Mat & Sömn för Edda 6 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hannadredd

Mat & Sömn för Edda 6 månader

Inlägg av hannadredd »

Vår lilla tjej sover nästan aldrig sina 12 timmars natt, utan har den otrevliga ovanan att börja vakna kl 4 och sedan inte vilja somna om förens jag ger upp och matar henne vid 5 snåret, därefter brukar hon somna om och sova fram till 7.

Vi försöker köra på detta schema:
7 Välling (Men detta blir ju oftast kl 5)
8.30 Sova 45 min
10 Ersättning (Detta brukar hamna kl 9 i och med tidig frukost)
11.30 Sova 1.5 h
13 Puré + frukt + ersättning/vatten (ca 1/2 bruk 6 månaders mat)
15.30 Sova 45 min
16-16.30 Gröt + frukt + ersättning
18.45 Välling
19 Godnatt

Ett annat problem som har uppstått är att hon har börjat vända sig om och hamna på mage i sömnen och vaknar av detta och blir ledsen.
Jag har provat att försöka få henne att sova på magen men det gillar hon inte alls, några tips hur man gör för att få henne att sova på mage?
Just nu har vi löst det med att vi bullar upp ett täcke vid sidan som gör att hon inte kommer runt på magen, men det bästa hade ju varit om hon
kunde fortsätta sova på magen.

Hon verkar ju vara ordentligt hungrig vid 5 snåret, ska jag lägga till ett matmål till och flytta gröten kanske?
Jag har ju den fula ovanan att lyssna på bvc-tanterna, och enligt dessa damer ska man inte ge 2 mål mat förens vid 8 månader.

Hoppas någon har några kloka råd att ge mig :D
Edda 2008-01-15
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej hannadredd och välkommen! :lol:

När jag räknar så får jag fram att din lilla knodd är nu över 6 mån och jag tänker att kanske vill du köra en regelrätt "SHNkur" på henne? Vad tror du om det?

I så fall skulle jag läsa på, köpa internationella SHN boken här från webben och läsa så ögonen blöder.

När jag tittar på ditt matschema så skulle jag nog vilja påstå att MER mat bör gå i. 2 regelrätta måltider och 2 vällingmål samt 1 gröt mål är minimum och då skall de äta så de spricker! När min son fyllde 6 mån så lade jag faktiskt in en andra frukost i en tid just för att det är så enorma mängder mat de skall få i sig dagtid.

Ang. nattmålet måste du helt enkelt ta bort det så aptiten ökar på dagen och liten lär sig att man sover på natten och äter på dagen.

Nu är hon ju över 6 mån och då borde hon kunna vända sig och sova lite som hon själv vill eller? Det du kan göra tycker jag är låt henne somna som hon själv vill och vänd till magen när hon sovit i 10 min. Det brukar funka för de flesta.

Läs gärna bland mina favoriter och så kanske "sm i raketfart" och verktygslådan kan passa. Ni bör införa ramsan om ni inte har gjort det än och verktyga bort det där morgonmålet vid 05 tycker jag.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
hannadredd

Inlägg av hannadredd »

Tack för svaret

Vi har ramsat i snart 2 månader & det sitter väl sisådär. Jag tror vi har överramsat lite :oops:

Ska testa tipset om att vända till mage efter insomning!

Jag får inte till buffningen ordentligt och hon är ju nu för stor för liggvagnen, men jag ska köra på & inte ge mig. Detta fenomen att hon vaknar vid 4-5 har krupit in nu på senare tid, kanske var det när vi flyttade henne till eget rum.

Men skam den som ger sig, ska se om jag kan få ner mer mat i henne.

Tack för alla tips :D
Edda 2008-01-15
hannadredd

Inlägg av hannadredd »

Tack för svaret

Vi har ramsat i snart 2 månader & det sitter väl sisådär. Jag tror vi har överramsat lite :oops:

Ska testa tipset om att vända till mage efter insomning!

Jag får inte till buffningen ordentligt och hon är ju nu för stor för liggvagnen, men jag ska köra på & inte ge mig. Detta fenomen att hon vaknar vid 4-5 har krupit in nu på senare tid, kanske var det när vi flyttade henne till eget rum.

Men skam den som ger sig, ska se om jag kan få ner mer mat i henne.

Tack för alla tips :D
Edda 2008-01-15
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det finns en länk på en video där AW visar hur buffningen skall gå till. Men tyvärr så hittar jag den inte just nu, skall leta vidare, men den finns i verktygslådan. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
hannadredd

Inlägg av hannadredd »

Jag har en dvd med sova hela natten kuren, har inte hunnit se hela dock för Edda brukar bli lite upprörd när barnen i filmen gråter :D

Kanske kan buffningen fungera bättre om jag får henne att sova på magen, tror jag börjar i den änden först så får jag jobba vidare med dom andra verktygen när magsovningen fungerar.
Edda 2008-01-15
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om du kör med magläget har du även tillrättaläggning, buffning och solfjäder att ta till. De är MYCKET bra verktyg och på detta får man inte glömma det bästa verktyget av alla HUSLJUD. :D
Tor 2006

hannadredd

Inlägg av hannadredd »

Jag jobbar fortfarande på magläget som inte alls uppskattas, har försökt både att somna henne & att vända henne till magen men efter 5 minuter så vaknar hon gråtandes, håller på så några vändor tills hon blir lätt hysterisk & då klarar inte mitt hjärta mer så då vänder jag henne till rygg & hon somnar lugnt om.
Hon har börjat vända sig från mage till rygg denna vecka så förhoppnigsvis kan hon snart styra sitt sovläge själv.

Har utökat maten under dagen & buffat på av bara den på morgonkvisten så vi har lyckats hålla frukosttiden till 7 i 2 dagar nu så förhoppningsvis sitter detta snart & vi slipper upp & studsa vid 5.

Så här ser det ut på morgonen:
Hon vaknar till lite grann, jag ramsar, hon vaknar mer, jag buffar, slutar innan hon somnar, ramsar & går. Hon vaknar & vi kör allt igen. Jag har gjort så i ca 40 minuter dessa två dagar. Sen hoppar jag i sängen i tron att hon sover, hon vaknar efter en liten stund klarvaken & lycklig...då har buffningen ingen verkan & jag lämnar henne i sin säng där hon roar sig själv i ca 30 min, sen somnar hon om själv och sover tills vi väcker henne vid 7. Kan jag låta henne vara vaken eller pajar detta upplägget?
Edda 2008-01-15
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag skulle låta henne sova som hon finner bäst och eventuellt vända henne till mage DEN DAGEN jag verkligen behöver buffa eller solfjädra.
Det kan inte behövas varje dag. Då är det dax att backa. :wink: :D

Läs lite trådar om tidiga uppvak, varför inte min egen? 8)
Det är bara att söka på sökfunktionen längst upp till vänster.
Jag tror ni kan lösa mornarna med lååångt mindre insatser än i nuläget.

Anna W brukar tala om att man ska handla som om man hade 17 andra bebisar och ett gäng kossor som behöver mjölkning. Förstår du vad hon menar?! :)

KRAM!
hannadredd

Inlägg av hannadredd »

Ja i natt är det nog läge att backa :D
Plus att det är pojkvännens natt & han är inte lika pigg på att vara uppe & ränna vid 5 så jag håller en tumme för att detta skall lösa sig.

Kanske är det dumt av mig att propsa på att hon ska somna om genom att buffa, hon är ju glad som ett solsken & ligger & trallar om jag låter henne vara...kanske somnar hon om själv i första läget om jag bara låter det vara, men jag vill ju att hon skall få sin skönhetssöm :D

Vi får hur natten ser ut
Edda 2008-01-15
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kanske är det dumt av mig att propsa på att hon ska somna om genom att buffa, hon är ju glad som ett solsken & ligger & trallar om jag låter henne vara...kanske somnar hon om själv i första läget om jag bara låter det vara, men jag vill ju att hon skall få sin skönhetssöm
APP APP APP! [-X Verktyga ALDRIG ett nöjt barn. Hur sur skulle inte du själv bli om du nöjd ligger och filosoferar dig till ro och någon kommer inspringande var tredje minut och frågar om du inte kan sova, eller ännu värre, påminner dig om att du ju måste sova NU.
Det viktiga är INTE att hon sover hela sin tid, utan att hon har förutsättningarna.
hannadredd

Inlägg av hannadredd »

Ajjdå :oops:

Jag har hela tiden trott att det var viktigt att hon sov hela tiden...attans, jag kunde ha fått så mycket gjort i stället för att sitta & vakta & se till så att hon somnar om....hehe, snacka om att missförstå instruktioner

Tack för det klargörandet, nu blir nog allt så mycket lättare för hon är ju nästan aldrig missnöjd. Ja stackars barn sån mor hon har :shock:
Edda 2008-01-15
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:lol: :lol:
hannadredd

Inlägg av hannadredd »

I morse vaknade hon som vanligt vid 5 & trallade lite i sin säng, ingen sprang in & härjade med henne & då somnade ju hon om för egen maskin efter en stund. Vilken lycka!

Tack för alla goda råd :D
Edda 2008-01-15
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"