Tidigt uppvak efter sjukdom

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Tidigt uppvak efter sjukdom

Inlägg av JH »

Hej! :D

Elsa har varit vädligt förkyld, snorig, rosslig och hostig, i över 3 veckor. Hon har då vaknat tidigt, eller snarare väckt sig själv med morgonhosta och snor. Vi har varit konsekventa och inte tagit upp innan marginalkvart. Hon har somnat om ibland men alltid vaknat en bra stund före morgon så vi har inte kunnat väcka henne under denna tid. Förra veckan hade min man ensam hand om morgnarna, då jag jobbade. Han har då tagit upp henne redan 6 (ibland ännu lite tidigare :evil: ), morgon är 06.30. Detta för att hon varit så ledsen och hostig och snorig att han inte har haft hjärta att låta henne ligga kvar...

Nåja, nu vill jag i alla fall köra en somnaompåmorgonenkur :D trots att hon fortfarande är snorig. Detta har ju pågått för länge nu! Har dock några frågor, bara så att min attityd ska sitta som en smäck imorgon bitti! :D

:arrow: Hon har under den här perioden oftast vaknat till vid 5, och då somnar hon om med tillrättaläggande och ramsa (enbart ramsa har inte fungerat...). Problemet är då att hon alltid vaknar igen mellan 05.30-06 och jag hinner alltså inte väcka. Efter andra uppvaket har vi inte lyckats få henne att somna om utan buffning (och inte alltid då heller) :roll: Hur ska jag göra imorgon? Solfjädern har vi inte fått att funka under dessa veckor, trots att den gjorde det förut. Buff är det enda som har hjälpt (och det är väl där vi har fastnat :evil: ).

:arrow: Jag vill ju verkligen få till ett omsomnande så att jag kan VÄCKA, för jag har tidigare erfarit att det är det enda som hjälper. Min plan är att i två dagar göra ALLT för att hon ska somna så att jag får väcka, inklusive buffa nästan till sömns om det skulle behövas - därefter (dag tre) backa rejält och bara ramsa. Tror ni att det är en bra tanke?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Du skriver att hon varit förkyld länge. Det kanske innebär att ni passerat gränsen för nässpray (-droppar).
Annars tycker jag att du ska ge henne det någon gång under natten. Helst innan hon vaknar själv.

Nässpray är det bästa mot slemhosta också.

En annan sak som jag läste på forumet och som jag testat både på mig och Vera när det gäller hosta är anisfrön. Häll hett vatten (ca 2 dl) över anisfrön (½-1 tsk) och låt dra i 10 minuter. Sila av och låt svalna eller späd med lite kallt vatten. Försök att få henne att dricka så mycket som möjligt, men några teskedar hjälper bara det. Det smakar lite lakrits och är inte alls så tokigt.

Annars tycker jag att du verkar rätt ute när det gäller omsomning. Gör allt du kan för att få henne att somna om. Så att du kan väcka henne vid godmorgon.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej!
Om jag inte är helt fel ute så gäller väl samma procedur för morgon som om dom små liven skulle vakna på natten?? Alltså direkt när barnat vaknar så ramsa en glad övertygande ramsa sen låta barnet hållas in i det längsta. Skulle det bli vilda protester så ta en ramsa till som är mer bestämd-nu har du fått nog. Att gå in och lägga till rätta och buffa/solfjädra talar ju om aktivitet. På natten händer ju ingenting och det är ju natt tills ni kliver upp.
Har haft samma "problem" med våran son, men sen vi bara ramsar och låter homom vara i övrigt har det blivit bättre. Skulle han vara vaken när det börjar bli dags att kliva upp så inväntar vi ett tillfälle då han är tyst och lugn när vi tar upp.
Lycka till och glöm inte attityden!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
JH

Inlägg av JH »

Tack för svar :D

Hampus, du har absolut rätt! :D Vi hade mycket problem med vargtimmen efter kurandet och fick efter låååångt tragglande :roll: då rådet av AW och Mammut att göra just så att till varje pris få till ett omsomnande och SEDAN backa. Det känns lite som att vi är tillbaks i ett liknande läge nu eftersom ramsan inte biter som den ska.

Om det gällde uppvak tidigt någon gång ibland, gnäll och gnöl skulle jag inte ens tänka tanken att gå in och "hålla på", men efter sjukdomen har vi liksom fastnat. Därav min fråga om detta tillvägagångssätt.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Ok, i morse körde vi lilla minikuren. Gick ganska bra, men måste ställa två frågor till :roll: :D .

:arrow: Mellan 4.30 och 5.45 så vaknade hon till ett antal gånger (minns inte hur många, men 3-4) och gnällde/gnydde. Hon somnade dock om själv. Skulle jag ändå ha gått upp och buffat "vid första pip"?

:arrow: Kl 05.45 vaknade hon ordentligt, då gick jag in och buffade henne. Det tog lång tid, 20 min men sen somnade hon....och sov i 2 min. :evil: Då var kl bara 06.10 (20 min före morgon), och jag ville ju väcka! Så jag gick in och buffade igen. Den här gången somnade hon efter bara 5 min, men vaknade igen efter 2 min! Jättearg och trött! Gjorde om proceduren igen och väckte henne innan de 2 minuterna hade gått, då var hon asförbannad, men blev snabbt glad och var sedan en solstråle hela fm (vilket hon inte varit på länge)

Känns inte helt bra, men ändå inte helt fel heller.... Hur skulle ni göra imorgon?

Hoppas någon orkar svara! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Inte för att någon har svarat :lol: men tänke ändå bara skriva att i morse sov Elsa till 06.20! \:D/

Hjälper att bara skriva ner sina funderingar här tror jag. VEEET ju egentligen vad som bör göras... :roll: :twisted:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

vad skönt att höra!!! då får vi träffa en pigg mamma och sprallig elsa idag :!: :wink:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"