Andningslarm??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HH

Andningslarm??

Inlägg av HH »

Hej på er!!

Är nya här och vill gärna få svar på några funderingar :?

Vi har en dotter på snart 4 månader som vi ska kura.
Hon sover jättebra på dagarna men på nätterna har det blivit sämre. För ca två månader sen så sov hon jättebra på nätterna och vaknade bara en gång och ville ha mat, hon sov på mitt och min mans bröst (vi tog halva natten var i soffan) och både hon och vi tyckte det va jättemysigt. Nu sover hon ensam i spjälsäng, och nu tycker vi att det blir värre och värre för varje natt. Hon vill ha mat 2-3 ggr per natt, utöver det så vaknar hon och gnölar flera ggr.

Nu till mina frågor.

Hon har sovit på mage hela tiden och sover även nu på mage i spjälsängen, hon vägrar sova på rygg. Ibland får vi henne att sova på sidan i vagnen men helst så sover hon på rygg där också.

Anser ni att man ska skaffa andningslarm??
Vi har ju vant oss med att hon sover på magen nu och är inte lika oroliga nu som i början.

Sedan undrar vi om det har någon betydelse när hon är född för kuren i sig?
Vår dotter är född i v.38+2

Kan säga att jag läser SHN för fullt och ska plugga på innan vi påbörjar kuren för att vara så förberedda som möjligt.

Tack på förhand :o
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Jag tycker absolut att ni ska införskaffa ett andningslarm bums, genast. Man har inte andningslarm till sin bebis för att man är en orolig förälder, utan man har det för att göra sitt yttersta för att förhindra att barnet dör i PSD.

Andningslarm bör man använda oavsett vilken ställning barnet sover i.

Välkomen till forumet! :)

Din tös är ju fullgången så det är bara att kura men läs på ordentligt först så du/ni har allt klart för er innan ni sätter igång.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
HH

Inlägg av HH »

Hej igen.

Tack för ditt snabba svar susanD :D

Ska göra som du föreslår och skaffa ett andningslarm. Vi är bara lite förvirrade av alla olika åsikter man hör överallt, det är väl typiskt för första barns föräldrar.

Nu är det bara och plugga på och köra för fullt, tack för din hjälp :D

hälsn HH
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja jag kan förstå förvirringen, speciellt när de på BVC säger att man inte behöver något larm och att man bara blir oroligare av att ha ett. Märkligt för de pratar ju för bilbarnstolar, andra pratar för bilbälte, brandvarnare och andra larmanordningar. Jag tycker att det är självklart att ha larm till sin bebis, det verkar ju helt galet att bara hoppas att inget händer när det finns en möjlighet att förhindra det. Eller hur? Nu är det helt solklart va? :) Förvirringen är väl som bortblåst. 8)

Läs nu på ordentligt om kuren och lycka till, ni kommer gå en härlig tid till mötes det kan jag lova.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Måste bara understryka det SusanD säger. Med första barnet visste vi inte ens att det fanns något som hette larm. Andra gången tvekade vi ändå. Skulle vi bara bli oroliga som vissa påstod? Skulle det fellarma i tid och otid? Och så är vi lite allmänt emot massa prylar sådär... :oops: Men tveka inte! Det är en helt fantastisk investering. Vi har inte haft ett enda fellarm! Och vi kände oss enormt trygga, så trygga att lillan fick eget rum (nära, nära) redan vid 2 månader. Nu har lmin illebror larmet till sin lilla. För dom är det första gången och dom är precis lika nöjda och lugna och dom struntar gladeligen i alla konstiga åsikter.

Även om larmet kostar endel så kan man enkelt sälja det vidare, hyra ut, osv.

Lycka till!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

LArm finns också att hyra och efter ett visst antal månader blir det ert.
Kolla www.andningslarm.se

/Åsa
HH

Inlägg av HH »

Tack Tinis för dina råd! :D

Vi hade inte heller hört talas om larm förräns vi kom i kontakt med den här sidan. Vi ringde runt till kompisar som har barn och det verkar vara lika dåligt där, ingen hade hört om nåt sånt.

Det verkar också att det är lite tabu då det gäller sovning på mage, ingen jag har pratat med säger att deras barn sover på mage eller så vill dom inte erkänna det. PÅ BVC så tjatas det ju så mycket om ryggläge. Man känner sig ju nästan som en dålig mor när man säger att ens barn sover på mage.

Men vi ska absolut satsa på larm , det skulle kännas mycket lugnare :D

Tack också till Kantrella/Åsa som tipsa om hyrning av larm, det kan vara värt att kolla upp :)

//Helena
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"