När lagom att göra 2 dagslurar till 1?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Leons Mamma

När lagom att göra 2 dagslurar till 1?

Inlägg av Leons Mamma »

Hej på er!

Leon har nu hunnit bli 13,5 månad och sover fortfarande 2 lurar per dag.
Han sover som en lite ängel ska. Nätterna är fantastiska och man får väcka honom på morgonen med vällingen i handen =D>

Men em-luren kan ibland bli rite "rumphuggen" för lillemannen håller på och grejar och snackar och drar i sladden till nattlampen (barnsäker) mm. Inte ledsen alls men inte heller speciellt trött. Vid dessa tillfällena somnar han typ när det är 20 min kvar på luren.
Ibland så fungerar em-luren klockrent :?

Ska vi slå ihop lurarna :?:
Schemat är klart, men kanske är jag tidigt ute.... :?:
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Vet inte hur schemat ser ut, men jag gissar att du har 12 timmar natt, en 1,5-timmes och en 45-minuters lur.

Vera är ju 17 månader och vi har fortfarande kvar vår tid på eftermiddagen. Men bara om vi tycker att den behövs. Och även om hon verkar trött är det inte alltid hon sover ändå. Då ligger hon och pratar försig själv i 20 minuter och så hämtar jag henne.

Det passar bäst för vår familj i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

:) Båda lurarna är på en timme vardera vilket alltid fungerat finfint.
Men som sagt, han verkar inte så trött på em som innan, med undantag från vissa dagar då han somnar nästan med en gång.

:? Känner mig lite tveksam till att ändra men vet att det kommer att behövas framöver.
:?: När på dagen är det bäst att läga luren om han sover natt mellan 19.30-07.30?

:idea: Jag själv tänkte mellan 12.30-14.30.
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Om du är tveksam att ändra från 2 till en lur (jag hade själv kvar 2 lurar tills barnen var 18 månader c:a) så kan du ju alltid styra om det lite.

Sova middag 12.30 - 14.00
Sova eftermiddagslur endast 20 minuter. Det blir förmodligen som det är för LO, han ligger och pratar en stund, :wink: men det är ju ändå en slags vila :D

När du sedan tar bort e.m-luren kan du ju öka på middagssömnen om du vill. Sömnbehovet per dygn är 13,5 tim vid 1 års ålder, men mina har alltid sovit mer än så, så du kanske kan öka till 2 timmar sedan, när luren går bort.

Annars kör du bara på och ändrar från 2 till en. 12.30-14.30 låter ju perfekt! :D
Fundera du! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

:D Tack!

:D När vi ändrar om lurarna gör vi enligt ditt förslag, anna

Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"