Dålig sömn dagtid samt flaskmatning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ylvalina

Dålig sömn dagtid samt flaskmatning

Inlägg av Ylvalina »

Hej alla kloka!

Det vore skönt att få lite reflektioner kring mitt problem..
Jag har en liten tjej som är 2 mån och en vecka gammal. Hon följer sin viktkurva finfint och BVC är såååå nöjda och försöker övertyga mig om att jag absolut har bm så det räcker. Själv är jag dock lite skeptisk eftersom hon sover halvskruttigt om dagarna, och verkar vilja äta ofta och är lite missnöjd av sig.
Nätterna funkar finfint...lägger henne ca 07.30 och tjejen sover till ca 04.00 (inatt t.o.m. till 04.45 - fantastiskt va?), äter ca 20 min och somnar sedan om fint och går sedan upp 07.30-08.00. Inte mycket att klaga på här inte.
Tänker ju även här att om hon inte vore mätt och fått tillräckligt under dagen, så borde hon inte sova så pass bra...

Men dagarna är som sagt lite sämre. Hon vaknar ofta efter ca 15 min och skriker, varpå jag vagnar om henne. Funkar oftast bra, dock inte alltid. De gånger hon inte ger sig tar jag upp och ammar en gång till.

Har börjat ge henne tillägg på flaska till kvällen, och lyckas ofta få i henne mellan 40-60 ml. Men det krävs mycket övertalning, för hon petar ut flaskan femtielva gånger och jämrar sig. Jag brukar ge henne flaskan innan jag själv ammar för att vara säker på att få i henne något.
De senaste dagarna har jag dessutom börjat försöka ge henne tillägg under dagen, utifall hon nu inte skulle vara mätt, men det slinker kanske ner 10 ml om jag har tur. Jag har ju då ammat henne B1X2+B2 innan för att inte tillägget på något vis ska inkräkta på amningen.

Men det svåra är att veta hur mycket man ska truga med flaskan? Hon värjer sig ju enormt och verkar inte alls vilja ha. Ska jag bara anta ännu så länge att hon är ovan med det hela (har hållit på med flaska i 2 veckor nu) och framhärda, eller ska jag anta att hon är mätt? Trots att sömnen dagtid blir upphackad?
Vi kör Babysemp 1...brukar NAN vara mer populär månntro? Kan ju förstås bara köpa och testa förstås :roll:...

Hur har ni andra haft det men amningen när nattsömnen blivit bättre?
Den första 1,5 månaden vaknade min dotter 2-3 ggr per natt och borde ju fått i sig mer mat totalt sett på dygnet, jämfört med nu då hon bara äter 1 gg per natt. Men de ska förstås öka sina portioner dagtid är det tänkt allteftersom de sover bättre. Men innebär inte det att de måste äta oftare dagtid också?

Ja, det blev lite långt, men jag hoppas någon har lust att svara på mina funderingar ändå.
Mor till 3 sötnosar, födda 2003, 2005 och 2008.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Då ska vi se...

:arrow: Sover hon på rygg eller mage?
:arrow: Hon verkar ju onekligen mätt eftersom hon ratar påfyllningen, eller dricker så lite. Vad händer om du skickar i lite extra precis innan hon nattas? Ett annat bra alternativ är att bara vända henne och mata i med flaska när hon vaknar efter 15 minuter. Då brukar det gå i mer och man behöver inte ta upp och lägga till. Då kan du ju skippa flaskan i målet som bara gör henne sur.

:arrow: Åttaveckorsökningen KAN vara ett gissel. Oftast verkar det märkas mest på att de vill ha tätare mål men att de ännu inte kan få i sig mer åt gången.
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

:arrow: Hon sover på mage med larm, och har så gjort sedan 3 veckors ålder.

:arrow: Det funkar ganska dåligt med att ge henne mat precis innan hon ska sova, speciellt om hon är väldigt trött. Hon blir liksom bara förbannad om de råkar komma mat i munnen då. Så jag måste nog ha ett litet glapp mellan matning och sänggående. Men visst, jag kan ju testa att ge henne flaskan i sängen efter att ho sovit sin "obligatoriska" kvart. Då är hon kanske mer mottaglig när hon sovit av sig den värsta tröttheten. Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på själv.

De senaste dagarna har det faktiskt varit bättre, och hon har INTE vaknat efter 15 min, utan faktiskt sovit längre pass utan avbrott. Om det är en tillfällighet visar sig väl. Jag fortsätter att försöka peta i henne mer framemot eftermiddagen kvällen.

:arrow: Ja, det är ju framför allt framåt eftermiddagen/kvällen som jag märker att målen blir tätare. Hon sover allt kortare lurar då, eftersom hon tagit en långlur på förmiddagen och en efter lunch, vilket gör att det inte blir så mycket sovtid kvar så att säga. Och då blir det att man ammar oftare tycker jag, då hon är lite halvgnällig till och från då.

:!: En helt annan fråga: Min dotter vill verkligen inte ligga på mage långa stunder dagtid. Efter bara några minuter så börjas det att skrikas. Och jag försöker då att tänka att jag inte ska ta upp henne när hon skriker, och så att säga "rädda" henne från det hemska golvet, men hon kommer liksom inte ur skriket någon gång utan det eskalerar bara till riktigt ledsam gråt. Och då känns det ju som att man måste göra något, dvs ta upp. Och då försvann liksom poängen med det jag försökte lära henne :(
Men det är kanske en träningsak, och hon är ju inte så värst gammal ännu. :?: Vad tror ni?
Mor till 3 sötnosar, födda 2003, 2005 och 2008.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men det är kanske en träningsak, och hon är ju inte så värst gammal ännu. Vad tror ni?
Absolut. Testa att lägg upp henne på en höjd så att hon ser nått, det brukar vara poppis!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"