Buffning funkar inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tack för svar! Kul att se att fler roar sig kungligt en lördagkväll. :-)

Jag måste läst det i någon tråd att börja ramsan innan man släpper solfjädern, jag vet att jag sett det, men nu när jag läser lathunden igen, så står det ju klart och tydligt att ramsa efter solfjädern... Skumt. Stackars son...

Ska jag buffa överhuvudtaget under dagen? Jag har aldrig lagt i säng förrut under denna kur, jag tycker att det står lite lite om tillvägagångssättet.

Varma hälsningar,
Tina
Mamma till Elis född jan -08
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!

Vi är många i Gastsjön denna lördagskvälll som roar oss :-)
Gällande buffning/solfjäder på dagluren i sängen så kan du vid läggningen markera med en buff men ramsa när du går ut och vänd dig inte om.
Lua skrev:Om han ställer 50 frågor ska du ge 51 svar!
Detta är den gyllene regeln. Du ska ha sista ordet....
Tinasson skrev:Ska jag buffa överhuvudtaget under dagen? Jag har aldrig lagt i säng förrut under denna kur, jag tycker att det står lite lite om tillvägagångssättet.
I boken finns alla svar. Det är ingen skillnad på dagen mot kvällen gällande ramsa vid läggning. Kristilldelning som buffning eller solfjäder precis som på natten :lol:

Tålamod tålamod.
Lycka till,

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tack tack tack tack!!! Visste inte att det var på Gastsjön ni hängde! :)

Jag VILL att han ska få sova hela natten, men han gråter så mycket och låter förtvivlad och jag lyssnar med hjärtat som blöder och så är man själv trött efter 7 månaders sömnbrist, hormoner i gungning, och saknaden är så STOR efter doften av hans svettiga huvud vid mitt bröst hela nätterna igenom. För så är det ju. Jag saknar honom fysiskt. Men min lilla pojke ska bli stor och självständig hade jag ju tänkt... :? Och det vi hade innan var ohållbart för alla i familjen, så det här ska bli bra, bra, bra!

När man påminnelseramsar, när man gått ut, ska man dra iväg med x4 eller ska man börja med en och vänta? Mina frågor verkar aldrig ta slut.

Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alltid ramsa gånger fyra. Sen blir bekräftelsen fjärde versen i ramsan, men separat är den alltid gånger fyra.

Läs Annas januarikrönika här ovan, och sluta lyssna med blödande hjärta. Bättre med öronen. :wink:
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Nattrapport:

Vid midnatt vaknar han till, men jag rusar upp och ramsar och han verkar nöja sig och somnar om. Efter 10 min går jag in och lägger honom tillrätta. Varför är Pippistilen att föredra?

Vid 5-snåret vaknar han igen och då är han ledsen. Tårarna rullar och snoret rinner, han gråter bara när han blir rädd eller är ledsen, annars skriker han torrt så att säga. Jag hör snörvlet och trots mina ramsor lugnar han sig inte. Jag går in och buffar kort, längre solfjäder och sen ramsar mig ut. Vi har en dialog, sen kör han på igen och jag gör om buffningsproceduren.

Strax efter 6 upprepar sig detta, men jag går bara in en gång, men buffar längre, ska jag erkänna... Men han slappnar av till slut och jag ger solfjädern, men han är uppe och gråter strax igen. Jag ramsar och lyssnar, men till slut måste jag in och buffa igen, fast jag vet att jag inte får, men han ska ju inte heller gråta och vara ledsen, så jag gick in. Denna gången pep han bara till när jag gått ut, jag bekräftade och han sov, eller var lugn.

6.35 och 7.20 piper han till men nöjer sig med en pangramsa. 8.00 väcker vi en mycket skeptisk son.

:?: Han är tröttare och mindre glad än han brukar vara. Ska det vara så? Han sover ju mer nu än förrut.

:?: Hur ska jag hantera hans ledsenhet under vargtimmarna?

Tack för den här gången!
Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu går det absolut åt rätt håll! Bra jobbat! Tröttmössan kommer redan i morgon att vara en gladare man. Det ni upplever nu är helt som det ska.

Om du söker lite på forumet hittar du åtgärdsplan om vargtimmen, inatt gjorde du rätt tycker jag, det är viktigt att väcka de första mornarna.
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tack för den ovärderliga hjälpen!!!

Har läst om vargtimmarna och läst att man absolut max ska gå in en gång och sen sätta i öronproppar... Det var därför jag undrade. Men om han låter ledsen går jag in alltså? Och till och med två gånger som jag gjorde? Det känns ju bäst. Inte att trösta, men ge honom lite buff och lugn...

Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Under de första kurdagarna så kan du gå in, men när ramsan sitter ska du kunna ramsa under vargtimmen. Det finns flera handlingsplaner för vargtimmen, inte bara att stoppa i örproppar. Sök och läs igen så hiiat du många tips! :D
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Rapport:

Natten gick bra, läggningen tog 30 min dock, men det var min sambo som la första gången, så det var kanske ovant. Men sonen sov till 7, vaknade och jobbade upp sig, fick en buffning av sambon och låg sen och konsonanttränade. :) Somnade om till slut och vi fick väcka 7.45 när det lät som han var på väg till ledsenland igen.

Utöver det hade han pipit till vid 5-tiden men nöjt sig med en ramsa.

Idag har det gått mycket bättre med daglurarna, han somnar snabbare och vi har fått väcka i 2 fall av 3. :) Den långa luren var knivigast idag.

Han har varit på ett strålande humör idag! Skrattat, lekt själv, kollat änder, ryckt gräs, kryper snart och charmar omvärlden! Och han har ätit med en glupsk aptit, härligt!!

Nu är sambon inne och buffar för andra gången, sonen har lite svårt att komma till ro. När jag skulle säga godnatt ville han amma, kanske ifrågasätter den här nya tryggheten och blev påmind om den gamla? Eller så projicerar jag min egen separationskris. :? Jag har redan slutat producera mjölk nattetid, det gick fort! Men skönt efter tre onda nätter dock!

Vi får se hur det går ikväll, det verkar som han är på väg till drömlandet... I så fall tog det 25 min ikväll... Hm, det borde gått fortare...

Allt gott!
Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Snabbare läggningar:
:arrow: Övertygelse i ramsan
:arrow: MER skratt
:arrow: Mindre buff
:arrow: Husljud, gärna dammsugaren
:arrow: klassisk musik

Det är dags att sluta buffa nu. Sätt ramsan med den övertygelse som den förtjänar! :thumbsup:
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Åh, tack för pepp!!!!
Will do!
Tina
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tina, hur går det för dig? Jag kurar min son just nu (påbörjades under eminent ledning i Gastsjön :D ) och fungerar gärna som bollplank om du vill?
Hoppas att ni har det bra,
Kram Tina ( :D )
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Hej Tina!

Det har faktiskt gått över förväntan! Tänk att för en vecka sen satt vi i träsket. 7 månaders sömnbrist är inte bra till någonting!

Han somnar in mycket lättare. Fm-luren går bäst. Han läggs lycklig, kliar sig lite i ögonen, småpratar för sig själv och somnar in efter kanske två ramsor och lite vagning.

Mitt på dagenluren går så där. Inga problem med att somna in, men han sover bara i en timme, sen är det svårt att få honom att somna om. Men han vaknar inte arg, utan ligger och tittar på det som är runt honom. Jag brukar vara ute och gå då.

Em-luren går ganska bra. Då kan han protestera lite. Men då har sambon kommit hem så det är kanske tråkigt att sova då?

På kvällen går det också bra, det tar fortfarande ganska lång tid (inte under 10 min) men han är inte ledsen eller arg, har bara lite svårt att komma till ro. Stökar och buffar och har sig. Ibland går jag in och lägger honom på rygg, det är så han är van att sova, och därifrån triggas inte "upp och stå eller krypa" impulsen lika lätt, utan somnar in snabbare. Vi buffar inte längre.

Han kan pipa till lite nångång under natten, men inte så han vaknar helt. Jag ger en pangramsa så somnar han in igen. Han vill vakna en halvtimme tidigare (det var kanske ett önsketänkande från vår sida att få sova till åtta) så nu lägger vi om schemat så han sover 19.30-7.30 och justerar resterande med en kvart tidigare.

Hur går det för er?

Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vilken härlig läsning Tinasson! :D :thumbsup:
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Ja, det känns fantastiskt!!

Men en fråga: Hur ska jag göra med mitt-på-dagen-luren.

Jag har försökt:
gå med honom ute, till och med vagna när han vaknar efter 50 min.
vagna honom inne, vaknar efter 50 min
låta honom ligga i sängen (går inte ens att somna mitt på dagen, jag vill inte mörklägga heller och så gillar han vagnen)

Som sagt, inga problem med att somna in, men att somna om. Han börjar jollra och tittar sig storögt omkring. Efter ett tag blir han förbannad för att han inte får komma upp. Han känner väl sig såklart utvilad, men det är han inte, ser jag på honom efter ett tag.

Tack så länge!
Tina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"