Jättetrött på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mysan

Jättetrött på dagen

Inlägg av Mysan »

Hejsan!

Vi är inne på femte dygnet med SHN kuren för vår lilla 6 månaders tjej. Hon har varit trasslig på nätterna och vaknat en himla massa gånger och velat ha tutte, hon har däremot alltid sovit bra på dagarna och på så sätt fått sitt sömnbehov tillfedsstället men inte så som jag velat ha det och jag har ju varit helt slut.

Så för några nätter sedan satte vi igång och första natten fick jag buffa och ramsa en hel del precis som jag hade räknat med men det funkade ändå. Andra natten la jag henne kl 20 och vid 23 tänkte jag att jag kanske kan ta och sova iallafall en liten stund innan hon sätter igång nu, vakande sedan vid 5,30! Herreguuud lever ungen var min första tanke, och det gjorde hon förstås! Sedan vaknade hon själv vid lite i 6 och jag ramsade och hon somnade om till ca 7,20 sedan gick det inte att få henne att somna om men hon fick ligga i sin säng och jag ramsade för fullt till kl 8.

Hon sover alltså helt otroligt bra under natten för som ovan har det fortsatt. Hon lägger sig kl 20 (det tar ett tag med ramsor men hon sommnar på från 5 - 20 minuter så jag jobbar verkligen på att få ner det till vad Anna säger att det kan ta) Det längsta hon har sovit är dock kl 7.35 och meningen är ju att hon ska sova till kl 8. Jag ramsar för fullt på morgonen men det finns inte en chans att hon somnar om, tror ni att det kommer så småningom? Grannarna är nog inte så glada : )

Jag är alltså väldigt väldigt nöjd med hur det gått och hur duktig min lilla unge är men nu till problemet.

Hon är helt slut på dagarna! Alltså helt dötrött och givetvis tröttare och gnälligare ju närmare sovstunden man kommer. Hon har t.om. fått svarta ringar under ögonen. Kommer detta försvinna eller tror ni att hon behöver mer sömn än vad hon får, ska jag justera nåt i schemat eller vad ska jag göra?

Scheman ser ut så här

Vakna 08
Äta 08
Sova 10 - 10.45
Äta 11.30
Sova 13 - 14.30
Äta 14.30
Sova 16.45 -17.30
Äta 17.30
Nattslurkt 19.30
Sova 20

Problemet är alltså morgonen, att det tar längre tid än vad det ska att somna (men då är jag verkligen petig när jag klagar på det :D för det tar 5 - 20 minuter) och framför allt att hon är så trött på dan.

Själv är jag däremot mycket piggare eftersom jag äntligen får sova på natten!!!! Min BVC sköterska trodde nästan inte på mig när jag sa hur snabbt det gått att få henne att sova (nästan) hela natten!

Tack Anna!!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Mysan!

Vad duktiga ni är och vad skönt för er båda att ni har börjat sova på nätterna. :D

Det är rätt vanligt att de små är trötta när de börjat sova mer. Bakvänt jag vet men det kanske är så att kroppen först då förstår att den fått för lite sömn innan. Hon har ju oxå vaknat många ggr per natt innan så nu tror hon att hon är utsövd i arla morgontid vilket hon inte är.

När det gäller de tidiga uppvaken så kan det ta en tag innan de försvinner.
Tycker dock att om hon vaknar efter kl. 05 så kan man vara lite mer restrektiv, ge henne en pangramsa och gör lite husljud. Skulle hon låta mer så gå in lägg tillrätta snabbt och tyst och ut med ramsan. Tycker inte du behöver ramsa i tid och otid fram till kl. 8 det brukar mest reta upp de små liven :wink: Gör en kort historia av det så kommer det att ge sig med tiden.

Se till att ha riktigt becksvart. Tidiga uppvak beror ofta på att det kommer in ljus i rummet.

Vill oxå slå ett slag för vackarklockan. Det är många på forumet som använder det. Ha den utanför rummet så att ni kan ställa om den om det skulle behövas för marginalkvartar. När den ringer går ni in och gör glad morgon.

Susanne

Tycker ditt schema ser bra ut. Kör på det.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hoppsan såg att du hade dubbla trådar :oops:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.