Behöver råd om dagslurar nu!
Behöver råd om dagslurar nu!
Hej!
Vi är inne på dag sex av kurandet av vår dotter Vilma som är sex månader.
Innan kuren sov Vilma knappt alls på dagarna. Nu har vi tre schemalagda lurar varje dag, två på 45 minuter och en på en och en halv timme.
Problemet är att hon skriker (och vi tolkar det som att hon först är förbannad för att tillslut bli ledsen på gränsen till hysterisk) varje gång vi lägger henne och det blir bara värre och värre för varje gång. Vi har slutat vagna och buffa och använder bara ramsa och vid kris tillrättaläggande och solfjädern vilket inte verkar räcka eftersom hon illvrålar så fort vi går från vagnen (som hon sover i på dagarna).
Vi håller så smått på att tappa själförtroendet eftersom Vilma fortfarande är blek, har dålig aptit och ler allt mer sällan. Vi vill inte "knäcka" henne. Hur gör vi för att sovstunderna på dagen ska förknippas med något positivt. Vi har inga planer på att ge upp men det känns som om vi gör något fel.
Vi har försökt att ha en dialog, att ge henne utrymme att vara arg osv.
Ska vi solfjädra direkt när vi lägger henne för att lugna henne eftersom hon börjar skrika så fort vi lägger henne i vagnen?
Vore oerhört tacksam för råd så fort som möjligt!
Vi är inne på dag sex av kurandet av vår dotter Vilma som är sex månader.
Innan kuren sov Vilma knappt alls på dagarna. Nu har vi tre schemalagda lurar varje dag, två på 45 minuter och en på en och en halv timme.
Problemet är att hon skriker (och vi tolkar det som att hon först är förbannad för att tillslut bli ledsen på gränsen till hysterisk) varje gång vi lägger henne och det blir bara värre och värre för varje gång. Vi har slutat vagna och buffa och använder bara ramsa och vid kris tillrättaläggande och solfjädern vilket inte verkar räcka eftersom hon illvrålar så fort vi går från vagnen (som hon sover i på dagarna).
Vi håller så smått på att tappa själförtroendet eftersom Vilma fortfarande är blek, har dålig aptit och ler allt mer sällan. Vi vill inte "knäcka" henne. Hur gör vi för att sovstunderna på dagen ska förknippas med något positivt. Vi har inga planer på att ge upp men det känns som om vi gör något fel.
Vi har försökt att ha en dialog, att ge henne utrymme att vara arg osv.
Ska vi solfjädra direkt när vi lägger henne för att lugna henne eftersom hon börjar skrika så fort vi lägger henne i vagnen?
Vore oerhört tacksam för råd så fort som möjligt!
Hej pappaKnut,
jag är ingen SHN expert men har kurat min egen son som nu är 6 1/2 mån gammal.
Ni kommer säkert få svar av nån av experterna men du kanske kan passa på och skriva hur ert dagsschema ser ut för dagen?
Hur äter han och hur ser aktiviterterna ut?
Det verkar som han inte blir tillräckligt trött och därfört blir jag lite nyfiken om vad ni har för aktiviteter?
/jigar
jag är ingen SHN expert men har kurat min egen son som nu är 6 1/2 mån gammal.
Ni kommer säkert få svar av nån av experterna men du kanske kan passa på och skriva hur ert dagsschema ser ut för dagen?
Hur äter han och hur ser aktiviterterna ut?
Det verkar som han inte blir tillräckligt trött och därfört blir jag lite nyfiken om vad ni har för aktiviteter?
/jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet
-
TorpSara
Tack föt era sva!. Vårt schema ser ut så här:
Natt 20.00-08.00
08.00 Mat
09.30 Sova 45 minuter
10.30 Äta
13.00 Sova 1,5 timme
14.30 Äta
16.45 Sova 45 minuter
18.30 Äta
19.00-20.00 Bad, nattslurk, skrattet till go' nattet
Det verkar inte som om hon hinner bli så trött till den första luren. Från att hon vaknar till den första luren brukar hon äta och leka.
Natt 20.00-08.00
08.00 Mat
09.30 Sova 45 minuter
10.30 Äta
13.00 Sova 1,5 timme
14.30 Äta
16.45 Sova 45 minuter
18.30 Äta
19.00-20.00 Bad, nattslurk, skrattet till go' nattet
Det verkar inte som om hon hinner bli så trött till den första luren. Från att hon vaknar till den första luren brukar hon äta och leka.
Hon sover bättre i sängen på natten då hon sover på mage. Vagnen vi har går inte att fälla ned helt platt och är ganska trång och därför inte bra att sova på magen i annars hade det antagligen underlättat.
Vi vill gärna att hon ska sova i vagnen på dagen så att vi kan vara ute mycket. Vi har än så länge låtit henne sova inne i vagnen under dagslurarna eftersom vi inte har någon egen trädgård och för att det helt enkelt känns lättare att ramsa hemma än ute bland folk än så länge.
Borde vi testa ute i alla fall? Kan ju alltid gå till någon lugn plats. Borde vi sätta något över vagnen för att skärma av, till exempel myggnätet?
Vi vill gärna att hon ska sova i vagnen på dagen så att vi kan vara ute mycket. Vi har än så länge låtit henne sova inne i vagnen under dagslurarna eftersom vi inte har någon egen trädgård och för att det helt enkelt känns lättare att ramsa hemma än ute bland folk än så länge.
Borde vi testa ute i alla fall? Kan ju alltid gå till någon lugn plats. Borde vi sätta något över vagnen för att skärma av, till exempel myggnätet?
-
TorpSara
Aha. Då tror jag att nyckeln är det. Det är vanligt med den typen av protester, såklart. Antingen framhärdar ni, och tar att hon blir sur och frustrerad, det kan gå bra.
Men jag skulle ge henne morgonluren ute i vagnen och resten inne i säng. På morgonen sover de ofta bra och lurarna är kortare.
Det är inte snällt att lägga en magsovare på rygg i vagn, hälsar Edvard. 8)
Men jag skulle ge henne morgonluren ute i vagnen och resten inne i säng. På morgonen sover de ofta bra och lurarna är kortare.
Det är inte snällt att lägga en magsovare på rygg i vagn, hälsar Edvard. 8)
-
ilindstrom