Sömnproblem för 7 månaders kille.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
2 pojkspappa

Sömnproblem för 7 månaders kille.

Inlägg av 2 pojkspappa »

Hej alla glada mammor, här kommer en glad pappa. :)

Jag skulle verkligen behöva lite tips om min lillkille som inte riktigt somnar som han skall längre.

Vi har följt SM från det att Noel var ca 1månad.
Sömnen har fungerat så pass bra att vi inte behövt köra en riktig SHN-kur, men tyvärr så verkar detta inte hålla i sig. Han är jätteglad på dagarna även nu när sömnen krånglar.
Noel har sovit i sin vagn tills han blev dryga 6 månader, vi har således vagnat vid krisfall, men för det mesta har det fungerat ypperligt med tillrättaläggande, solfjäder samt ramsa.
Vårat schema ser ut så här:

07:30 Vakna med ståhej.
09:30 sovdags
10:15 Vakna med ståhej.
13:00 Sovdags
14:30 Vakna med ståhej.
16:30 Sovdags
16:50 Vakna med ståhej.
19:30 Nattsömn.
Ca: 22:00 Tar Mamma upp honom för att ammas (detta är en kvarleva efter en envis förkylning då vi hade jättesvårt att få i honom någonting alls.)
Ca: 05:00 I vargtimmen vaknar han också för det mesta, och då tar Mamma upp honom för att ammas.

Under nätterna sover han för det mesta riktigt bra, och de gånger han har vaknat så tar han ramsan utom just runt vargtimmen.
För cirka 2 veckor sedan flyttade vi över honom till sin spjälsäng, och det är nu som vi börjat få problem. Han har börjat vända sig från mage till rygg, och gallskriker, ibland så kan han somna så, men vaknar allt som oftast vid en skarv och skriker. Vi har provat att gå in ca: 10 minuter efter att han har somnat och lägga honom tillrätta, detta har fungerat ibland, men vi märker att han har svårare och svårare att somna själv.
Idag till exempel så somnade han inte alls på morgonpasset trots att vi ramsade ett flertal gånger och även gick in och buffade en gång, efter 45 minuter så fick vi gå in och hämta upp en jätteledsen liten kille. På lunchpasset tog det en kvart tills han somnade, men efter det så sov han ungefär som han skall. TACK OCH LOV.
Sedan var det dags igen, klockan 16:30 lägger vi ner en JÄTTEGLAD liten kille som skrattar i säkert 5 minuter efter att vi gått från rummet, men sedan börjar han gnälla i ett par minuter för att till slut skrika resten av det sovpasset, och även här får vi gå in och hämta upp en ledsen kille.

2 saker som kan vara värt att tillägga:
Dels håller han på att få ett antal tänder. (detta är i och för sig inget nytt de har poppat upp som svampar senaste månaderna.) :(
Sen tycker vi att han visar lite tecken på 8-månaders ångest redan nu, till exempel när Mamma lämnar rummet så brukar han gråta, och även när någon annan bär på honom.

Snälla är det någon som har några tips?
Hur ser vårat schema ut skall vi ändra på något?
Tror ni att det kan vara tänderna som spökar?

Vi försöker verkligen att inte springa in till honom hela tiden utan låta honom klara så mycket som möjligt själv, men det blir svårare och svårare när han skriker så länge.

Tack på förhand.
Pappa till Leon född 040706 och Noel 071230.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :lol:

Hur ser dagarna ut i övrigt?

Mat?

Socialdelaktighet?

Ensamlek?

Utevistelse?

Mörkläggning?

Fysisk aktivitet?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
2 pojkspappa

Inlägg av 2 pojkspappa »

Hej Malin.
Tack för snabbt svar :)

Jag svarar i din ordning.

Mat: Han äter som en häst, lagad mat klockan 12:00 och gröt klockan 19:00
Övriga mål ammas han.

Social delaktighet: Den var lite klurig, vi har inte helt fått till detta men försöker låta honom vara med vid diskning, städning och middag.

Ensamlek: Är något vi inte har börjat med tyvärr.

Utevistelse: Han är med oss ute vartenda vakenpass (så gott som) nu har vi ju semester så vi är inte inne alls, men även innan när han var hemma med mamma på dagarna så gick de alltid ut (om det inte ösregnade).

Mörkläggning: 98% mörkt, det är så gott det går hemma hor oss, vi har till och med tejpat sopsäckar på fönstret (tips från annawahlgren.com).

Fysisk aktivitet: Han ligger mycket på mage och leker en stund varje pass, men ganska ofta så sitter han i bärsele samt barnstol.

Som sagt på vakenpassen är han en jätteglad liten kille.

Med vänlig hälsning
/Stefan
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej 2 pokspappa och välkommen hit :heart: :D

Angående maten så skulle jag erbjuda mer fast föda på dagen nu när han är 7 månader och helt sonika ta bort nattamningen. Han är en stor pojke nu och klarar tolv timmar utan mat galant. :wink:

Eftersom ni har kört SM så kommer det att gå enkelt och smidigt, bara ni har attityden.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
2 pojkspappa

Inlägg av 2 pojkspappa »

Hej Ida. Tack för det. :D

Ok vi skall införa det, mer fast föda på dagen och ta bort nattamningen, skall vi sluta amma helt då ? eller kan man slänga in en slurk här och där?

En kort liten fråga bara: Varför tar han ramsan på natten men inte på dagen?
Han har gjort det tidigare, när han sov i sin vagn, men inte längre.
Är det nånting du känner igen?

Och attityden, den kämpar vi på varje dag :) Men som jag sade tidigare så är det den som sviktar när det börjar krångla så här.

Med vänlig hälsning
Stefan
2 pojkspappa

Inlägg av 2 pojkspappa »

En sak till.

De senaste 4 dagarna har Noel inte sovit alls på morgon och kvällspasset, utan enbart sovit lunchpass samt natten.
Under Lunchen somnar han bra och sover sina 1:30, på natten likaså (än så länge) :)

Men det är alltså de 2 korta passen som krånglar oerhört just nu, tidigare för bara ett par veckor sedan ville han gärna skarva över på dessa pass, vilket gjorde att vi fick gå in och väcka honom.
Nu känns det som han faktiskt är för pigg för att sova, och istället ligger och skriker hela passet.

Vad tror ni Anna skriver ju att han skall ha ca: 14,5 timmars sömn vid den här åldern, och hade jag inte läst barnaboken så hade jag definitivt trott att han inte behövde sova. Är det vi som tvekar här?

Tack på förhand
Stefan
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

[quote]Ok vi skall införa det, mer fast föda på dagen och ta bort nattamningen, skall vi sluta amma helt då ? eller kan man slänga in en slurk här och där?
[/quote]

Inte behöver ni sluta amma för att införa fast föda om ni inte vill. Jag har ammat mina barn länge och då i samband med måltiderna. Först har de ätit mat för att till efterrätt få bröstmjölk. Men ge inte bröstet då och då. Det leder bara till småätande och barnet hinner aldrig riktigt bli hungrigt.

[quote]En kort liten fråga bara: Varför tar han ramsan på natten men inte på dagen?
Han har gjort det tidigare, när han sov i sin vagn, men inte längre.
Är det nånting du känner igen? [/quote]

Ibland får man en fnurra och då är det attityden som måste fram. Du kan bara ge honom förutsättningarna till att sova, inte sova åt honom. :wink:

Jag skulle inte överarbeta honom dagtid. Lägg kanonglad unge i sängen och ramsa ut med en glad hurtig ramsa. Sedan sätter du igång med att dammsuga, diska eller något annat som ger trygghet. Koncentrera dig på något annat än hans sömn så ska du se att han snart börjar sova på dagen.

Som ett tips så brukar eftermiddagsluren vara den knepigast att få till, kanske ni skulle kunna ta den under prommenad? Klocka då en 20-minutare från det att han somnar. Vad tror du om det? :roll: :wink:

[quote]Och attityden, den kämpar vi på varje dag Men som jag sade tidigare så är det den som sviktar när det börjar krångla så här.
[/quote]

Absolut, jag förstår. Har du läst Annas jannuarikrönika? Jag tror att du hittar attityden om du läser den. :wink:

[quote]Vad tror ni Anna skriver ju att han skall ha ca: 14,5 timmars sömn vid den här åldern, och hade jag inte läst barnaboken så hade jag definitivt trott att han inte behövde sova. Är det vi som tvekar här?
[/quote]

Jag tycker absolut inte att ni ska dra ner på sovtiden. Kom ihåg att han inte behöver sova varje minut men han ska ha möjlighet till det. Det kommer komma perioder när han utvecklas mycket och då kommer sömnen att behövas.

Ha gärna kvar tre sömnpass över åttmånadersångesten. Den är påfrestande för de små och det är skönt för dem att vila en stund. :wink:

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vet inte vad som hände med mitt inlägg. :oops: Hoppas du ser vad som är citat och vad som är mitt svar på dina frågor. :roll:

Ida

www.sovgott.net
2 pojkspappa

Inlägg av 2 pojkspappa »

Hej Ida.

Först så tack för att du svarar så snabbt och dina uppmuntrande ord :D

Januarikrönikan är det första jag skall läsa när jag skrivit klart detta... :)

Lite kort om dagen som varit:

Första sovpasset, skrek han i 40 minuter innan han faktiskt somnade :shock: vi tog upp honom efter 5 minuter bara, så det blev 45 totalt, är det så man skall göra ??

Lunchpasset var han en trött liten rackare och somnade efter bara 5 minuter och sov sina 1:30.

Kvällspasset, då hade jag precis läst ditt inlägg och tänkte att jag tar en promenad med honom och ser om detta går bättre. Och faktiskt så somnade han efter ca:15 minuter (han var glad mest hela tiden också), och då lät jag honom sova i 20 som du sade. När han sen skulle upp ville han inte :cry: , det var skönt att sova, men men upp skulle han och efter det var han pigg och glad som en lärka. :D :D

När vi lade honom för natten idag så var jag lite orolig (jag vet vargar) för att han inte skulle kunna somna eftersom kvällspasset blev lite senare än vanligt, men han somnade utan ett pip.... :D

En liten fråga bara: När han skall sova i vagn ute, skall jag tillrättalägga och solfjädra, man skall inte ramsa vet jag, men hur är det med resten?

Och som sagt tack så mycket för hjälpen så här långt.
Hälsningar
Stefan
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad roligt att höra att eftermiddagen blev så lyckad.

Första sovpasset, skrek han i 40 minuter innan han faktiskt somnade vi tog upp honom efter 5 minuter bara, så det blev 45 totalt, är det så man skall göra ??
Endel gör så medans andre utnyttjar marginalkvarten och låter då liten i det här fallet sova 20 minuter. Tror jag skulle föredragit det senare. Men här gör ni som ni vill. Bestäm er för en strategi och kör efter den. :D
En liten fråga bara: När han skall sova i vagn ute, skall jag tillrättalägga och solfjädra, man skall inte ramsa vet jag, men hur är det med resten?
Förstår nog inte riktigt vad du frågar om. Men jag tror att jag ska svara ungefär så här. Jag brukar lägga barnen ner på mage och på en gång börja prommenera i rask takt gärna med lite schvung (hur stavas det egentligen :-k ) i handtaget. Endel vet jag låter barnen sitta upp och när det somnat så fäller de bara ner dem. Då sover de på rygg men det gör inte så mycket eftersom det bara är en 20 minutare. Hoppas jag svarat dig så att du fick svar på det du ville. :wink:

Ida

www.sovgott.net
LaQ

Inlägg av LaQ »

Svarar för att jag har en nästan jämngammal liten kille. :)

Förmiddagsluren har vi bakat ihop med ensamleken. Såhär ser det ut hos oss:

7 GOD MORGON, välling, blöjbyte, social delaktighet osv
8 ensamlek i spjälsängen (Under den här tiden leker han en stund, somnar när han blir trött och vaknar och leker vidare, på så vis styr han själv över sovtiden. Vi lyssnar och efter 45 min går vi in och väcker honom om han inte vaknat och lekt vidare.) Allt som allt, ensamlek och lur, är han alltså själv i 1½ timme.

Jag skulle införa ensamlek om jag vore ni. Korta korta stunder till en början. Fast kanske inte nu under pågående 8 mån-ångest om ni inte haft ensamlek på schemat förut.

När det gäller eftermiddagsluren tar vi den i vagn på promenad. Vi går ut och promenerar med sittvagnen. När det är sovdags fäller vi bara ner liggstödet, ger Junior en liten kudde, snutten och hänger för ett mörkt skynke som sätts fast med klädnypor i suffletten. Sedan promenerar vi. Efter en stund (kan variera allt från 2-15 min) sover han. Då klockar vi en 20 minutare och väcker. Tar det fööör lång tid för honom att somna kan man klocka en 5 minutare istället.

Vet inte om ni blev så mkt klokare, men så gör vi här hemma hos oss. :)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och här kommer ett förslag till (alla har vi våra egna sätt) :lol: :

Jag brukar faktiskt ramsa även om vagnen inte ska stå still. Lägger ner henne, lägger över något för avskärmning och ramsar. Sedan börjar jag gå. Skulle hon sen vakna så stannar jag och vagnar henne lugn och fortsätter sedan gå. För mig känns det bra att ge en ramsa, sådär som att "nu ska du få sova".
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"