Dags att börja kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Inlägg av _lill »

Idag, dag 2, tog läggningen 15 min (peppar peppar :) )!

Dagen har gått sådär. Hon har ätit bättre än igår, men dagslurarna har vi lite bekymmer med. Hon har dock somnat vid alla lurarna även om det tagit sisådär 10 minuter varje gång. Vid långluren var vi tyvärr tvungna att åka iväg en sväng :oops: så hon fick flyttas över till bilstolen, lite protester men det gick bra. har dock varit svårt att hålla henne vaken periodvis idag också, men men.

hoppas på att få sova i natt :D

tack alla för era glada tillrop!
miar70: är det du som är sexbarnsmamma på gravid.se? Isf har jag dig (bla) att tacka för att jag ens började kura :lol: :!:

Nu ska jag och min man äta middag på tu man hand :D
Tack anna wahlgren :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

_lill skrev:miar70: är det du som är sexbarnsmamma på gravid.se? Isf har jag dig (bla) att tacka för att jag ens började kura :lol: :!:
:D Yes, det är jag :wink: :!: Jag är så glad för er skull, och du jobbar på så fint! Jag har ju följt dig lite inne på gravid.se också, så jag vet ju att du är du :wink:
Hoppas ni får en trevlig middag, du och maken - ni har många lugna kvällar framför er, och många, sköna nätter fulla av sömn :sleep: !

Och med din coola attityd sitter snart daglurarna som en smäck också!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
_lill

Inlägg av _lill »

Natt 3 gick bra den också!

Somnade som sagt på 15 min, men vaknade igen vid 21, ramsade och var inne och gav beskedet för hon lät så ledsen (borde nog avvaktat mer :oops: ). Somnade om på 15 min.

Vaknade igen vid 23, gav beskedet igen (dumma mamma som inte kan vänta!) och somnade om på 20 min.

Sen sov hon till kl 6!! Fast då var det omöjligt att få henne att somna om (kan ha berott på min sömninga ramsa...). Gjorde glad morgon 7.10.

Känns som att det är lättare att få henne att somna på dagarna nu också. Nu till långluren tog det 10 min och då låg hon bara och pratade lite innan hon somnade :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bra jobbat! :)

Och det är bra att du vet vad du behöver jobba mer på, backning. :wink: Husljud är ett bra verktyg och kan ta bort överkoncentration från dig. Sedan ska hon självklart inte vara ledsen och behöver hon hjälp ska hon ha det. Men se bara upp så att hon inte tror att hon behöver en tillrättaläggning varje gång. :roll:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
_lill

Inlägg av _lill »

Det går framåt!

I natt, natt 4, får man nog säga att hon sovit hela natten :D
Somnade på 10 min, utan att skrika något, bara mumla lite irriterat. Vaknade strax innan 6 (!) och mumlade ett tag, men somnade om av sig själv. Sen vaknade hon 6.45 (morgon är 7.30) och när jag gick in 7.15 och skulle göra glad morgon var hon inte på glatt humör :/ Det känns överhuvudtaget svårt att göra glad morgon när hon har legat vaken ett tag och surnat till... men det kanske ger sig, hon blir ju snart glad iaf.

Daglurarna igår gick väl sådär. Det tar minst 10 min för henne att somna, ofta mer och dels hinner hon jaga upp sig ganska mkt, dels får hon inte ut så mkt sömtid eftersom vi väcker när vi ska. Får jobba mer med det!

Ha en trevlig dag kramar _lill
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vilken bra natt! :D

Jag tycker det går jättebra för er. Tålamod bara, det kan ta uppåt en månad innan alla lurar sitter bra. Morgonen kan krångla rätt länge men det finns olika sätt att jobba med den också om det inte löser sig av sig själv.

Lilla Iris beter sig precis som Elsa gjorde på dagslurarna i början. :wink: Tålamod även här, tänk inte så mycket på att "nu har hon bara sovit 15 min av 45" osv. Tänk att ni ger henne möjligheten att sova så mycket som hon ska, sovandet fixar hon själv. Snart inser hon det också och sover som hon ska. Är det en 45 min lur och hon inte hinner somna inom marginalkvart så klockar ni 20. På långluren så kan ni använda marginalkvart om hon somnat sent.

Kram Bea
_lill

Inlägg av _lill »

Bluna skrev:Vilken bra natt! :D
Är det en 45 min lur och hon inte hinner somna inom marginalkvart så klockar ni 20. På långluren så kan ni använda marginalkvart om hon somnat sent.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar... ? Trodde att man inte fick använda marginalkvart på de korta lurarna, alltså 45 min? (Vi har två 45 min lurar och en 1,5 h). Hur ska man klocka menar du? :?

Kram _lill
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Får och får... :wink: Om det tar lååång tid att somna kan ju en 45 minuterslur hamna väldigt sent i schemat, och då är det ibland bättre att kapa den till 20 så att resten av dagen/kvällen inte blir helt bort i tok.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Om hon ska somna 09.00 säger vi, och så somnar hon inom marginalen dvs 09.15. Då får hon sova 45 min. Men somnar hon efter det, dvs kanske 09.30, då klockar ni en 20 min-lur istället. Förstår du?
_lill

Inlägg av _lill »

Jaha! Tack för ditt svar, nu förstår jag... jag trodde att om hon inte somnade inom 45-minuters luren så fick hon ingen sömn alls. Så grym jag har varit :oops:

Men nu hade hon sovtid från 9.30 till 10.15 och somnade 9.45, då får hon alltså sova till 10.30? Jag har väckt henne 10.15 i alla fall....
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Exakt så kan du använda marginalkvarten och få tillräckligt med sömn till pluttan. :wink:
HH

Inlägg av HH »

Hej hej!

Hur går det för er :?: Sover lilla tösen som hon ska :?:

//Helena
Dotter Matilda född april-08
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jo det går bra hittills! I natt sog hon rekord igen - sov 10,5 h, från strax innan 20 till 6.30. Dagarna går lite sämre. Ofta ligger hon och gnäller/bökar i en kvart innan hon somnar. Jag tycker också att det är lite jobbigt med schemat, även om jag naturligtvis följer det, känns som om vi knappt kommer utanför dörren :/ men men antar att det ger sig när man kommit in i det lite mer.

Låter som om det går bra för dig också Helena, följer din tråd!

Kramar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej lill!

Det är vanligt att de små har lite svårt att förstå så här i början av kuren att de behöver sova på dagen också, men om någon vecka ska du se att hon somnar utan att böka runt allt för länge. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Var ett tag sen jag var här nu. Har ett helt annat liv nu än innan vi började kuren, även om det har varit en del bakslag...

Har några frågor:

1. Var sover era barn på dagen? Iris har sovit i vagnen men jag tycker den börjar bli lite för liten så idag la jag henne i sängen under långluren. Fungerade rätt bra, men...

2. Hur gör ni när barnen bajsar när de ligger i sängen? Jag tror att hon vaknade av att hon hade bajsat idag, hon var jätteledsen. Som tur var var det bara fem min kvar till jag skulle ta upp henne så jag passade på att ta upp henne när hon var tyst. Men byta i sängen verkar jobbigt... och kladdigt... :(

3. Ytterligare en bajsfråga... Iris bajsar väldigt mkt sen hon började med katrinplommon (en burk om dan) KAN barn bajsa för ofta? Konstig fråga kanske...

4. När långluren är i sängen, släcker ni ljuset i taket då? Jag gjorde det inte för då hade det blivit nästan lika mörkt som på natten (har inget fönster i hennes alkov).

5. På lördag ska vi ha en stor fest, med bla namngivning av Iris. Kl 16 kommer gästerna och kl 17 ca ska vi ha ceremonin. Iris sovtid ligger mellan 16.15 och 17, men det händer ofta att vi använder marginalkvarten för hon somnar inte alltid direkt. Hur hade ni gjort? Hade ni lagt henne lite tidigare el lite senare (så hon kan vara med och hälsa välkommen innan hon sover)? Ceremonin går att skjuta på efter hennes behov...

Jag är också lite orolig för hur vi ska göra med hennes sovande den kvällen eftersom vi inte kommer att vara hemma. Hon sover inte så bra om hon ska sova länge i vagnen, är det kanske bättre att se om vi kan skaffa en resesäng och ställa undan i en vrå?

Många frågor.... hoppas på svar!! Kramar! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"