Hur mycket sover era 10 mån snart 11 mån på

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Hur mycket sover era 10 mån snart 11 mån på

Inlägg av Kristin »

Det skulle vara intressant att veta :D!

Vi håller på och ändrar lite just nu, men som det ser ut idag sover plutten

10-11.30 (inte alltid hela tiden). Funderar på att senarelägga till 10.30.
15-15.45 (brukar vakna själv om han sover i vagnen).

För oss har det gått rätt fort att krympa sovtiden på dagen. Det känns som att vi gjort en ändring per månad sedan han var 8 mån.....

Han sover oftare till 07 sedan vi reducerade dagsömnen (har natt 19-07).

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej Kristin!

Långluren 10.30 låter som en jättebra idé!

Vår son sover 12h natt + 1,5 + 20

Använd som vanligt marginalkvart eller lägga tidigare på kvällen om du behöver laga i schemat. Men försök in i det längsta att hålla schemat, det är då du ger älsklingen en möjlighet att verkligen bli en klocka. Om man ständigt, alltid nyttjar kvartar och halvtimmar sätter sig aldrig schemat riktigt.

Lycka till och hoppas att omställningen hem till Sverige går bra!

:D
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej!

Vår lilla tjej sover också 12 natt, fm pass på 1½ h och em pass på 20 minuter! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vad intressant att ni har samma tider :D ....

Idag lade jag plutten på hans av mig IDAG bestämda nya em-lurtid, 15.30. Han hade då varit vaken fr 11.45. Han tog hela 20 min på sig att somna in (var glad) :shock: . Nu blir det ju bara ca 25 min kvar att 45 minutaren, å andra sidan är det ju inte säkert att han behöver ha hela 45 min på em :roll:.... Era pluttar har ju inte det.

:?: Hur gör ni när ni lägger för en 20 min-lur? Har ni 45 planerade, men att det bara "blir" 20 min. När lägger ni barnen för en 20 min?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Hej!

Vi lägger sonen kl.15.30 för att sova 20 min och tar tid från att han somnat.
Är oftast ute nu så luren blir i vagnen. (Inga synintryck)

Lycka till!

Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej FoS!

Ligger er plutt på mage i vagnen? Om inte, hur har ni fått ryggläget att fungera? Vi hade ju sonen på rygg både i sängen och i vagnen tills sonen var ca 6 mån då vi bytte till magläget. Nu har vi svårigheter med att sova i vagnen (tar ca 10 min solfjäder innan han somnar). Jag är rädd att OM vi vänder på honom så ligger han och bråkar med skynket :evil:.

:?:

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Kristin!

Vår son (född 1 augusti 2004) sover också ca 14 timmar. Sovtiderna ser ut så här sedan han blev 9 månader:

Sova natt 12 timmar mellan kl. 20.00-08.00.

FM-luren blir mellan 11.00-12.30. Då sover han alltid utomhus i vagnen på mage (fastselad numera :wink: )

Em-luren har vi kl. 16.00. Då brukar han sova ca 30-45 min. beroende på hur trött han är. Men har han inte vaknat inom 45 minuter då väcker jag honom. Denna lur har han alltid sovit i vagnen utomhus, men sedan ca 1 månad tillbaka får han för det mesta sova inomhus i spjälsängen eftersom det blir för varmt att sova ute i vår trädgård (har så dåligt med skugga på em.)

Ha det så bra!
Mamma 2004

PS.Tiderna för lurarnas start (alltså kl. 11.00 och kl.16.00) spikade vi i samband med att vi kurade honom i januari och är därför väldigt djupt rotade. Han börjar alltid gäspa vid dessa tider :wink: :)
Men eftersom han snart fyller 1 år har jag så smått börjat fundera på att ändra till bara en dagslur. Har dock inte riktigt bestämt vid vilken tidpunkt den bör läggas. Gruvar mig lite....
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen!

Ville bara berätta att jag precis väckt plutten efter ca 20-25 min lur och han är INTE glad :cry:! Han var svårväckt. Men, jag kan ju inte låta honom sova längre för då blir det för tätt inpå natten.

:?: :?: :?:

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej igen!

EM-luren (kortluren) tar alltid lite längre tid för honom att somna, men han skriker inte utan ligger mest och småpratar för sig själv. Upplever också att det går fortare för honom att somna i vagnen vid denna lur (den står för det mesta stilla på gården) än i spjälsängen. Brukar somna inom 10 minuter i vagnen och inom ca 20 minuter i sängen. Tar alltid tid från det han somnat. När han sover inomhus drar vi för persiennerna så att det blir lite mörkare än på natten (har mörkläggningsgardin på natten så då blir kolsvart). Då han sover i vagnen har vi skynke för, men det blir ändå inte kolsvart, utan ungefär lika skumt som när han sover inomhus.

Kram
Mamma2004
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
father of sons

Hej, Kristin!

Vår son sover på rygg i vagnen och har alltid gjort det. Det har aldrig varit svårt att få honom att somna i vagnen, vi har inte gjort nåt särskilt. Vi klämmer fast en tunn filt bara. Ibland har vi fått vagna kort som besked. Han somnar efter 5-10 min ungefär.

Kör en "vagn-kur" med honom, stenhårt. Har han inte somnat och de 20 min har gått fiskar ni helt enkelt upp honom! "Åh, vad du har sovit gott! Nu är det dags att kliva upp!" Lägg tidigare på kvällen om så behövs. Han kommer att slockna "rätt" tid snart. Håll tiderna hårt bara!
Är han trött/är vakentiden tillräckligt lång?
Knyt en stor scarf runt sufletten, den är inte så lätt att slita ner. :wink:

/ Mamman till sonen :D
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Vår son är snart 11 månader. Han sover mellan 8-20, 11-13, 16.30-17.30
Mvh
Marie
Louise

Inlägg av Louise »

Hej
Vi har natt 19.45-7.30, Sova 10-11.30 samt 15.45-16.30.
Sonen visar inga tecken på att vilja sova mindre. Snarare har han börjat sova lite längre på morgonen. Nu när vi har sommarlov väcker vi inte 7.30 utan väntar tills han vaknar och får därmed lite sovmorgon själva.

När det så småningom blir dags för en dagslur funderar vi på att ha 11.5 natt och 2 timmmes dagslur för att få lite studietid på dagen när man själv är piggare.

Ja så här ser det ut för oss.
Ja förresten, vagnsovning är lite svår här också, så långluren sker alltid i sängen och eftermiddagsluren för det mesta i sängen. I vagnen blir den bara 30 min. Och då låter jag det helt enkelt vara så de få dagarna i vagnen.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
beckafisk

mat

Inlägg av beckafisk »

Hej!

Vi håller just nu på och kurar om vår lille 10-månaders kille. Han ska få nytt schema from idag och längre natt (12 timmar, hade 11 timmar förr).

Hur lägger ni mattider på dagarna och vad får de att äta? Vi har gett välling, gröt, puré och gröt igen under dagen, men nu blir det bara 2 sovpass. Ska man smyga in fler mellanmål eller kanske ge puré både till lunch och middag och sedan ge gröt som avslutning? Han tar inte flaska.

Hur gör ni?

: ) Rebecka
beckafisk
Mamma till Isak f?dd 040823
Kurad 050102
Vi kurar just nu om eftersom vi varit slappa!
Louise

Inlägg av Louise »

Välling 7.30-8
Lunch med lagad mat samt frukt 12
Mellanmål 15, ganska rejält varierar: gröt, banan, yoghurt m musli och omdet det är mycket varmt så får han ibland välling för att på så sätt ge mer vätska.
Lagad mat samt frukt 18
Välling 19.30

Såhär har matschemat sett ut för oss under många månader och det funkar mycket bra.
En kort period fick jag ge ett minimellis vid 10: en liten bit frukt eller några matskedar puré. Märkte sedan att lunchaptiten minskade och då försvann minimellisen.
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"