Dags att läga om schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Dags att läga om schemat?

Inlägg av Gäst »

Sonen fyller i dagarna 1 och vårt schema har senaste månaderana sett ut som följer:

07 vakna, blöjbyte, mjölk
08-08.30 frukost (välling, macka)
09.45-10.30 SOVA
12 lunch
13.45-15.00 SOVA
15 Frukt
18 Gröt + mjölk
19 SOVA

Har fungerat alldeles utmärkt och vi har varit en glad och nöjd familj.

Har dock senaste veckorna funderat på när det är dags att byta till bara en dagslur. Idag har han inte sovit en blund på fm så då kändes det genast lite mer aktuellt att be om råd här. Det kan kanske vara lagom att lägga om schemat nu?

Vad tror ni om följande schema i stället:

07 vakna, blöjbyte, mjölk
08-08.30 frukost (välling, macka)
12 lunch
13-14.30 SOVA
15 Frukt
18 Gröt + mjölk
19 SOVA

Hittills har han sovit sina dagslurar i sängen och det funkar bra, men undrar om det finns några tips om hur vi kan byta till att få honom att sovar i vagnen i stället/ibland.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Perfekt schema, vad jag kan se :D

Ge det en vecka och håll tiderna exakt. Efter det när hela härligheten "sitter" borde du bara helt radikalt kunna lägga honom i vagnen eller var som helst för sin middagslur. Ett tunt mörkt tyg (som släpper igenom luft) kan du införskaffa i metervara och täcka bort synintrycken med vid behov :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, så stolt jag blir över ditt svar Anna. Tack!

Vi har aldrig behövt mörklägga dagtid utan sömnen har funkat, både natt och dag. Som mest har det nog tagit 5-7 minuter att somna dagtid, jag har aldrig lyckats räkna ut varför och det har bara varit en udda dag här och där. Därför var det ytterligare en vink om att det kanske var dags att byta schema nu. Första dagen fungerade utmärkt, trots att jag inte visste att den skulle bli idag när jag gick upp i morse. Men vi håller självklart stenhårt på de nya tiderna (liksom vi ju gjort tidigare)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"