Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mmm... neonrosa tröja med blinkande lampor... 8) där sade du nåt, Jenny! Kanske också något för mister No, som har landat i trotsen, och springer ner till brevlådan när jag inte ser på. Inte bra. Det KAN komma en bil, även på vår lilla Passaväg. :roll: Stasi-koll gäller. Vidare har min stackars lilla matvrak bestämt sig för att trotsa runt maten :heart: och jag tycker så hjärtligt synd om honom eftersom han äääälskar mat - så det är lite svårt för honom. Men trotsas skall det. Igår skulle han

a) ha mera potatis

b) inte HA mera potatis

c) kasta potatisen PÅ GOLVET

och det hela slutade med lite spjälsängssitteri tills värsta raseriet hade lagt sig (tack Gud, för att Sofia fortfarande har en sån - dit kan man vid kris dumpa även en arg storebror :roll: )

d) plocka upp potatisen från golvet, bra mycket senare, men med neutrala miner. Jag tror inte han kopplade att det var HAN som hade kastat dit den, då jag liksom i förbifarten efter allt stohej undrade om mamma kunde få DEN POTATISEN som ligger DÄR. Tänk, det kunde jag. 8)

Utomhus vill man bli buren. Helst. Eller så vill man ha med böcker ut i regnet.

Jaja... jag är mitt i "hela havet stormar" glad över att det de facto KOMMER NU när han är tre och hanterbar. :roll:

Elle har bröllopsnerver. Det är fint. 8) Lite nerver och tunnelseende i kyrkan, det är en av de finare traditionerna runt omkring bröllop. "Lycka till" hojtar Billing-klanen!

Jag för min del skall börja jobba i morgon. Kommer ni ihåg att jag förutspådde en gång att gosseson kommer att vara i trotsen och lillkejsarinnan i fötrotsen när jag vinkar "hej då älskling, nu åker jag till jobbet" till min strax pappaledige man :?:

Han slapp förtortsen. "Sofia KANNN" - mycket och tidigt. Numera strålar hon - när hon inte ramlar eller slår huvudet i något, vilket hon gör ofta. Börjar misstänka ytterligare en kandidat för glasögonvärlden, här... Men, det är ju väntat. :wink: Om man har två fladdermöss till föräldrar som båda tidigt på morgonen dansar den rituella "var är mina glasögon" - dansen, skall man kanske inte förvänta sig seende barn... de kan annat istället. 8)

Nu skall jag börja steka frukost till alla inblandade. Så skall vi se hur min sötsak, Den Trotsande Kejsaren gör med sin favvofrukost, stekt bacon... :P
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jenny! Du är ju helt fantastisk som orkar åbäka dig iväg med killarna fast du mår skrutt en massa. Jag är verkligen impad av dig och hur du delar med dig av allt inre skräp fast du är mitt i det. jag tror du hjälper många som kanske läser men inte ger sig till känna. Puss!

Päivi, du skriver så levande och roligt att jag småfnissar mig igenom hela din text. Hur gick frukosten? :D

Men Elle, du skulle ha stannat för fika och så hade ni kunnat få några pinfärska ägg med till Åre. :heart: Men, men vi ses ju i Gastsjön...

Och en dementi. Gablex unge heter INTE Benjamin. Han heter Gabriel. Ujujuj. Tur att hon inte hänger här så mycket nu och fick läsa det... Men nån mer har en Benjamin. Väl? :roll:

Off topic. Jag letar efter såna där strö-bordsdekorationer i metall, som finns som stjärnor, fast jag vill ha snöflingor. Någon som vet var de går att få tag i? Typ helst nu. :lol:

Kram på er! Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, Jannika för fnissningar samt beröm. :P Gosseson har idag ätit sin frukost utan några som helst miner - lunchen åt han också av - men inte tillräckligt. :roll: en timma senare ljuder "macka, macka" genom huset, men däremot inga större protester vid "Jaa, vad gott! MACKA! :D Det skall vi ha sen när Sofia vaknar..." :roll:

Regnet bara öser ner. Jannika söker ströbrödsdekorationer. Det vet inte jag vad det är, ens en gång. Maken bär mysko medicinburkar till mig från AD när Hugo var liten, och undrar ifall vi verkligen behöver spara hostmedicin från 2005. Kanske inte. Vad tror ni :?:

Nu skall jag gå och göra NÅGOT ANNAT, istället för att hänga här. Obekant, vad. :roll:
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Jannika för inbjudan, den fikan tar vi gärna en annan gång :D Hoppas att vi kan synka så vi kommer förbi er en sväng i Gastis på hemvägen, ska bolla med sambon. Kanske kan passa med lunchstopp. Här kanske det finns: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServ ... 90&OPT=*NP

Päivi, visst är det spänannde med trotsare! Här hemma är det också en matälskare som just nu INTE ska äta, vill INTE sitta med vid bordet och ska äta SEN. Uj, uj man ser verkligen vilken kamp det är för juvelerna. Jag är så lycklig över att jag har BB och Forumet, vilket gör att vi kan hantera trosten på ett bra sätt. Vill inte ens tänka hur det gått utan BB...

Nu ska jag lägga mig och vila medan juvelerna sover. Vi har tillbringat fm promenerande uppför :shock: backarna. PUST, det var jobbigt med vagn!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika

Inlägg av Jannika »

Päivi skrev:Jannika söker ströbrödsdekorationer.
Nja, alltså, strö-dekorationer. Som typ såna där stjärnor i massproduktion som man strör på bordet när det ska va festligt tex nyårsaftnar. Men jag söker snöflingor. De jag sett nån gång när vet vad, var i vit plast med lite skimmer i rosa-lila. Men snöflingor är det viktiga.

Tack Elle, provade panduro men där hittade jag nada. Fast jag är uschel-kass på att leta på nätet alltså. Jag harvade mig iaf igenom hela bröllop och jul. Nope.

Trotsare är intressanta men jösses vad svårt det är! Inne på nummer tre och tycker fortfarande inte att jag har kläm på det. Tålamod är ju inte min starkaste gren men jag jobbar på det. ](*,)

Päivi, jag tycker du ska hänga här MER, jag. :D

Jag har impulsköpt en begagnad päls! Va? :shock: Egentligen helt mot mina principer men jag blev kär och kunde inte låta bli. :oops: Nu hoppas jag att den ÄR så där snygg som den såg ut. Tyckte jag behövde en till mitt vinterbröllop. O:) Hoppas att förra årets isregn uteblir, haha! Bäst att bunkra upp med en snajdig regnjacka också. :wink:

Ja, gud, tänk att leva med mig. :roll: Jag avundas inte darlingen men är ödmjukt tacksam för HANS tålamod och milda överseende. :heart:

Nu ska vi skissa på lite bröllopsbus!

Kram Jannika
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jannika, jag googlade lite och hittade dessa, kan det vara nåt? Scrolla ner till sjunde produkten i högersplaten, eller åttonde i vänster :)

http://www.celebrations.se/shop/?cat_id=229
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ah meeeen, PUSS Sussi! :heart: :D Tack! Priiiiciiiis vad jag letade efter.
Sussi

Inlägg av Sussi »

Men vad bra!! Google är min bästa vän ;) Puss tebax! :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika hittade sina dekorationer - Sussi har examen på googleuniversitetet 8) - bra!

Det kan ju hända förstås att jag börjar "hänga här" lite mera igen - jag skall ju tillbaxs till jooobbet... :roll: Känner mig lite kluven om det.

Nu skall jag chokera precis alla i den här tråden. :shock: Är ni redo... :o för den här... :shock:

Jag har varit mammaledig mer eller mindre non-stop i lite över tre år nu. :? Och... jag vill inte vara hemma ett dugg mera. :shock: Jag vill inte "läsa bok, lägga pussel, rita katt" mer just nu - för alldeles oavsett hur mycket man har barnen med i sina sysslor blir det en hel del av det där i alla fall. :roll: Jag vill ju att barnen blir tvåspråkiga. Och det är dem. :lol: :P Men det kräver ju just att man "läser bok, lägger pussel, ritar katt" - och pratar pratar PRATAR med dem medans man gör det - varifrån skulle de annars få i sig finska :?: men GUUUUD jag kommer att dansa iväg till jobbet imorgon :lol: där jag får lite - hm - andra slags utmaningar :roll: - så att jag orkar "läsa bok, sjunga båda barnens favvosång om kaninen som skulle till doktorn, och rita katt" igen när jag kommer hem. :roll:
"Hej då mamma, hej då", sade Sofia vid dörren igår när jag skulle till gården och skyffla makadam, och hjärtat höll på att brista. :cry: Jag skulle ju bara ut till gården - och hon skulle stanna inne med far sin och göra något annat, kommer nu inte ihåg vad det var. HUR kan man vara så kluven om något :?: :? Barnen blir hemma ett halvår till - det är först i januari som de skall börja på dagis/hos dagmamma. Då är Hugo 3,5 och Sofia två. Halvtid för båda. :? Och ändå - jag skall börja JOBBA imorgon :shock: och jag VILL komma härifrån, alldeles, verkligen på riktigt :roll: men min lilla tjej som står vid dörren och säger "hej dååå mamma, hej dååå" får mig att vilja vända om och plocka med henne. :roll: "Hej, här kommer jag, jag tog med min lilla tjej, social delaktighet, ni vet, hon kan säkert bidra med massvis med bra idéer om hur vi skall göra våra arbetslag mer effektiva..." :roll:

Hugo då :?: Tja, han står inte vid dörren och vinkar "Hej då" :? och nej, jag skulle inte vilja ta med honom till min arbetsplats för att jag vet att han inte skulle ta emot det med storögd beundran som Sofia utan med renodlad skräck. Mera. :roll:

Jag vet inte vad jag försöker säga. Men så är det ju en kackeltråd... :wink:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Äh, skulle det där vara nåt att chocka med, Päivi? 8) :wink:

K-ina är en medsyster här tror jag. Det finns fler men de kanske inte skriker högst på det här forumet, haha!

Det är fler än du som känner sig kluvna eller "understimulerade". Jag tror däremot att det är bra att lufta känslan och låta den möta lite reaktioner. Ibland är det inte så som man tror att det är när man g(r)ottar i mörkret. Och ibland är det det. Sen får man välja utifrån det.

Efter flera dagars sanslöst utmattande Milo-trots har han en coooool dag. Jag fick en snabb flash av hur det kommer att bli snart. Känns underbart. :D

Idag mötte jag en mamma på kantarell-lekplatsen med en storebror som var violent mot lillebror. Tydligen, jag såg inget av den varan. Efter att Jander gått fram och pratat lite med Nella, borstat bort skräp från hennes galonisar och pussat henne på huvudet var det som att öppna en kran. Tipsade om BBs syskonkapitel och hon såg uppriktigt tacksam ut. Skulle snarast låna den på bibblan. Ibland känner man sig som Jesus och jultomten på samma gång. O:) :santa:

Annars är det Madicken-feber härhemma. Milo - cineasten.
I filmen Du är inte klok Madicken är de på julbal på det värdshus där vi ska ha vår bröllopsfest! Det tycker Milo (och vi andra) är himla häftigt. :lol:

Näe, jobbet kallar.

Kram Jannika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej hopp!

Näe, inte chockar du någon, Päivi. Och att man känner sig en smula kluven ändå, ja, det hör nog till.
Jannika skrev: Annars är det Madicken-feber härhemma. Milo - cineasten.
I filmen Du är inte klok Madicken är de på julbal på det värdshus där vi ska ha vår bröllopsfest! Det tycker Milo (och vi andra) är himla häftigt. :lol:
Det tycker jag också är himla häftigt! :shock: :thumbsup: Anton var så superledsen när Alva inte fick dansa, så det har avhandlats en hel del här hemma. Och kom på att jag glömt ge bifall i frågan kring den sköne Darlingen. Men bifall gives. Ni var riktigt tjusiga bägge två, tycker jag :wink:

Kram kram
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Tack Ewa! Du är alldeles för snäll. Jag gjorde mig bättre på de bilderna än i verkligheten tyvärr medan darlingen är ÄNNU snyggare IRL. :heart: Jag förstår inte hur jag har kunnat knipa en så vacker och klok karl men han köper i alla fall inte grisen i säcken, nu firar vi snart tio år ihop.

Igår sa Nike till Jander:
-Nu slutar du retas annars KLIPPER jag till dig, serru!

Det tog till i dag innan jag fattade var det kom ifrån - Madicken. :shock: All inspiration är kanske inte helt positiv, hrm...

Annars tycker barnen det allra roligaste är när farbror Nilsson skriker:

- Heureka!

Då ropar mina barn i kör:

- Han har hittat en räka, han har hittat en räka! :lol:

Det är humor med barn.

Mäh, hur hamnade jag här igen? jag skulle ju jobba....

Kram Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Totalt ochockad (Päivi :heart:) smyger jag in för att säga sorry babes, några verkliga SUR-ödlor är ni då rakt inte. För här har ni en som verkligen gör skäl för namnet. Trött, ont, blä... Orkar inget alls, inte ens läsa på forumet.

Jag vill ha bebisen i famnen, i baljan på BB, i babysitter, i vagn, på filt eller kanske sovandes i soffan istället för i magen. Det räcker nu.

:heart: Kramar och pussar till alla i tråden från Nancy
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika har rätt - här är en medsyster Päivi! :heart: Hoppas din jobbdag varit bra! :heart:

Tänkte på det där med syskonkapitlet i BB:
Jag brukar ju inte kunna kalla mig för AW-mamma. Iallafall inte till 100%. Dagis, samsovning mm mm jag vet inte allt vad vi sysslat med i det här hemmet... :) Jag är en katt bland hermelinerna här ibland- men när det gäller SYSKON så är jag 100% AW!!! Och vilket resultat!!!! \:D/
Jag vet inte hur många kommentarer jag fått genom åren om mina killar. Om hur omtänksamma de är om varandra, vilken äkta glädje de visar varann när de träffas efter skola/dagis osv. Och nu senast, i somras, när jag utan att blinka kunde be Axel ta hand om Gustav en stund och VETA att Gustav faktiskt lyssnar på vad storebror säger. Arbetskamrater till mig säger att de aldrig skulle kunna låta sina barnbarn vara ensamma med det största syskonet som befäl. De sa tom. att det inte går att göra så! Jag undrar om de inte glömt att det var precis så man alltid gjorde förr. Alltså lät det äldre barnet ta ansvar för det yngre... :roll: Och tänk på alla invandrarbarn som kommer i sällskap med yngre syskon till biblioteket. Så klart det går!!! :!: Det är helt fantastiskt att höra Gustav säga att han vill krama Axel när han ser att han är ledsen eller att se killarna hand i hand på väg till lekparken. :heart:

Det där med syskon är så coolt så att jag - som verkligen aldrig mer vill vara mammaledig - ändå ibland funderar på om man inte skulle ha haft en till.... :lol: :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jannika skrev: Igår sa Nike till Jander:
-Nu slutar du retas annars KLIPPER jag till dig, serru!

Det tog till i dag innan jag fattade var det kom ifrån - Madicken. :shock: All inspiration är kanske inte helt positiv, hrm...
Mina telningar lekte också Madicken och Lisabet en dag, och satt i garderoben och sa fula ord! Vi är ju glada att barnen gillar böcker, men ibland kan man få kommentarer som "hör du dåligt gamla kossa?!" (citat från Mamma Mu) :lol: :lol: :lol: Vi vet ju varifrån det kommer, och vi hoppas de är smarta nog att spara sånt till mig och pappan... Det är humor med barn, som sagt...
Stilla
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"