ljudkänslig och lättväckt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnW123

ljudkänslig och lättväckt

Inlägg av AnnW123 »

Dottern är nu snart 11 månader och har alltid sovit lite och varit mycket lättväckt av ljud från dag 1. Detta har lett till att jag sover med henne i vårt sovrum och sambon på soffan. Jag lägger mig oftast samtidigt som henne för att hon inte ska vakna när jag trippar in. Det är alltså jag som tagit i stort sett alla nätter sedan hon föddes. Hon vaknar allt mellan 4 - 10 ggr per natt men sedan jag provade 5 min metoden har hon vaknat något färre gånger och kan också somna lättare själv. Men hon vaknar ändå fortfarande flera gånger per natt och då får jag stoppa in nappen, sedan somnar hon oftast om.
Dagtid sover hon i vagnen och jag måste dra vagnen fram och tillbaka för att hon ska kunna somna. hon vaknar oftast efter ca 40 min och måste då snabbt vagnas igen för att sova vidare. Är man där inte tillräckligt snabbt så somnat hon inte om. Är näst intill omöjligt att få henne att sova om vi är i vaäg, alltså är jag ganska begränsad med vad vi kan göra eftersom jag anser det viktigt att hon får sin sömn i lugn och ro.
Givetvis är detta påfrestande för oss alla.

Min sambo har tre barn sedan tidigare och detta innebär att vi inte kan ge vår dotter eget rum förrän vår utbyggnad är färdig om några månader. Min sambo är inte heller mycket för kurer och dylikt. Jag har dock läst in mig på många olika metoder men orkar inte riktigt ta tag i det då jag är så trött redan innan start.

Undrar om SHN metoden kan vara något för oss trots att hon är så ljudkänslig och lättväckt? Fasar också för att ta bort nappen då hon fortfarande har ett enormt sugbehov och är näst intill beroende av den för att kunna somna.

Hjälp och råd??
förstagångsmamma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen! :lol:
Undrar om SHN metoden kan vara något för oss trots att hon är så ljudkänslig och lättväckt? Fasar också för att ta bort nappen då hon fortfarande har ett enormt sugbehov och är näst intill beroende av den för att kunna somna.
Om SHN är något för er, det kan ju inte jag svara på utan du får nog läsa på ordentligt om kuren och tycker du att det verkar vara något som passar eran lilla familj så finns vi här för råd, stöd och pepp.

Jag skulle råda dig till att killa ner på bibblan och låna shn alt köpa dig ett exemplar och läsa på. :D

Hon har inte ett sugbehov längre, men däremot vet hon inte hur hon annars ska komma till ro, men sanningen är den att nappen är den största sömnbov jag vet om och barnet glömmer på en natt om du gör det.

Jag rekomenderar shn varmt och har varit hur nöjd som hellst sedan jag kurade för 1,5 år sedan och gossen sover fortfarande lika gott! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"