Frågor om nyfödd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annika73

Frågor om nyfödd

Inlägg av annika73 »

Hej!

Vi har för 16 dagar sedan välsingnats med en ny liten pojke. Inför denna bebis har vi laddat till tusen för att vara inställda och motiverade att få till en så bra vardag, enligt barnabokens principer, som möjligt för vår nya familjemedlem. Vi ville absolut inte hamna i trasslet vi hade med storebror som kurades vid 5 månaders ålder.
Det mesta har fungerat långt över förväntan så här långt. Vi har styrt upp matningarna så att han äter tills han storknar och på det sover han dagtid mellan 2-2.45 timmar i princip varje mål. Och vilken frihet det är!! Skillnaden är enorm mot hur det var med storebror som sov 20 minuter åt gången i min famn. Vi har hitills haft mycket lite skrik och redan för 5-6 dagar sedan började han vara vaken 1,5 timmar de flesta målen. Han ligger nöjd och tittar förutom när han knölar lite med magen. Han är helt enkelt njutbar hela dagarna.
Nätterna fungerar si och så. Här har lillebror annammat dagsschemat och sover endast 2-2,5 timmar i stöten innan han vill har mat igen. Han somnar i och för sig snällt om igen i sin säng, på mage och med larm men han har inte visat någon tendens alls på att vilja sova något pass längre. jag tycker lite synd om honom som inte kan komma till ro längre än så men i och med att vi är i "smekmånaden" har vi matat när han har velat ha mat. Jag ammar och vi har prövat att ge lite flaska med extra mat till natten men det har inte påverkat sovtiderna. Detta "täta" ätanadet på nätterna gör att vi hinner med tre nattmål vilket känns lite mycket.

Nu till mina frågor.
1. Kan vi påverka natten på något sätt så här tidigt? Och i så fall hur gör vi det?
2. Ska man ta hänsyn till om barnet är fött något tidigt( Anton är snittad två veckor innan datum) när man räknar med att förlänga natt vid 1 månads ålder.
3. När vi ska förlänga natten, kan vi göra det genom buffning vilket vi är mycket mer vana med än vagning, eller är vagningen mycket bättre?
4. Hur gör vi med napp om vi ska förlänga natten? Kan ha ha den för att dämpa sugbehovet. Idag har han napp någon gång vid insomning när det känns som han behöver suga mer?
Tacksam för råd från någon som vet mer om sådana här små knyten!
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Frågor om nyfödd

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Annika73 och välkommen! :lol:

Vilken fantastisk början på SM ni har.
annika73 skrev: Nu till mina frågor.
1. Kan vi påverka natten på något sätt så här tidigt? Och i så fall hur gör vi det?

När exakt äter ni? Får du in 4-5måltider dagtid ordentligt? Vanligt är att de äter nattetid ca 23, 01 och 04 för att sen ha morgon 06-07. Så 3 nattmål om man räknar 23 målet är inte ovanligt. :wink:

2. Ska man ta hänsyn till om barnet är fött något tidigt( Anton är snittad två veckor innan datum) när man räknar med att förlänga natt vid 1 månads ålder.

Ja när han skall hoppa över första nattmålet (vanligast 01) skulle jag avvakta till minst 6 v. ålder eller något mer. Du kommer att märka detta.

3. När vi ska förlänga natten, kan vi göra det genom buffning vilket vi är mycket mer vana med än vagning, eller är vagningen mycket bättre?

Vagning uppfattas av många lättare och effektivare. Men vill du buffa så visst kan man göra det. Jag buffade Tor från ca 2 mån ålder då vi var i vagnträsket. :wink:

4. Hur gör vi med napp om vi ska förlänga natten? Kan ha ha den för att dämpa sugbehovet. Idag har han napp någon gång vid insomning när det känns som han behöver suga mer?

Visst kan du få ha det, den bör dock bort "senast" vid 4 mån ålder om du inte tröttnat på den som ett störande moment tidiagre. :wink:
Jag ser fram emot att få följa er resa här i tråden och ge den hjälp jag kan. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annika73

Inlägg av annika73 »

Tack för bra råd och snabb respons. Jag tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få.

De senaste dagarna har vår vardag sett ut så här. Mat på dagen vid 7, 11, 15 och 19. Det blir lite tidig kväll men vi har låtit Anton bestämma tiderna själv nu under smek månaden. Eftersom han sovit så bra har vi bara hunnit med 4 dags mål. Han har ätit igen vid 23, 02, och 5 snåret för att vlja ha mer mat redan vid 07 igen. Han får väl inte i sig lika mycket mat under nattmålen som under de trugande dagsmålen. Om jag förstod dig rätt så är det inte helt ovanligt att det är så dessa första veckor??

Hur märker vi när det blir dags att förlänga natten?

Vi kommer säkerligen återkomma med massa frågor inför detta. Det blir ju första gången för oss med en sådan liten palt.
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tiderna som du beskriver är perfekta tider att hålla tycker jag! Antingen kommer det där 02 målet att i förlängningen bli 03, 04 och då faller 05 målet in som frukost istället vid 07. Eller så hoppar han helt enkelt 02 målet en dag och äter säg runt 04 istället. Avvakta lite till och se vart det bär hän tycker jag. :D

som inspiration lägger jag också in "mina favoriter" så du har lite skön lektyr att läsa på. Gärna de trådarna om SM och lucine är bra. :wink: Även min egen oerfaren mammas frågor där svarar AW väldigt bra på många av mina frågor som jag hade i början.

Lycka till!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annika73

Inlägg av annika73 »

Super med läs tips.Jag har redan plöjt igenom en del och det jag ska försöka ta åt mig är alla kloka ord om att inget är optimalt och perfekt och att med lugn bara reda ut alla uppkomna situationer så här i början. I natt och idag har vi haft lite struligare än föregående dagar, med lite vakentid på sennatten och svårt att hålla killen vaken vid målen under dagen. Vi har även haft vår första insomnings krångel.
Men..... trots det har han ätit bra och sovit 2-2,5 timmar på varje mål och vi har fått killen att somna in lugnt så allt är ju bra! Jag är nog lite kvar i det ofta nämda kurningsträsket där det är viktigt att sätta en klar mall direkt. Här ska det ju (forhoppningsvis) inte behövas utan denna lilla palt ska väl få det lite mer förspännt från början.
Jag ska lugna mig och avvakta ett par veckor till för att se var tendensen med nattmålen tar vägen och sedan kommer jag åter laddad med massor av frågor.

Jag tackar igen för superfina svar!!!!!
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra, du vet att "rom" byggdes inte på en dag men se så ståtligt det blev och står där än idag. Ni kommer också att komma dit, med tålamod, målmedvetenhet och visdom.

Precis som signaturen hos mig säger, alla vägar bär till rom (med SM) vägen ser bara en aning olika ut för alla, men jag lovar dit kommer ni! :heart:

Ps. Vid 2 mån spikar vi ett schema och till 3 mån kommer du ha det perfekta schemat och även märka hur bra just SM är. Så se lite långsiktigt på det hela. Ds.
Tor 2006

annika73

Inlägg av annika73 »

Tack!

Du är en ängel... Precis vad jag behöver höra efter en stökig natt. Nu är det iallafall en ny dag och då kör vi på med SM (som dagtid fungerar så gott som klockrent).
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :thumbsup: :heart:
Tor 2006

annika73

Inlägg av annika73 »

oj,oj,oj!!

Nu har vi passerat 3 veckors strecket och lillkillen har vaknat till liv. Tyvärr började det med lite bekymmer i form av skrik. Jag tror faktiskt inte att skriket beror på mat brist, han tar alltid maten direkt efter han har sovit och äter 45-60 minutersammanlagt. Efter lite social aktivitet kan han bli förtvivlad. lägger jag till honom till bröstet igen suger han glatt tills maten kommer, då vrålar han ännu mer.... Jag tror då mer på att han blir trött och förtvivlad och att vi har svårt att få honom att komma till ro. Han har varit väldigt knölig att söva i spjälsängen rots genvägar som napp och buffning och ibland kan det ta upp till 30 minuter när han somnar till, vaknar upp osv..
I och med att vi fick lite skrik så har vi fokucerat på att mata så fort han visat att han vill ha vilket har gjort att vi inte vågat försöka somna om honom på natten. Hna sover ocså troligt lätt trots magläget och piper och gråter till mycket i sömnen under alla sovpass.

Dagarna har avlöpt med 2 timmar (ibland drygt när han har varit svårsövd) vakentid och 2 timmar sovtid och tyvärr har han ställt om till det på natten också. Vi har inga tendenser på att han vill sova längre något pass på natten snarare tvärt om. Hur går jag vidare härifrån?? Avvakatr jag ett tag till eller ska jag börja styra upp nu? Resonerar jag tokigt när det gäller skriken och tar upp för mat så fort han ber om det?? Tar gärna lite råd i detta läge så att vi kommer ur detta så fort det går.
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

3 veckor är ökningstid. Då brukar det bli tätare ätande, både dag och natt. Sov, vila och ät fett och drick mycket så kommer ni på banan om ett par dagar/en vecka.
annika73

Inlägg av annika73 »

Tack för all hjälp. Vi har kämpat på med amning och maten har blivit mer samtidigt som vi kompletterat lite med ersättning på kväll och natt. Vi är trots detta lite ur spår fortfarande men vi kämpar på mot det uppsatta målet. Vi kommer dit förr eller senare även om nätterna känns avlägsna än. Amningen har tilltagit i frekvens på natten samtidigt som han blivit mer mätt på dagarna och därför ammar kort tid på natten. Vi väntar väl några veckor till sedan måste det styras upp.

Jag har fler frågor ni kanske kan hjälpa mig med. Anton är precis fyra veckor. Under vakentiden på dagen 1,5-2 timmar ammar han i princip 1,5 timme. Ibland känns det som om han tröstar sig med att ligga vid bröstet utan att vara hungrig. På slutet kommer det inte mycket mat, och ofta blir hn arg när mjölken rinner till. Ska han få äta hela tiden. Jag vill ju att han ska bli mätt men inte att han ska använda mig som napp. ersättning vill han inte ha i det läget.

Han sover väldigt oroligt trots att han är mätt och väcker sig själv hela tiden. Vi har redan börjat somna in honom utan napp för den stördes han av för mycket. Är det vanligt att de sover så ytligt nästan hela sovpasset trots att barnet var helt avslappnat av full mage när han lade sig.

Idag strävar vi efter SM 2+2 tmmar på dagarna. Tiderna diffar på ca en timme beroende på när han vaknar(och eventuella andra störningsmoment). Vi får in fyra mål plus max 3 nattmål. Kan även ses som 5+ 2 men jag försöker få honom att somna om direkt efter 3 mål vid 11, 2 och 4-5 pga att jag behöver sova. om vi ska börja styra om natten och få 6 timmars sömn måste vi sätta exakta tider direkt, redan så här tidigt eller kan vi anpassa med en timms marginal. Jag vill inte gärna väcka honom på morgonen om han "äntligen" sover.

Vad tror ni erfarna och kloka????
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle låtaa honom "tröstäta" som efterätt ett tag till, så länge han är vaken. Det stillar överlevnadsångesten gott och brukar gå över rätt snart ändå.
Hörru, orolig sömn fö sådan liten, och väcker sig själv... Sover på rygg, låter det som?
annika73

Inlägg av annika73 »

Nej då. Denna lilla har sovit på mage sedan han kom ut i livet men sover lätt ändå. Ingen som har något tips?

Vad tror ni om schemat. Ska det spikas direkt eller kan man gå mer på känsla? Torsmamma skrev att hon tyckte ca 3 månader var bra att spika schemat på,och jag tycker det låter utmärkt men fungerar det ävenom vi måste minikura natttimmarna snart?
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
Elle

Inlägg av Elle »

Hej annika73!

Har du läst denna sammanfattning? Där summerar Anna SM på ett suveränt sätt: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 Där får du veta hur du länger natten.

Vad gäller att vakna upp under sovpass så har jag följt riktlinjen:
:arrow: Om juvelen har jättesvårt att somna eller vaknar inom en halvtimme efter att hon lagts så tar jag upp, trattar i mer mat och sedan ner i vagnen igen.
:arrow: Vaknar juvelen senare än en halvtimme efter läggning så vagnar jag och maten serveras när luren är slut och nästa SM-mål börjar.

Schema kan man spika vid 2 månader om man vill. Var säker på att sista ökningsperioden är förbi först, den brukar komma runt 7-8v.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annika73

Inlägg av annika73 »

Bra! Tack för alla råd. JAg ska följa dem. jag har läst Annas sammanfattning om att förlänga natten jag känner bara att vi måste kväva det mesta avallt skrik, överlevnadsångest innan vi tar fart. Idag somar jag om honom på natten när jag tycker han vaknar aldeles för tidigt men har inte vågat fullt ut än. Ska bara mota lite skrik och skjuta mina egna vargar.....
Jakob 05-05
Anton 08-07-09
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"