Frågor om nyfödd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

annika73 skrev:Ska bara mota lite skrik och skjuta mina egna vargar.....
Ack så viktigt! :D
annika73

Inlägg av annika73 »

Har ytterligare funderingar.... Tur att forumet finns.
Vi buffade endast storebror när vi kurade och har mycket litet erfarenhet av vagning men inser att det kanske är effektivare på dessa småkryp! Men jag vet inte hur jag kan få till det. Jag tror jag har rätt teknik( En gång i tiden blev jag visad tekniken av självaste Anna). Jag har använt mig lite av tekniken när jag vill förlänga dagslurarna men får inte riktigt till det.Anton lägger sig direkt ned på 5-6 tag men så fort jag slutar kör han upp huvude igen och beklagar sig. Det kan ta nog så många gånger innan han ger sig. Slutar jag för tidigt? (man är ju inpräntad att så fort barnet har lugnat sig och fått besked ska man sluta. Gäääler det även när så smålär sig vad vagning betyder?) Till slut får jag honom att somna om men då endast för 5- 10 minuter och sen börjar det om. Så håller vi på tills tiden är ute. Brukar det vara så i början att de endast somnar för en kort stund?

Jag tar tacksamt emot råd från er som har vagningen och vanan inne!!
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D
Anton lägger sig direkt ned på 5-6 tag men så fort jag slutar kör han upp huvude igen och beklagar sig
Till slut får jag honom att somna om men då endast för 5- 10 minuter och sen börjar det om.
Detta är 2 perfekta exempel på när man fastnat i "vagnträsket" och man vagnar FÖR mycket. Det är dags att göra små "baksteg" nu så sonen kan göra "framsteg".

Häng över ett skynke över suffletten, vagna tyst och lite lugn, ge ett skak i handtaget och GÅ! Du skall vara borta längre än du var där och vagnade innan du får gå tillbaka och då skall du vagna ännu kortare. När du till slut når mot målet skall bara "skak i handtaget" räcka som besked.

Så jobba nu långsiktigt med att göra små baksteg så skall du se att sonen kommer att göra framsteg. Dock är en liten regel här, MAGEN MÅSTE VARA ABSOLUT PROPPMÄTT!!! Somnar han och vaknar inom 30 min kan du i ett par dagar se om inte mera mat går ner. Sen köra vidare. Ammar du tar du upp och ammar på, flaskmatar du så vänd bara på liten sätt i flaskan, vänd tillbaka och gå. :wink:

Här kommer "thaimassagetråden" till dig som inspiration.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annika73

Inlägg av annika73 »

Okej, jag tar åt mig rådet och försöker igen. Vad gör man åt detta med att han bara somnar om 5 minuter och vaknar igen. Han vaknar troligtvis av att han tycker att han ska äta då det sker i slutet på dagslurarna. Det är ett mindre bekymmer då men det blir ju värre om vi ska vagna bort nattmål och han vaknar upp igen hela tiden.. Brukar det vara såibörjan innan de lärt sig galoppen??
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
annika73

Inlägg av annika73 »

Nu är klimpen 7 veckor gammal och vi har haft det lite knöligt på vägen mot vårt mål men vi kämpar på. Vi har haft en hel del skrik men har de senaste dagarna övergått till att mata på flaska, pumpad BM och ersättning blandat och då har klimpen lugnat sig lite. Det är som om han inte orkar både amma och sdan äta flaska och få i sig tillräckligt. Har någon varit med om det??

Fler frågor. Vi kämpar på med SM och det går hyfsat. Men vi ser klara tendenser till att vår kille är kvällspigg. Om vi ska följa hans tendens vill han sova de första 2 lurarna 2,5 timmar och bara 45 min-1 timme sista luren. Sedan vill han äta till och från i ca 3 timmar innan nattning med korta 5 minutare som vila ibland. Ska vi följa honom här. Det känns nästan så för oss men då frångår vi ju 2-2 modellen. Samtidigt så får han den vila han behöver under dagen ändå känns det som. Vad tycker ni??

Sedan denna napp. jag har läst i Barnaboken igen o´ch igen och där står det ju tydligt att en liten med stort sömnbehov ska få napp. Idag vill vår lillkille inte somna utan napp på dagarna.På kvällen däckar han ändå. Jag har dock stora skälvan för att vi ska göra honom beroende av napp så att han inte kan somna om själv om han vaknar till (har man haft ett kurbarn så har man). Idag somnar han fint själv från klarvaken i sängen bara han får nappen och det känns ju bra. Vad tror ni- jaga gärna bort mina vargar och ge mig lite råd och feedback på nappen.

Tacksam för hjälp.
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är inte helt ovanligt att sista luren kryper till 45 runt två månader, många har svårt att sova längre då. Då gör man som ni gör, bjuder på en eller ett par femmor (eller en 20-minuters) och så nattar man lite tidigare för natten. I så fal kan man absolut ha tre timmar vaken innan natten, inga problem.
Ge napp, men ta bort den i tid.
Senast vid fyra månader skriver Anna, och det är en bra tumregel. Vi fasade ut den mer och mer från två månader och nån månad framåt.
annika73

Inlägg av annika73 »

Tackar så länge för bra svar!! Vi jobbar på och återkommer!
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"