1. Ska jag då buffa/solfjädern när hon skriker efter att jag bytt blöja, innan jag går ut ur rummet (verkar bara göra henne argare), eller ska jag bara lägga henne till rätta och en kort solfjäder och sen ut + ramsa?
Jag tycker inte att du ska gå in och buffa eller solfjädra om det inte är kris. Bajsandet kommer ni förbi bara ni får henne att somna om. 8) Om du måste "verktyga" så gör du det tills hon är lugn. Alltså: du solfjädrar/buffar tills hon verkligen ÄR lugn, att göra det kort tror jag inte gör saken bättre. Och om du bestämt dig för att solfjädra/buffa så SKA hon lugna sig innan du går ut! Men du ramsar alltid på vägen ut. Skriker hon upp sig på vägen ut (för det kan hända även om hon lugnat sig) så får du påminna med en ramsa till. Försök att ha sista ordet (hon behöver inte vara helt tyst men se till att ramsan biter). Försök dock att ta det lite easy med allt ihop och ha förtroende till lilltjejen. Hon klarar sig - ni klarar er - och ni är kanonduktiga allihop!
2. Hur får jag henne att sluta bajsa så tidigt på morgonen? Grejen är den att för någon kväll sedan så bajsade hon precis innan vi la henne och då sov hon gott till 7:00. Känns som om hon vaknar för att bajsa, kan det vara så?
Hon bajsar för att hon vaknar och inte tvärtom. Men när hon ligger där och gnolar på så passar hon på att bajsa, om hon blir bajsnödig... Däremot är det fullt möjligt att få henne att somna om även om hon bajsat, och UTAN att byta blöja, hon tar inte skada av att ha bajs i blöjan någon timme i någon natt. Smörj rejält med salva på kvällen innan så är det lugna puckar. När hon inte vaknar längre, så bajsar hon inte längre heller.
3. Om vi lägger henne på kvällen och hon börjar skrika när vi lagt ner henne i sängen (lugn och glad innan) kan vi dår göra en kort solfjäder och sen gå ut + ramsa. Dvs. är det ok att gå ut ur rummet fastän hon inte är lugn?
Jag hade inte gått ut ur rummet förrän hon var lugn. Men se till att göra proceduren så bestämd och kort som det går, och tveka inte vid läggningen. Vi solfjädrar alltid lite kort efter vi lagt sonen på mage i sängen. Bara som en markering. Det verkar som att han tycker att det är skönt. Men det är bara ett par sekunder (vissa dagar har han svårt att komma till ro och det märker vi tydligt - då kan han behöva några sekunders solfjäder extra för att lugna ner sig lite). Sen går vi ut med en hög och bestämd men positiv ramsa. Skulle han skrika upp sig (vilket han inte gör längre, men det hände förut) så påminner vi. Vi ser till att alltid ha sista ordet - så länge han låter ledsen eller upprörd. Om han bara ligger och snackar så ramsar vi inget mer.
4. När jag lägger henne till rätta efter ca 10-15 min sovandes så har det nu hänt 2 gånger att hon vaknat och börjat skrika. Jag fick henne att somna om med buffning, men hon vaknade igen efter någon minut och då ramsade jag henne tyst. Nu ikväll låg hela hon på täcket och när jag försökte lyfta undan det så öppnade hon ögonen, så jag la bara på henne en filt och smet ut och hon somnade om. Är det vanligt att de vaknar och är det ok att låta henne ligga på täcket?
Nja det är ju inte så bra att hon vaknar när ni går in. Då går ni nog antingen in för tidigt eller för sent. Se till att det verkligen är 10 minuters sömn innan ni går in. Smit inte ut om hon vaknar och är ledsen utan försök att agera lugnt och tryggt. Stoppa om och ramsa ut, annars undrar hon nog vad i allsin dar som pågår.

Men om hon bara tittar upp och sen somnar om så kanske hon inte ens var vaken ordentligt, då hade jag nog bara stoppat om och mjukt ramsat på vägen ut för att inte väcka upp henne. Jag skulle se till att inte ha ett så tjockt täcke - speciellt inte om det gjorde mig orolig...

Vi har alltid bara haft en tjockare bomullsfilt som täcke, eller vi har rättare sagt två, för om han har somnat på sin filt så lägger vi på "reservfilten", så slipper vi flytta honom.
Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".