Lång läggtid
Lång läggtid
Hej!
Jag heter Carolin och har bestämt mig för att börja kura min son Theodor som är 11 månader. Jag har nu kört första natten samt dagsvilan.
Theodor gillade redan från start buffningen, men så fort jag slutar så börjar han skrika. Jag tycker inte att ramsan gör honom lugnare, han skriker bara ännu mer. Inatt vaknade han tre gånger. Läggningen+ de gånger han skulle somna om tog mellan 1 och 2,5 timme! "Ska" det verkligen ta så lång tid?
Ibland känns det som att det skulle vara smidigare att låta honom skrika, för efter ett långt tag så lugnar han sig själv. Men jag vill ju absolut inte köra någon skrikmeotd. Och som sagt - ramsan blir han ju bara ännu mer skrikig av. Vad ska jag göra här?
Sen undrar jag också om det finns något max antal gånger man får köra beskedet? Har letat i boken, och här på forumet, men hittar inte denna info.
Tacksam för svar!
Bästa hälsningar
Carolin
PS: Jag kör schemat som ges som förslag för 1-åringar i boken.
Jag heter Carolin och har bestämt mig för att börja kura min son Theodor som är 11 månader. Jag har nu kört första natten samt dagsvilan.
Theodor gillade redan från start buffningen, men så fort jag slutar så börjar han skrika. Jag tycker inte att ramsan gör honom lugnare, han skriker bara ännu mer. Inatt vaknade han tre gånger. Läggningen+ de gånger han skulle somna om tog mellan 1 och 2,5 timme! "Ska" det verkligen ta så lång tid?
Ibland känns det som att det skulle vara smidigare att låta honom skrika, för efter ett långt tag så lugnar han sig själv. Men jag vill ju absolut inte köra någon skrikmeotd. Och som sagt - ramsan blir han ju bara ännu mer skrikig av. Vad ska jag göra här?
Sen undrar jag också om det finns något max antal gånger man får köra beskedet? Har letat i boken, och här på forumet, men hittar inte denna info.
Tacksam för svar!
Bästa hälsningar
Carolin
PS: Jag kör schemat som ges som förslag för 1-åringar i boken.
-
kattklo
Han ska inte skrika i två timmar.
Första natten ska du IN och lugna, backa ut med ramsa. IN och lugna, backa ut med ramsa.... Det kan bli MÅNGA besök inne i rummet första natten. Det är då ramsan ska sättas, läras in. Han kan den ju inte från första början.
OM du har trott för mycket på ramsan första natten och så att säga inte lärt honom spelreglerna skulle jag BACKA och göra om. Köra första natten en gång till.
Läsa på om första natten ännu mer.
Första natten ska man liksom vara för snäll om du fattar. Reagera på en gång.
SEN är backa nyckeln. Verkligen nyckeln. Men first thing first.
Det handlar också om att lära sig skriken. När är han arg? När ledsen? När ber han om hjälp? När vill han bli lämnad ifred??
Besked kommer du att få ge hur många gånger som helst. Upp i tonåren.
Finns ingen regel tyvärr.
KRAM KATTEN
Första natten ska du IN och lugna, backa ut med ramsa. IN och lugna, backa ut med ramsa.... Det kan bli MÅNGA besök inne i rummet första natten. Det är då ramsan ska sättas, läras in. Han kan den ju inte från första början.
OM du har trott för mycket på ramsan första natten och så att säga inte lärt honom spelreglerna skulle jag BACKA och göra om. Köra första natten en gång till.
Läsa på om första natten ännu mer.
Första natten ska man liksom vara för snäll om du fattar. Reagera på en gång.
SEN är backa nyckeln. Verkligen nyckeln. Men first thing first.
Det handlar också om att lära sig skriken. När är han arg? När ledsen? När ber han om hjälp? När vill han bli lämnad ifred??
Besked kommer du att få ge hur många gånger som helst. Upp i tonåren.
Finns ingen regel tyvärr.
KRAM KATTEN
Hej,
Det är jag som är pappa till Theo och genomförde kurningen. Nu har jag vaknat
och dragit igång andra natten.
Det som jag tycker är svårt att applicera är buffningen. Theo blir direkt lugn och tyst av buffningen, men så fort jag slutar och går ut ställer han sig upp i sängen och skriker. Ska jag påminna i ett par minuter och sen gå in och ge besked igen eller vad är bäst?
Här följer mina anteckningar från igår natt. Tacksam för alla tips!!
kl. 21.29.32
Står upp och skriker argt, men ganska tyst. Som högt hest gnäll.
Har varit inne och snabb-buffat tre ggr utöver de som står i påminnelsen. Blir snabbt lugn, med de två första gångerna började han skrika och resa sig så fort jag gjorde solfjädern, men sista gången började han skrika och resa sig först när jag började ramsa.
Känns som han lyssnar på ramsan, speciellt om man fångar upp när gnället blir mer gällt.
kl. 21.37.47
Har precit snabb-buffat i typ 15 sek. När jag kom in och tog tag i honom för att lägga ner la han sig självmant i position.
Började skrika värre när jag gick ut.
kl. 22.09.51
Somnar!
Gick in och buffade lite längre tills han blev lugn, men inte hade somnat. När jag gjorde solfjädern och reste mig gnällde han och rörde på sig, men tystnade strax. Väntade en minut innan bekräftelse
Gav bekräftelse, men vet inte om han var halvvaken eller redan somnat, ingen reaktion
kl. 22.27.28
Har snyftat till ett par ggr i sömnen.
kl. 23.25.23
Vaknar, jag är inne på 3 sek, buffar en minut. Han drar igång så fort jag reser mig. ramsar utanför....
kl. 23.40.19
Buffar tills han är på väg att somna
kl. 23.49.39
Går ut, han drar igång igen.
kl. 23.56.41
Har varit inte och buffat, kändes som han höll på att somna, jag reste mig och han drar igång ordentligt.
kl. 00.04.47
Har varit ine och buffat, kändes som han höll på att somna, jag reste mig och han drar igång ordentligt.
kl. 00.19.39
Har varit ine och buffat, kändes som han höll på att somna, jag reste mig och han drar igång ordentligt.
kl. 00.40.31
kl. 01.00.03
Har varit ine och buffat, kändes som han höll på att somna, jag reste mig och han drar igång ordentligt, men lite tröttare än förut.
kl. 01.31.26
Somnar!
Har varit inne och buffat i 25 minuter, han somnar, men så fort jag lyfter handen från hans rygg svettklibbigt så vaknar han med ett ryck och börjar skrika. Till slut så lägger jag på honom filten så att det inte ska bli någon hud mot hud kontakt och säger ramsan lite tystare när jag går ut så funkar det. Struntade i bekräftelseramsa. Sa ramsan när jag gick ut i typ den tonen.
kl. 04.05.23
Vaknar, jag är inne direkt, buffar kort går ut, men han ställer sig upp och går igång direkt så jag går in direkt efter ramsan och buffer lite längre, men inte så han somnar. Går ut igen och han ställer sig upp och skriker (rätt tyst och hest), ingen panik. Påminner när skriken blir skarpare.
Känns som han drar igång mer när jag ramsar.
kl. 04.31.14
Har varit inne och buffat 5-10 min. När jag reser mig drar han igång direkt.
kl. 04.59.05
Somnar!
Buffar honom nästan tills han sover helt, ger bekräftelseramsan lite tyst och går ut.
Vaknar efter tre minuter, långsam in (10 sek).
kl. 05.12.07
Somnar!
Buffar honom tills han sover och viskar bekräftelseramsan. Försöker ta bort händerna flera gånger men han rycker till direkt de lämnar honom.
kl. 06.38.59
Bökade.
kl. 07.03.00
Gnölade till
kl. 07.30.00
GODMORGON!
Tack på förhand!
//Adam
Det är jag som är pappa till Theo och genomförde kurningen. Nu har jag vaknat
Det som jag tycker är svårt att applicera är buffningen. Theo blir direkt lugn och tyst av buffningen, men så fort jag slutar och går ut ställer han sig upp i sängen och skriker. Ska jag påminna i ett par minuter och sen gå in och ge besked igen eller vad är bäst?
Här följer mina anteckningar från igår natt. Tacksam för alla tips!!
kl. 21.29.32
Står upp och skriker argt, men ganska tyst. Som högt hest gnäll.
Har varit inne och snabb-buffat tre ggr utöver de som står i påminnelsen. Blir snabbt lugn, med de två första gångerna började han skrika och resa sig så fort jag gjorde solfjädern, men sista gången började han skrika och resa sig först när jag började ramsa.
Känns som han lyssnar på ramsan, speciellt om man fångar upp när gnället blir mer gällt.
kl. 21.37.47
Har precit snabb-buffat i typ 15 sek. När jag kom in och tog tag i honom för att lägga ner la han sig självmant i position.
Började skrika värre när jag gick ut.
kl. 22.09.51
Somnar!
Gick in och buffade lite längre tills han blev lugn, men inte hade somnat. När jag gjorde solfjädern och reste mig gnällde han och rörde på sig, men tystnade strax. Väntade en minut innan bekräftelse
Gav bekräftelse, men vet inte om han var halvvaken eller redan somnat, ingen reaktion
kl. 22.27.28
Har snyftat till ett par ggr i sömnen.
kl. 23.25.23
Vaknar, jag är inne på 3 sek, buffar en minut. Han drar igång så fort jag reser mig. ramsar utanför....
kl. 23.40.19
Buffar tills han är på väg att somna
kl. 23.49.39
Går ut, han drar igång igen.
kl. 23.56.41
Har varit inte och buffat, kändes som han höll på att somna, jag reste mig och han drar igång ordentligt.
kl. 00.04.47
kl. 00.19.39
kl. 00.40.31
kl. 01.00.03
Har varit ine och buffat, kändes som han höll på att somna, jag reste mig och han drar igång ordentligt, men lite tröttare än förut.
kl. 01.31.26
Somnar!
Har varit inne och buffat i 25 minuter, han somnar, men så fort jag lyfter handen från hans rygg svettklibbigt så vaknar han med ett ryck och börjar skrika. Till slut så lägger jag på honom filten så att det inte ska bli någon hud mot hud kontakt och säger ramsan lite tystare när jag går ut så funkar det. Struntade i bekräftelseramsa. Sa ramsan när jag gick ut i typ den tonen.
kl. 04.05.23
Vaknar, jag är inne direkt, buffar kort går ut, men han ställer sig upp och går igång direkt så jag går in direkt efter ramsan och buffer lite längre, men inte så han somnar. Går ut igen och han ställer sig upp och skriker (rätt tyst och hest), ingen panik. Påminner när skriken blir skarpare.
Känns som han drar igång mer när jag ramsar.
kl. 04.31.14
Har varit inne och buffat 5-10 min. När jag reser mig drar han igång direkt.
kl. 04.59.05
Somnar!
Buffar honom nästan tills han sover helt, ger bekräftelseramsan lite tyst och går ut.
Vaknar efter tre minuter, långsam in (10 sek).
kl. 05.12.07
Somnar!
Buffar honom tills han sover och viskar bekräftelseramsan. Försöker ta bort händerna flera gånger men han rycker till direkt de lämnar honom.
kl. 06.38.59
Bökade.
kl. 07.03.00
Gnölade till
kl. 07.30.00
GODMORGON!
Tack på förhand!
//Adam
-
ilindstrom
Hej!
Har läst igenom din rapport. Det jag ser är att du buffar till sömns många gånger och är lite rädd för att ge bekräftelse. Det låter i mina öron som om du mycket snart kommer att få stå och buffa hela nätterna och det är ju inte meningen. Du ska bara buffa lugn. Så fort han tystnar och blir lugn i kroppen så går du ut genom dörren med en hög ramsa och stänger dörren. Lyssna av hur låter han. Arg, förbannad och sur får man vara. Det gör du inget åt. Stegras skriket så ramsar du och avvaktar igen. Så här håller du på ett bra tag ända tills han lugnar sig. När han är tyst så ger du bekräftelseramsan. Antagligen kommer han att protestera men ge dig inte. Närr han tystnar igen så ger du bekräftelsen. Du ska ha sista ordet, det är superviktigt. Han ska ha en mjuk, lugn ramsa med sig in i sömnen. Det kommer att göra att han snart kommer att förstå att ramsa=sova. det blir som pavlovs hundar.
Så inatt så ska du bara ramsa vid stor kris, jobba med ramsa och om du måste gå in och åtgärda så ge honom heller en solfjäder istället för buff.
Ser fram emot nästa rapport.
hälsningar
Ida
Har läst igenom din rapport. Det jag ser är att du buffar till sömns många gånger och är lite rädd för att ge bekräftelse. Det låter i mina öron som om du mycket snart kommer att få stå och buffa hela nätterna och det är ju inte meningen. Du ska bara buffa lugn. Så fort han tystnar och blir lugn i kroppen så går du ut genom dörren med en hög ramsa och stänger dörren. Lyssna av hur låter han. Arg, förbannad och sur får man vara. Det gör du inget åt. Stegras skriket så ramsar du och avvaktar igen. Så här håller du på ett bra tag ända tills han lugnar sig. När han är tyst så ger du bekräftelseramsan. Antagligen kommer han att protestera men ge dig inte. Närr han tystnar igen så ger du bekräftelsen. Du ska ha sista ordet, det är superviktigt. Han ska ha en mjuk, lugn ramsa med sig in i sömnen. Det kommer att göra att han snart kommer att förstå att ramsa=sova. det blir som pavlovs hundar.
Så inatt så ska du bara ramsa vid stor kris, jobba med ramsa och om du måste gå in och åtgärda så ge honom heller en solfjäder istället för buff.
Ser fram emot nästa rapport.
hälsningar
Ida
Tack för tipsen! Så fort jag läste ditt svar lät jag honom skrika längre och han lugnade sig på 5-10 minuter. Gav sedan bekräftelsen han drog igång igen, men tystnade snabbt och jag gav bekräftelsen igen. Nu sover han som en stock dubbelvikt i fotändan. Jag har för mig att jag läst att man inte ska lägga honom tillträtta första nätterne, men nu hittar jag det inte i boken?
Han vaknade till precis, men tystnade snabbt efter besked och ramsa och gick inte igång på bekräftelsen.
Många tack!!!
//Adam
Han vaknade till precis, men tystnade snabbt efter besked och ramsa och gick inte igång på bekräftelsen.
Många tack!!!
//Adam
-
ilindstrom
Vad bra. Du ska se att han inte kommer vakna lika mycket inatt när du nu låter honom somna av egen maskin. Det är ju det som är meningen med kuren. Låter som om du nu jobbar helt rätt.
Angående tillrättaläggande så tycker jag gott du kan lägga honom tillrätta om han knölat ihop sig alldeles. En tummregel är att det ska ha gått minst tio minuter men inte mer än tjugo från det att han somnade. Vid tio minuter är han nere i djupsömn och kommer inte att vakna om du flyttar honom. Fast efter kl. 4 skulle jag passa mig för att flytta honom. I vargtimmen är de lite känsligare.
Ser fram emot rapport imorgon
hälsningar
Ida
Angående tillrättaläggande så tycker jag gott du kan lägga honom tillrätta om han knölat ihop sig alldeles. En tummregel är att det ska ha gått minst tio minuter men inte mer än tjugo från det att han somnade. Vid tio minuter är han nere i djupsömn och kommer inte att vakna om du flyttar honom. Fast efter kl. 4 skulle jag passa mig för att flytta honom. I vargtimmen är de lite känsligare.
Ser fram emot rapport imorgon
hälsningar
Ida
Hej,
Jag hade önskat att jag hade haft en bra rapport, men den här natten har varit hemsk! Han vaknade runt tolv och kunde inte komma till ro förrän fyra!! Problemet är att han har skrikit fast med långa mellanrum och med tiominunters intervaller jobbat upp sig ordentligt. När jag ramsar känns det bara som jag stör honom och likadant när jag går in. Jag har försökt vara så konservativ jag kunnat med påminnelser och buffningar men när han drar igång så gör han det med besked. Jag vet inte vad jag ska göra, känner inte att jag har några verktyg att hantera det här med. Känner mig helt bakbunden.
Nu ska jag snart gå in och göra (god) morgon.
Här kommer anteckningarna. Tacksam för all hjälp!
//Adam
20.00
Godnatt
21.10
Tyst, små suckar och gnäll med långt mellanrum
21.15
Skriker, ger bestämd ramsa. Tystnar.
21.21
Grymtar och börjar skrika ger bestämd ramsa
21.25
Bekräftelse
21.35
Ligger dubbelvikt och sover i fotändan
22.00
Vaknar, in snabb-buffar 20 sek, Tystnar snabbt, får bekräftelse
00.07
Vaknar, snabbt inne och ger besked, han drar igång när jag går ut men tystnar snart.
00.15
Bekräftar, han drar igång igen, ger bestämd ramsa
00.24
Ny bekräftelse, lite gnäll
00.29
Somnat?
00.31
Drar igång
00.34
Påminner
00.40
Påminner
00.50
Påminner
01.08
Snabb-buffar
01.19
Fortfarande skrik med 15-30 sek mellanrum.
01.24
Påminner
01.37
Påminner
01.47
Bekräftar efter 2 min tyst, han drar igång igen.
02.13
Skriker/gnäller med 20-60 sek mellanrum.
02.15
Har varit tyst i 2 1/2 minut, på väg att bekräfta, men han gnäller mer.
02.25
Efter att ha varit tyst flera ggr i en-två minuter börjar han skrika igen. Jag går in och snabb-buffar, börjar skrika så fort jag går.
02.29
Bekräftar efter 1 1/2 minut tyst, han gnäller.
02.32
Bekräftar efter 2 1/2 minut, han suckar.
02.42
Börjar skrika igen, går in och snabb-buffar.
02.47
Bekräftar, han gnäller lite
03.11
Efter att han har börjat skrika igång ordentligt påminner jag väldigt bestämmt.
03.18
Han drar igång ordentligt, går in och gör en snabb solfjäder.
03.27
Påminner när han drar igång ordentligt.
03.38
Påminner
03.45
Bekräftar, tror han har somnat.
04.02
Lägger tillrätta.
05.17
Vaknar, snabb solfjäder
05.25
Bekräftar, han börjar gnälla.
05.27
Bekräftelse, han är tyst
06.10
Vaknar, ger snabb solfjäder och buffning när han far upp efter solfjädern.
06.22
Höga skrik, ramsar först, men går sen in och gör snabb solfjäder.
06.30
Bestämd ramsa, verkar som han lyssnade, tystnade fort
06.35
Bekräftar, tysta snörvlingar till svar
Jag hade önskat att jag hade haft en bra rapport, men den här natten har varit hemsk! Han vaknade runt tolv och kunde inte komma till ro förrän fyra!! Problemet är att han har skrikit fast med långa mellanrum och med tiominunters intervaller jobbat upp sig ordentligt. När jag ramsar känns det bara som jag stör honom och likadant när jag går in. Jag har försökt vara så konservativ jag kunnat med påminnelser och buffningar men när han drar igång så gör han det med besked. Jag vet inte vad jag ska göra, känner inte att jag har några verktyg att hantera det här med. Känner mig helt bakbunden.
Nu ska jag snart gå in och göra (god) morgon.
Här kommer anteckningarna. Tacksam för all hjälp!
//Adam
20.00
Godnatt
21.10
Tyst, små suckar och gnäll med långt mellanrum
21.15
Skriker, ger bestämd ramsa. Tystnar.
21.21
Grymtar och börjar skrika ger bestämd ramsa
21.25
Bekräftelse
21.35
Ligger dubbelvikt och sover i fotändan
22.00
Vaknar, in snabb-buffar 20 sek, Tystnar snabbt, får bekräftelse
00.07
Vaknar, snabbt inne och ger besked, han drar igång när jag går ut men tystnar snart.
00.15
Bekräftar, han drar igång igen, ger bestämd ramsa
00.24
Ny bekräftelse, lite gnäll
00.29
Somnat?
00.31
Drar igång
00.34
Påminner
00.40
Påminner
00.50
Påminner
01.08
Snabb-buffar
01.19
Fortfarande skrik med 15-30 sek mellanrum.
01.24
Påminner
01.37
Påminner
01.47
Bekräftar efter 2 min tyst, han drar igång igen.
02.13
Skriker/gnäller med 20-60 sek mellanrum.
02.15
Har varit tyst i 2 1/2 minut, på väg att bekräfta, men han gnäller mer.
02.25
Efter att ha varit tyst flera ggr i en-två minuter börjar han skrika igen. Jag går in och snabb-buffar, börjar skrika så fort jag går.
02.29
Bekräftar efter 1 1/2 minut tyst, han gnäller.
02.32
Bekräftar efter 2 1/2 minut, han suckar.
02.42
Börjar skrika igen, går in och snabb-buffar.
02.47
Bekräftar, han gnäller lite
03.11
Efter att han har börjat skrika igång ordentligt påminner jag väldigt bestämmt.
03.18
Han drar igång ordentligt, går in och gör en snabb solfjäder.
03.27
Påminner när han drar igång ordentligt.
03.38
Påminner
03.45
Bekräftar, tror han har somnat.
04.02
Lägger tillrätta.
05.17
Vaknar, snabb solfjäder
05.25
Bekräftar, han börjar gnälla.
05.27
Bekräftelse, han är tyst
06.10
Vaknar, ger snabb solfjäder och buffning när han far upp efter solfjädern.
06.22
Höga skrik, ramsar först, men går sen in och gör snabb solfjäder.
06.30
Bestämd ramsa, verkar som han lyssnade, tystnade fort
06.35
Bekräftar, tysta snörvlingar till svar
Nu har jag kört vilan också, och trots att den ska vara två timmar lång så hann Theo INTE somna. Det kändes som att ramsan börjar fästa, men även om han lugnar sig av den ibland, och gör det i något längre persioder så gör han det inte tillräckligt mycket för att kunna somna. Jag har vart innne och gjort tillrättaläggningen och påminnt men även om han lugnar sig (som mest) i kanske 20 sekunder så drar han hela tiden igång igen.
Jag har ingen aning om hur jag ska bryta detta och få honom att somna.
Jag undrar också hur länge och ofta man kan buffa när det känns som att barnet hamnat i en cirkel han/vi inte tar oss ur.
Han står upp i sängen och skriker typ så här:
skrik i 7 sekunder
tyst i 5 sekunder
skrik i 5 sekunder
lugn i 4 sekunder
osv...
Vad är verktygen för detta? Snälla hjälp! Nu har han ju typ sovit 12 timmar totalt på hela helgen och vi funderar på att avbryta.
//Adam & Carolin
Jag har ingen aning om hur jag ska bryta detta och få honom att somna.
Jag undrar också hur länge och ofta man kan buffa när det känns som att barnet hamnat i en cirkel han/vi inte tar oss ur.
Han står upp i sängen och skriker typ så här:
skrik i 7 sekunder
tyst i 5 sekunder
skrik i 5 sekunder
lugn i 4 sekunder
osv...
Vad är verktygen för detta? Snälla hjälp! Nu har han ju typ sovit 12 timmar totalt på hela helgen och vi funderar på att avbryta.
//Adam & Carolin
Hej,
Vi spelade in hur han lät på dagen för att se om vi kunde få lite feedback på hans läge.
Här upplever vi honom som arg, men inte hysterisk och kan hålla oss från att ingripa:
[url]http://download.cl1p.net/aw7506/?t=185002015&FILE=11174[/url]
Och när han låter så här ingriper vi:
[url]http://download.cl1p.net/aw7506/?t=191959602&FILE=11175[/url]
Är vi på rätt spår??
Tack,
//Adam och Carolin
Vi spelade in hur han lät på dagen för att se om vi kunde få lite feedback på hans läge.
Här upplever vi honom som arg, men inte hysterisk och kan hålla oss från att ingripa:
[url]http://download.cl1p.net/aw7506/?t=185002015&FILE=11174[/url]
Och när han låter så här ingriper vi:
[url]http://download.cl1p.net/aw7506/?t=191959602&FILE=11175[/url]
Är vi på rätt spår??
Tack,
//Adam och Carolin
-
TorpSara
Hej.
Då ska vi se:
Jag tycker att ni ska satsa på att få honom lugn. Om han älskar att buffas och ni har hamnat i buffträsket, så kör på solfjädern. När han är riktigt sömntung (men inte sover!) så gå med ramsan. Han kommer absolut att bli sur för det, och det kan han få bli. När han är mottaglig så påminn, och när han är lugn så bekräfta. Fastnar han i klagan så sätt på klassisk musik. Lugn, men överröstande. Han ska slippa lyssna till sig själv, utan lugnas av musiken.
Det är en rätt stor kille, så det är rätt vanligt att det tar längre tid. Han kan mer, och vet mer. Och frågar såklart mer. Men om det blir som natten som var så tycker jag att det är på sin plats att gå in och solfjädra.
Då ska vi se:
Det är en rätt stor kille, så det är rätt vanligt att det tar längre tid. Han kan mer, och vet mer. Och frågar såklart mer. Men om det blir som natten som var så tycker jag att det är på sin plats att gå in och solfjädra.
Hej!
Och tack för ditt svar! Natten har varit mycket bättre, Theo vaknade bara en gång och somnade då om efter 5 minuter. Visserligen vaknade han klockan sex (vi har morgon halv 8), men det känns ändå som en jätteförbättring.
Just nu känns det ändå väldigt tungt. I morse drog han igång igen och gick inte att lugna (bara av solfjädern men så fort jag släpper så gråter han ordentligt). Idag är han också väldigt trött och det känns som att han har separationsångest. När pappa gick till jobbet, eller om jag går ut ur rummet bara så börjar han storgråta desperat. Det känns ju inte alls bra att/om han känner sig övergiven. Är det vanligt att barnen är så här dag tre?
Jag funderar inte alls på att avbryta, jag behöver bara hjälp att hitta tillbaka till peppen.
Tacksam för svar!
//Carolin
Och tack för ditt svar! Natten har varit mycket bättre, Theo vaknade bara en gång och somnade då om efter 5 minuter. Visserligen vaknade han klockan sex (vi har morgon halv 8), men det känns ändå som en jätteförbättring.
Just nu känns det ändå väldigt tungt. I morse drog han igång igen och gick inte att lugna (bara av solfjädern men så fort jag släpper så gråter han ordentligt). Idag är han också väldigt trött och det känns som att han har separationsångest. När pappa gick till jobbet, eller om jag går ut ur rummet bara så börjar han storgråta desperat. Det känns ju inte alls bra att/om han känner sig övergiven. Är det vanligt att barnen är så här dag tre?
Jag funderar inte alls på att avbryta, jag behöver bara hjälp att hitta tillbaka till peppen.
Tacksam för svar!
//Carolin
-
Lua
Härligt att han har sovit bättre i natt
Tänk att han har haft 11 månader på sig att lära sig ett sätt att sova och nu har han fått nya direktiv som har gällt i tre nätter. Odla tålamodet och tänk på att Rom byggdes inte på en dag - men det står kvar än!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tänk också på att ni ger honom en mycket fin gåva: att kunna sova lugnt, trygg i sig själv!
Stor, stabil norrbottenskram från Lua.
När små juvleler har jobbigt är det viktigt att omvärlden (d.v.s ni) står stabil. Så jobba med eran attityd av självklarhet! Ni ska förmedla till honom att allt är som det ska, ni har stenkoll och VET hur man lever här på jorden. Hantera honom glatt och självklart. Har du läst den här toppentråden om attityden?När pappa gick till jobbet, eller om jag går ut ur rummet bara så börjar han storgråta desperat. Det känns ju inte alls bra att/om han känner sig övergiven.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tänk också på att ni ger honom en mycket fin gåva: att kunna sova lugnt, trygg i sig själv!
Stor, stabil norrbottenskram från Lua.
Hej!
Och tack snälla Lua för ditt uppmuntrande svar! Jag har även läst tråden du skickade och känner mig mycket mer peppad nu! Det är bara jobbigt att höra sin lille älskling vara så mycket ledsen som han varit de här dagarna.
Jag har även en fråga. Eftersom Theo protesterar länge och väl använder vi ramsan mycket mer som påminnelse och besked än bekräftelse och det känns som att ramsan för honom börjar betyda "panik, nu lämnar dom mig" istället för "skönt, nu kan jag sova". Därför undrar jag om det är ok att ge bekräftelse när jag solfjädrar honom (alltså medan jag står kvar och gör det) och märker att han börjar slappna av, för att liksom säga "bra, precis så ska du göra. se så skönt". Eller blir det knasigt om jag gör så?
Tacksam för svar!
Carolin
Och tack snälla Lua för ditt uppmuntrande svar! Jag har även läst tråden du skickade och känner mig mycket mer peppad nu! Det är bara jobbigt att höra sin lille älskling vara så mycket ledsen som han varit de här dagarna.
Jag har även en fråga. Eftersom Theo protesterar länge och väl använder vi ramsan mycket mer som påminnelse och besked än bekräftelse och det känns som att ramsan för honom börjar betyda "panik, nu lämnar dom mig" istället för "skönt, nu kan jag sova". Därför undrar jag om det är ok att ge bekräftelse när jag solfjädrar honom (alltså medan jag står kvar och gör det) och märker att han börjar slappna av, för att liksom säga "bra, precis så ska du göra. se så skönt". Eller blir det knasigt om jag gör så?
Tacksam för svar!
Carolin