Behöver lite råd...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Grandinarn
Kontakt:

Behöver lite råd...

Inlägg av Grandinarn »

Är lite oklar på det där med hur man ska göra när man lägger lillen inför sovtiderna. Han har börjat "tycka till" lite mer vid sovstunderna.

Jag brukar gå in, lägga honom tillrätta, buffa bara lite för att markera och sen solfjädra, går ut med ramsan. Då har han börjat med att protestera lite och ligger därinne och är lite arg och gnyr... Vid nödfall brukar jag gå in och lägga tillrätta igen eftersom han brukar krypa upp i ett hörn och liknande.
Lägger tillrätta tyst och går ut med ramsan igen... Ungefär där så brukar jag gå ut i köket eller ngt och efter ett tag så slutar han gny... Ska jag då gå tillbaka och bekräftelseramsa utanför dörren eller ska jag låta honom somna av sig själv?

Vore tacksam för svar. Vill ju inte att det ska bli fel. :D
Stolt mamma till lilla :heart: Sebban :heart:
född 08-03-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu kan du skippa en separat bekräftelse. Och om han bara bökar, gnölar och gnyr så skulle jag låta honom ro i land det själv också. Det är ju också ett sätt att komma till ro.
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Oki.
Tack så mkt för svaret!
Det är så jag har gjort nämligen...låtit honom vara sen efter. :D
född 08-03-02
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Kan passa på att fråga ang det där med den sk. "marginalkvarten". Har inte riktigt förstått hur det funkar.

Är det så att om han inte hinner somna inom en kvart från att jag har lagt honom så får han bara sova 20min? (har för mig att jag har läst det någonstans)

Hittills har jag klockat från den tiden han somnat och 45min framåt. Kan tillägga att han brukar somna inom max 10min, men nyss så tog det 20min innan han somnade....
född 08-03-02
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Marginalkvarten fungerar som så att om han ska somna 9.00 säger vi men somnar 9.10 tar du upp tio minuter senare än vad schemat säger. Men om han somna 9.20 så tar du upp efter 20 minuter som är ett naturligt sömnpass. Det är alltså tillåtet att somna en kvart senare än schemat och fortfarande få 45 minuter (om det är det han ska ha). På samma vis är det om han är supertrött innan luren. Då kan du lägga en kvart tidigare. Hoppas det blev lite klarare :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Aaah...okiii...
TACK!
:D
född 08-03-02
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Imorse va det kämpigt med uppvaknandet under vartimmen... Från att ha känt mig så säker så såg jag vargen börja smyga sig in i rummet igen och det vill man ju inte. :(

Så fort jag hör honom i babywatchern så går jag till hans rum för att ramsa.... Ska jag göra så fast vi är så långt i kuren? Är inne i vecka 2 nu.

Eller ska jag låta honom vara helt och sen gå upp och ramsa om jag hör att han skriker upp sig. Vid krisfall solfjädra? Eller funkar det om jag buffar och avslutar med solfjädern?

För att kanske skriva lite smidigare:
Ska jag gå upp och vara beredd redan vid första pip nu när vi är inne i v.2?
född 08-03-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

I vargtimmen skulle jag vara på och ramsa vid minsta pip. EN betryggande självklar ramsa som säger att det fortfarnade är natt. Resten kan han reda ut själv.
Läs Kantarellas eminenta svar sist i den här tråden!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=#158276
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Har främmande hemma nu i ett par dagar. En gammal väninna och hennes son på 3½år. Kom igår och ska stanna tills på söndag.

Igår va det full rulle och det va problematiskt att söva lillen och när han väl somnade så väcktes han av 3åringen som skrek i rummet brevid. Under natten så vaknade han vid 3-tiden, helt otröstlig, men sen lyckades han somna om och sen vaknade han vid halv 7...låg vaken ända till 8 när det va dags att gå upp.

Kan det bero på att det är mer liv och rörelse runtomkring nu kombinerat med att han har fått flytta in till vårat rum igen under dom här dagarna...?

Är så rädd att sabba hela kuren!!!
Hur gör jag för att återupprätta kuren? Det gick ju så bra...
född 08-03-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kan det bero på att det är mer liv och rörelse runtomkring nu kombinerat med att han har fått flytta in till vårat rum igen under dom här dagarna...?
Japp, nya regler måste såklart få ifrågasättas!
Är så rädd att sabba hela kuren!!!
Ingen fara!
Hur gör jag för att återupprätta kuren? Det gick ju så bra...
Vad tror du själv? :wink: Den stora hemligheten heter ju Attityden av självklarhet, inte sant?
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Nu har det funkat ganska bra de resterande dagarna... Han har vant sig vid att det är en liten vilding under samma tak. :D

Nu är det så att han vaknar i regel en gång under vargtimmarna. Somnar om jättesmidigt med hjälp av pangramsa. Men sen har han börjat att vakna allt tidigare på morgonen. Vaknar typ 06.30 och ligger vaken till 8.00 då det är morgon.

Han är inte ledsen eller ngt, utan han ligger och pillar på spjälskyddet och "pratar"... Han brukar väcka oss med skönsång i baby-watchern. :D

Nu undrar jag om det är ok att han vaknar så tidigt...Vi tar inte upp honom, utan han ligger där tyst och snällt. Eller ska vi försöka få honom att somna igen genom tillrättaläggning och ramsa?
född 08-03-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Nej. Det viktiga är inte att han sover, utan att han har förutsättningarna. Ni kan eventuellt bjuda på en till pangramsa om ni tycker att det behövs. Men gå inte in under vargtimmen, då blir det oftast stökigt och ledset.
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

Oki oki. :D
Då blev jag lite klokare.
Tack tack!

ÄLSKAR den här sidan!
född 08-03-02
Grandinarn
Kontakt:

Inlägg av Grandinarn »

-gäsp-
Okii...nu i 2nätter på raken har lillen börjat krångla på morgonen.
När han vaknar under vargtimmarna är det inga problem att få honom att somna om. Ibland somnar han om av sig själv.

Men nu dom sista 2 dagarna har han vaknat strax efter kl.6 och varit arg och ledsen stundtals. Skriker sig helt matt. Börjar alltid med pangramsa för att se hur han reagerar...funkar inte det så brukar jag ramsa ännu en gång. Avvaktar. I vanliga fall brukar detta räcka, men inte nu längre...

Imorse krävdes solfjädern. Vilket jag ALDRIG brukar behöva ta till. Han va lugn så länge jag solfjädrade, men så fort jag gick därifrån så satte det igång igen. Lät honom ligga därinne och skrika medans jag ramsade utanför dörren. Lät honom vara, men fortsatte att skrika argt. Sen blev han ledsen och då ramsade jag igen.....och nu, lite drygt 1tim efter så är han fortfarande helt otröstlig.

Ska jag fortsätta så som jag gör eller ska jag plussa på något eller ta bort?? Please help.
född 08-03-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det är bättre med husljud på morgonkvisten, eller musik. Sök på tidiga mornar så får du massa goda tips!

Är det MÖRKT där han sover?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"