Prickig av ägg

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lena

Prickig av ägg

Inlägg av Lena »

Tjena!

Vår dotter fick äta ägg, i form av pannkakor, för första gången i sitt liv för tre veckor sedan. Morgonen efteråt hade hon många röda prickar på bålen, vilket jag antar berodde på ägginnehållet i maten. Prickarna verkade inte irritera och försvann av sig själva under dagen. Nu vill jag prova att ge henne lite pannkaka igen och se om det går bättre. Har läst att en del bebisar kan reagera med överkänslighet utan att egentligen vara allergiska och att man kan prova igen efter några veckor.

Synpunkter? Erfarenheter?
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
mia75

Inlägg av mia75 »

Emil reagerar på ägg och den reaktionen kommer snabbt! Det tog bara några minuter innan han blev rödflammig på hela kroppen, öronen svullnade och han kräktes. De sa till mig att allergiska reaktioner oftast kommer snabbt. Om det är så, borde du ju kunna prova igen utan problem, kanske prickarna på morgonen inte ens var från ägget? :roll: Och om det var det så måste det ha varit en väldigt liten reaktion. Nåja, det var mina tankar, lycka till! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ida är allergisk mot ägg.
Första gången hon fick det (hon var då 1 år) svällde hon upp som en Michelingubbe, och kliade sig så det blödde. Kroppen täcktes snabbt av nässelutslag, och hon spydde ut allt som fanns! Hon var illa medtagen, och jag fick åka till lasarettet i ilfart :shock: :shock: Gudskelov satte det sig inte på andningen!

På sjukhuset förklarade dom att man kan få allergi redan första gången man äter något (som ju Ida fick) men vanligare är att reaktionen kommer andra gången.
Tänk på det, nästa gång du ger ägg. Det KAN ju vara ägg-allergi, och det kan vara livshotande om det sätter sig på andningen.
Se alltså till att ha bil hemma, så du kan sticka snabbt till sjukhuset.
Och, som Mia75 skriver, det brukar då komma direkt, medan man äter det.

Ida är fortfarande, ett drygt år senare, jätteallergisk. Måste kolla ALLT.
Allergitest gör man en gång i halvåret, och det visar en jätte-reaktion.
Oftast växer det bort med åren.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Hej,
Vår lilla Hanna brukade få små röda prickar runt munnen och hakan strax efter att hon vräkt i sig pannkaka, men det gick snabbt över. Även med äggröra, så vi antog att det var ägg snarare än mjölk som hon reagerade på. Men det var när hon var sisådär 9-10 månader ungefär. Nu får hon det inte längre - fyllde 14 i söndags och är en riktig solstråle :D
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
SaLi

Inlägg av SaLi »

Sanna är också allergisk mot ägg. Hennes reaktion kom i form av nässelutslag 1,5-2 timmar efter att hon ätit omelett för första gången. Hon var då 7 månader och hade inte fått ägg i någon form tidigare. (Det är faktiskt idag 3 år sedan.) Det är riktigt att man inte reagerar första gången man äter en sak, men däremot hade ju jag ätit ägg under tiden jag ammade henne så hon hade ju på så sätt blivit utsatt för det indirekt.
Nästa gång hon fick en reaktion kom det snabbare och då hade hon enbart hållt i en gaffel som vi hade ätit våfflor med dagen innan!

Så måste jag understryka attt INTE :!: ge ditt barn något ägg igen utan att ha varit i kontakt med sjukvården om det. Som ett exempel har jag hört att om man är allergisk mot penicillin kan det orsaka nässelutslag upp till tre veckor efter det att man har slutat ta den. Troligvis handlar det om första gången, men detta visar bara att det inte behöver komma direkt efter att man har utsatts för det man inte tål.
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"