Buffning funkar inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tinasson

Buffning funkar inte!

Inlägg av Tinasson »

Hej!
Jag har förstått att vi kommer behöva lite hjälp så jag startar en ny tråd...

Vår son är 6mån och tre veckor gammal. Han har tills alldeles nyligen ammat sig genom nätterna, mestadels för att han legat bredvid mig och jag har inte kunnat hålla mig vaken. För en månad sen började vi med att min sambo tog honom mellan midnatt och 4 för att jag skulle få lite sammanhängande sömn, men semester och resor gav det ingen riktig struktur. Nu håller vi på att förgöra varandra pga sömnlöshet, häromnatten när jag sov borta vaknade han en gång i timmen, stackarn, så vi ska köra stenhårt på SHN-kuren! Första natten är avklarad och gick förvånandsvärt bra, trots mina egna tillkortakommanden och stor brist på attityd... suck...:

19.30 läggning, somnade efter lite buffning, ramsade och bekräftade. Det här går som på räls!! Gillade att bli buffad!

19.58 vaknade, buffade, då blev han hysterisk. Jag tog upp och ammade och tänkte, vi gör det här någon annan gång... min lilla stackars liten..

22.00 vaknade, jag hade nya krafter, tänkte, nej! Vi måste köra, men tog upp till slut. Han blir hysterisk när jag buffar, är så stark i nacken att jag måste ta i för att han ska ligga ner med bröstet och jag vet inte hur hårt jag kan ta i.

Min sambo kom hem efter jobbet och stöttade och pushade. Ok, trots missödena så kör vi!

1.55 - vaknade, förvånad att han sovit så pass länge, gick in, buffade, han slutade inte gråta, blev inte mindre hysterisk, men jag gav solfjädern och ramsade mig ut. Slutade inte gråta/skrika jag ramsande i olika tonfall och undertexter, men så jag gick in igen.

Försökte buffa, men han är helt hysterisk och det går inte för han härjar så i sängen. Vill inte ta i med våld, vilket skulle krävas för att få ner huvudet. Vid minsta lugna tecken (inandning, ny sats?) ramsade jag mig ut för att fråga min sambo om vi verkligen ska fullfölja det här, är han med mig? Då tystnar vår son plötsligt! Jag skyndar mig dit för att bekräfta. Han gnyr lite och jag bekräftar ett par gånger igen. Somnade 2.21

5.16 - vaknade. Återigen förvånad att det gått så lång tid! Jag försöker ge några påminnelseramsor, men han eggar upp sig så jag gick in och försökte buffa, men det går inte. Jag kör ner mitt ansikte nära hans och han försöker gripa mig med hela kroppen, jag känner mig HEMSK! Buffningen funkar inte, han är vild! så jag ger en solfjäder och ramsade mig ut. Då blev det tyst! Jag fattar inget. Bekräftelseramsa 5.24

7.30 vaknade han av sig själv och fast vi har satt vakentid till 8 (för det passar vårt sinne bättre) får vi nog ändra till 7.30 för han brukar vakna strax efter 7, så detta var ändå lite senare än normalt. Jag låtsades väcka honom, drog upp rullgardinen och ställde till med showen! Skötte honom och sen när han var riktigt vaken ammade jag.

Vårt tänkta schema:

8.00 Gomorron
8.15 amma+lite gröt om det går
10-10.45 sova
11.30 lunch (riktig mat) + amma
13-14.30 sova
14.45 mellanmål fruktpuré el amma
16.30-17.15 sova
17.45 amma el gröt el fruktpuré
19.00 Kvällsslurk gröt + amma
19.30 bada
20.00 sova

Nu blev det så här, så länge

7.45-8.00 ammning
9.55 sov till 10.25 - för kort är trött och grinig
11.15 lunch (använde kvarten för han var hungrig och ledsen)
nu är han helhängig för han är trött och vi ska snart ut och gå så han sover gott.

Vår vagn går inte att ligga på mage i, men han sover gott på rygg, det har han gjort hittills, är det ok att fortsätta?

Vad ska jag göra med buffningen? Nu inatt ska jag ju inte buffa så mycket, men om det behövs som krisåtgärd, hur hårt ska man ta i. Han är verkligen stark och har skrikit sig hes på ändå den korta tiden som han skrikit i natt...

Vi sover i samma rum, och har tänkt fortsätta så, har förstått på andra trådar här i forumet att det går. Men nu under kuren ligger den som inte kurar i vardagsrummet och den som kurar på madrass utanför sovrumsdörren. Hur länge ska man göra det?

Vilket fantastiskt jobb ni gör som svarar här på alla trådar! Tack på förhand!

Tina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Inatt fick gossen inga klara besked, och när han frågade om det verkligen var säkert isängen (vilket han gjorde, när han "ifrågasatte" buffningen) så fick han till svar att nej här är inte säkert, jag måste skydda dig med mitt fysiska skydd (vilket du visade i handling när du tog upp och ammade)

Men inget är förstört, men inatt få dujobba hårt med ramsan, och verkligen se till att buffningen tar, första gången att accepterar den kan du få hålla på i upp till 45 min, men så länge tar det aldrig igen! Så ikväll har du hottat upp attityden, och ska i handling visa att sängen är en trygg plats, och att du vaktar för vargen! :lol:

Javisst kan han fortsätta sova på rygg i vagnen, lägg för en filt över sufletten för att utestänga världen lite.

Javisst kan man dela rum, men det är viktigt att det är kolmörkt, och ha gärna en skärmvägg, eller skena med tyg i taket för, så att han inte ser er.

Vi får sova utanför tills nättern sitter, sedan är det bara att flytta in igen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

läs gärna januari krönikan.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tack för svaret!
Så här är det: Jag lägger armarna och huvudet på plats, sen benen, då är huvudet uppe, så då lägger jag armarna och huvudet på plats, och sen benen som han har krupit ihop och så håller det på. Det blir ingen buffning att tala om... Men jag antar att det är det jag ska hålla på med? Och inga ljud från min sida förrän han slappnar av då ramsan sätts igång? Man skulle varit bläckfisk... :?

Nu i eftermiddag skulle han sovit 16.30-17.15 men somnade först 16.45. 17.12 vaknar han och somnar inte om, nu 17.40 tog jag upp honom för vi hade gått över marginalkvarten, men då grät han fortf. Bekräftar jag inte faran då? Jag tycker vagningen är svår... Han lugnade ner sig ett par gånger men vaknade av bekräftelse ramsan.

Läser jan. krönikan ikväll! Nu gröt.

Tina
Mamma till Elis född jan -08
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Ah, puh ah puh...

Det tog 55 minuter att lägga honom ikväll. Då hade han ändå inte sovit hela 45 minuterssömnen på eftermiddagen. Jag buffade, så fort han visade tecken på att slappna av gjorde jag solfjädern och ramsade mig ut. Innan jag hunnit ut satt han upp och gallskrek. Jag ramsade och ramsade, väntade, längre tid än jag ramsat, och ramsade igen. Olika länge, olika tonfall, olika längd på vokalerna. Han skrek och skrek, hostade och snörvlade, då var det enda gången det var tyst. En gång trodde jag att han somnat och sa bekräftelseramsan, men när jag sen tittar in, sitter han upp och snörvlar sig i underlakanet som han dragit med sig upp... Det kändes tröstlöst, men jag fortsatte.

Han blev lugnare med buffningen, men så fort jag slutade började han skrika hysteriskt. Så jag testade en gång att buffa längre, tills han nästan somnade, men det gick inte det heller. Hysterisk, och satt upp innan jag var ute ur rummet.

Sista gången gick jag in och bara la honom ner och gjorde en solfjäder, ramsade mig ut och då gav han upp. Vågade nästan inte ge bekräftelsen, rädd för att han skulle vakna av den, men sa den ändå, och han vaknade inte.

Jag har väl ingen direkt fråga. Är osäker på hur snabbt man ska gå in och buffa, nu gick det 5 minuter kanske. Men däremellan var det ingen skillnad på hans skrik. Han satt upp och skrek hela tiden... Påminnelseramsorna fungerar inte...

ah, well, dags att plocka fram madrassen.

Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! :arrow: Han ska inte ge upp! Han ska lugnas. Buffa lugn och håll en solfjäder tills andhämtningen går ner. Senare i natt kan du göra som du gjorde ikväll, men nu måste han få chansen att lugna sig. Det är INTE meningen att han ska somna i djupaste förtvivlan.
Det känns som att du skulle behöva läsa på lite mer, om verktygen och "tågordningen", så det ber jag dig göra ikväll, så att ni kan ge unge mannen bra besked och den goda sömnen! :D
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tack för svaret! Jag förundras över ert engagemang!!!! Det är helt fantastiskt! TACK!

Jag tycker att jag har läst som en galning, men sen är det något man missar ändå... Pga mina tillkortakommanden igår är jag osäker på om jag är på natt 1 igen eller om detta ska räknas som natt två. Om det är natt två, så har jag förstått det som att så fort han har slappnat av det minsta, så ska jag solfjädra och ramsa mig ut. Men jag håller solfjädern längre, han verkar tycka om det.

När jag ser tillbaka på gårnatten så är det ganska häpnadsväckande att han klarade sig utan alla nattmål på en gång. Han brukade amma ett par gånger innan midnatt och sen så mycket han ville från 4.30 ca. Nu har han sovit i snart 2 h och jag ska lägga mig.

En snabb fråga som jag kanske hinner få svar på. Kan det vara så att han inte är hysterisk utan bara sitter där och frågar? Hur många gånger ska jag göra ramsan då innan jag går in? Hur länge ska jag vänta mellan ramsandet?

Jag fattar att jag kan tyckas oklar...

Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart han kan sova utan mat, stora karln! Dessutom fick han ju en helt onödig påfyllning vid 22... :wink: De är mindre hungriga än man tror.

Jag skulle säga att om du överväger att han inte är "hysterisk" så är han inte det. Men du får lyssna av själv, vi kan inte säga exakt hur länge du ska vänta, såklart. Om han tystnar och lugnar sig så bekräftelseramsa, men om han fastnar för länge i sin gråt, eller går -upp -upp -upp i sin klagan så får du i natt gå in och solfjädra, men annars så lyssna och använd ramsan. Låt honom reagera.

Även om du kört som du gjort :roll: så tycker jag ändå att du får köra från natt 2 inatt.

Det kommer att gå så bra så!
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

En fantastisk natt! Som jag tänkte köra som natt två, men behövde inte göra särskilt mycket alls! Han vaknade först strax efter 5. Jag gav en påminnelseramsa, men efteråt lät det som att hans reaktion inte skulle gå över. Han var inte hysterisk, men arbetade sig uppåt, så jag gick in, gav besked och buffade 30 sek kanske, sen en längre solfjäder tills han var helt lugn och då ramsade jag mig ut. Sen var han lugn i sinnet, men satt efter ett tag upp och småpratade. Jag gjorde inget åt det, men så fort det gick åt gnällhållet (en fråga) gav jag en självklarramsa, ibland x4 och det funkade. Efter 50 min hade han gruffsat runt i sängen och lagt sig att sova. Jag fick ge bekräftelseramsa ett par gånger, sen gick jag in och la honom tillrätta när han verkade ha sovit i 10 min, inga problem!

7.55 ringde min klocka och då väckte jag min sambo och vi gick in och väckte! Vi tror knappt att det är sant! Men vad skönt att få amma, aj vilka mjölkmängder som varit i produktion i vårt hem. Skulle kunna få pris som bästa mjölkko! :wink:

Nu ser vi fram emot en strikt dag och lättare dagläggning.

God morgon!
Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! :D
Lua

Inlägg av Lua »

Jag bara bekräftelseramsar lite... :wink:

Bra jobbat :thumbsup:

Kram Lua :heart:
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tredjenattskris!

Han vägrar lägga sig ner och slappna av. Till slut blev jag tvungen att buffa honom lugnt, jag gör solfjädern, men så fort jag börjar ramsan spänner han kroppen. Sen sätter han sig upp innan jag hunnit ut. Nu har han suttit upp i snart 50 min med olika humör. Ett tag satt han och lekte med sin snuttefilt helt nöjd, men sen blev han uppgiven, gick in och la tillrätta och snabb solfjäder, men han var uppe innan jag hann ut igen.

Nu jobbar han upp sig som en galning. Är hes från gårnatten och helt matt efter att ha vaknat upp under daglurarna, som har gått åt skogen idag. Han har varit svår att stilla...

Panik!!! Jag känner mig hemsk. Skit...
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

...och hur löste jag det...

jag gick in, la honom tillrätta, (han satt upp och grät uppgivet) sen stoppade jag ner mitt huvudet i spjälsängen bredvid hans med en halv solfjäder på ryggen (högra handen) och sa ramsan två gånger, då blev han lugn, sen tog jag resterande två ramsorna ut och nu sover han.. får man göra så här? :oops:

Tina
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Inläggsbombardemang!!

Men nu när jag har tid undrar jag om daglurarna. Kl 10-10.45 vaknade han 10.35 och gick inte att vagna om. 13-14.30 sömnen hände detsamma, vaknade 14.15 och gick inte att vagna om. 16.30 sömnen likaså. Han somnade 16.30 men vaknade 17.07, jag vagnade till 17.30 för att få ta upp honom någorlunda till freds, men fick ta upp honom ledsen. Det känns inget bra.

Han har verkligen varit hängig idag, trots att han sovit mer på natten än han gjort i sitt lilla liv.. Ska jag försöka lägga honom i sängen istället för vagn. Har en vagn som inte går att fälla helt, men han har ju alltid tidigare sovit på rygg, så det är inget problem i sig...

Hoppas ni orkar svara! Jag ska läsa januari krönikan igen.

Tina
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Man får göra precis som man vill :wink: Men om det är SHN-kuren du vill genomföra måste du läsa på mera. Om solfjäder och ramsan till exempel: Du släpper solfjädern och SEN ramsar du dig raskt ut ur rummet, alldeles oavsett vad han gör. Läs, läs, läs! För varje läsning upptäcker du nytt...

Om han ställer 50 frågor ska du ge 51 svar!

Jag skulle ge långa luren inne i sängen. Det brukar vara svårt att sova länge i en obekväm vagn.

Odla också ditt tålamod! Rom byggdes inte på en dag - men det står stadigt än i dag :wink:

Kram från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"