En liten fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:D Härligt, härligt
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
eric

Inlägg av eric »

Hej igen...Nu måste jag bara höra med er om det här med vargtimmen(arna).
Om jag har förstått det rätt så är det en pangramsa som gäller (ska man sedan bekräfta?) och sedan avvakta, men det här med öronproppar och att stänga dörren rimmar inte eftersom AW skriver att barnen inte får vara ledsna utan de ska ha svar. Hur går det ihop?
Min lille kille blir verkligen ledsen och alltmer högljudd ifall vi inte svarar med en ramsa. När man ska avvakta? Eller? Hur ska man göra? Nu är det på tok för få timmar till natt eftersom han vill upp, äta välling (som han slukar på 2s.) och sedan vill han leka, leka och leka, tyvärr redan altt från 45 min upp till 2h!! Lite väl tidigt med 05.30.
Tack och hej.
Grodan, mamma till Eric 0701
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Lite bakslag får man räkna med. Det är som Mia skriver tidigare i tråden att man får se det som ett sätt att vässa verktygen. :wink:

Jag tycker ni ska pangramsa. Det innebär en rak ramsa direkt vid första pip. Sedan avvaktar ni och hör vad som händer. Skriker han upp sig lite mer ordentligt kan det vara läge att gå in och lägga tillrätta.
Du har fått lite tips tidigare på olika varianter man kan ta till vid tidiga uppvak. En del kör musik, själv har jag alltid använt husljud. Gå ut och spola vatten i köket och slamra lite. Det är alltid lite riskabelt med besök i sovrummet när det börjar närma sig morgon eftersom de små lätt kan tro att det är dags att stiga upp.

Jag tycker inte du behöver bekräfta vid tidiga uppvak. Det brukar oftare reta upp de små än göra nytta.

De flesta har lite strul med tidiga uppvak ngn gång. Det gäller att framhärda precis som man gör i början av kuren. Det kan ta allt från några dagar till några veckor innan man får bukt med det men jag tror att det bästa är att välja en strategi som passar er.

Ni kan oxå se över hur mkt han sover på dagen. Ibland kan tidiga uppvak bero på att de sover för mkt på dan men även för lite generellt :roll: Sömn föder sömn, som du kanske läst tidigare här på forumet.

Han kan oxå ha kommit in i förtrotsen och då är det vanligt att de strular med tidiga uppvak eller dagluren. Ett tips är oxå att använda väckarklocka. Då signalerar den när det är morgon och han behöver inte bekymra sig.

Håll fast vid det ni står för att på natten sover man. Ni vaktar och han ska snarka. Det krävs mkt attityd av självklarhet sådär tidigt på morgonen. Odla den 8)

Jag uppfattar det som att ni tar upp honom upp till 2 h före morgontid. Stämmer det eller har jag missuppfattat? :?

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
eric

Inlägg av eric »

Hej! Vi tar inte upp honom 2h innan morgonvak utan han kan vakna 2h tidigare men då väntar vi och lyssnar vad som händer. Ibland somnar han om i korta stunder men oftast väntar han och kallar med jämna mellanrum på mamma.
Men hur länge som helst klarar han inte att vara i sängen utan då blir han riktigt ledsen och när han sedan är lugn gör vi glad morgon. Vi har kört med pangramsa vid minsta pip och det fungerar väl sisådär. Men som sagt det tar såklart längre tid än några dagar. Tack, C
Grodan, mamma till Eric 0701
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen! :D

Det kanske hade passat honom med klassiskt musik direkt vid uppvak.
Om det nu är så att pangramsan inte "tar" på honom kan ni ju köra musikvarianten. :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "