig ner och sov. Vaknade lite för tidigt men låg tyst vaken tills jag väckte inom marginalkvart. Total sömn ca 1 tim.

Dag 3: Lägger ner, ramsar mig bort, hon bökar tyst i 5 min och sover sedan hela luren. Total sömn 1,5 tim.

:D :D :D :D :D :D

Skönt att han svarar så bra på kuren Vanesa! :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Bra att det funkar nu!! :D :thumbsup: =D> \:D/
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

För er och Elsa menade jag alltså... :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Go Elsa, go elsa \:D/ =D> :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Uppdatering och en liten fråga.

Har varit på resa till Dalarna igen och sov på 3 olika ställen. Elsa sov utan problem som vanligt. :D Mysigt att ha en glad och utvilad tjej med sig på resa. :thumbsup:

Hon är 1 år nu och vaknar oftast tidigare på morgonen, hon filosoferar lite och jag har inte brytt mig om det. Men nu när vi sov i samma rum och jag hörde henne 06 varje morgon (en morgon frågade hon efter oss "Pappa?...Mamma?...") så tror jag nog ändå hon är redo för bara en långlur.

Idag struntade hon i 20-minutaren i bilen men var pigg ändå så jag passade på att ändra schemat. Nu ser det ut såhär:

07.00 Morgon
07.30 Frukost
11.15 Lunch
12.00 Sova 2 tim
14.15 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Sova natt

Frågan är... :-k Idag vaknade hon 13.45 och blev väl lite sur för att vi inte väckt henne. 8-[ Så vi fick låtsas väcka då. Ska jag vara bestämd med att hon ska ha 2 timmar eller ska jag ge förutsättningar till det och sen ta upp henne om hon råkar vakna tidigare? Känns sådär eftersom det är hon som får ansvaret för hur lång luren blir. :roll: Hon sov 1,5 timme långlur förut, så hon har aldrig sovit 2 timmar innan. Jag vet att det kan ta några dagar att sätta sig men frågan är om jag ska ha 1,5 timme schemalagd och sedan låta henne få avgöra om det ska vara så länge som 2 tim? Eller om jag ska ha 2 tim på schemat och inte ta upp henne innan det?

Många frågor i en fråga. :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej bluna! :D

Varför 2 timmar? Man brukar ju prata om 13,5 timmars sömn för 12-månaders. Varför envisas med en halvtimma för mycket?

Undrar jag då... :wink:

Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eftersom hon är ett så behöver hon inte två timmar egentligen. Men ofta vill de ju ha det ändå, i allafall i en övergångsperiod. Jag har låtit Edvard styra lite. vaknar han efter 1,5 så räcker det, men vi väcker annars efter två, eller snarare 2,20. (Han vaknar alltid efter 1,5 men somnar glatt om och får då en 45 minuters till)
Sover hon förmiddagslur ibland så kommer 1,5 absolut att räcka, dessutom.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för svar! :D Jo jag vet, hon behöver bara 1,5 och det är så jag har tänkt med nya schemat egentligen. Men tänkte på övergången, om hon blir extra trött av att vara vaken så länge i början. :roll:

Jag tror jag avvaktar och ser... Hon får 1,5 på schemat, men sover hon 2 tim i början så får hon det. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"