Ramsa hela tiden?
-
Grandinarn
- Kontakt:
Ramsa hela tiden?
Jag undrar en grej.
Ska man ramsa konstant, efter varann, fast han ligger lugnt och stilla i vagnen när man vagnar den lille eller gör man det bara om han skriker?
D samma med natten...
Ska jag ramsa konstant eller tystna när han tystnar?
Ska man ramsa konstant, efter varann, fast han ligger lugnt och stilla i vagnen när man vagnar den lille eller gör man det bara om han skriker?
D samma med natten...
Ska jag ramsa konstant eller tystna när han tystnar?
-
Grandinarn
- Kontakt:
...körde metoden natten till idag. Första natten. Och han vaknade 17ggr (!!!) från kl.21.20 till 07.00.
Är detta normalt?
Innan jag började med detta vaknade han 3-4ggr mellan kl.24 och 07...
Den största ändringen är att han inte äter något under natten, vilket han har gjort sedan han föddes och vi tog även bort nappen fr.o.m igår... Kan det vara så att han fick lite "abstinens" och det är därför natten blev som den blev? Lite chockad?
Vagnade honom direkt när han började gråta och han somnade inom någon minut bara...så det svarar han på jättebra...men det är det där med att han vaknade onormalt många gånger tycker ja...
*lite smått skrämd mamma*
Är detta normalt?
Innan jag började med detta vaknade han 3-4ggr mellan kl.24 och 07...
Den största ändringen är att han inte äter något under natten, vilket han har gjort sedan han föddes och vi tog även bort nappen fr.o.m igår... Kan det vara så att han fick lite "abstinens" och det är därför natten blev som den blev? Lite chockad?
Vagnade honom direkt när han började gråta och han somnade inom någon minut bara...så det svarar han på jättebra...men det är det där med att han vaknade onormalt många gånger tycker ja...
*lite smått skrämd mamma*
-
TorpSara
Din gamla tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16395
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Grandinarn
- Kontakt:
Hej.TorpSara skrev:Hej Gardinarn.
Hur gammal är juvelen? Hur ser schemat ut?
Vid en normal SHN-kur är 17 uppvak inte nått speciellt unikt för en första natt. Jag tycker att du ska läsa på lite mer, läs gärna här på hemsidan, och helst i SHN-boken. Var har du läst på om kuren?
Jag har läst det som finns på hemsidan här...sen har jag kollat runt lite på nätet om "Ja" och "Nej"-tyckare ang den här metoden för att se om det passar min son på 5mån...vilket jag tycker att den gör.
Så jag läste om och om igen, men kan erkänna att jag va så trött vid båda tillfällena jag hade en läs-genomkörare och nyss när jag läste om på nytt så upptäckte jag att jag hade ramsat heeela tiden...vilket man inte ska. Så det blev fel....
Men han svarar jättebra på dagarna!!
Och nu har jag även klottrat ner i ett block jag ska ha vid sängen vad som ska göras så att jag inte blir snurrig när jag vaknar på natten helt yrvaken och trött.
Så i natt tar vi nya tag!!
Här är vårt schema:
7.00-8.00= vakna + äta ersättning
9.00-9.45= sova
11.00= puré + ersättning
12.00-13.30= sova
15.00= ersättning
15.30-16.15= sova
18.00= gröt + ersättning
19.00-20.00= bad, ersättning, bus och sova
_______
Det händer att vi matar honom lite oftare pga att han äter så lite per gång...så vi matar honom någon gång extra...
-
ilindstrom
Hej!
Jag uppfattar dig som om du vagnar honom till sömns, vilket du inte ska göra. Vagna honom bara lugn och gå med ramsan och glöm inte bekräftelseramsan. den är det viktigaste av allt. Det är med den som ramsan sätter sig. Har en känsla av att du behöver läsa på mer.
Angående ditt schema så om jag räknar rätt så har du en timme förlite sömn utlagd. En femmånaders ska ha 15 timmar per dygn. Mitt hetaste tips är att göra 12 timmars natt.
Angående maten så skulle jag inte mata mellan målen. Om man småäter så blir man aldrig riktigt hungrig och aptiten blir dålig. Håll dig till era mattide så ska du se att han snart äter som en häst.
Ursäkta att det blir så många pekpinnar men jag vill bara att din lille ska få de svar han behöver för att kunna sova gott. Hoppas du tar det på rätt sätt [-o<
Ser fram emot att få följa med på er resa, men läs så att ögonen blöder. Kuren sätter sig mycket lättare om allt sitter i ryggmärgen.
hälsningar
Ida
Jag uppfattar dig som om du vagnar honom till sömns, vilket du inte ska göra. Vagna honom bara lugn och gå med ramsan och glöm inte bekräftelseramsan. den är det viktigaste av allt. Det är med den som ramsan sätter sig. Har en känsla av att du behöver läsa på mer.
Angående ditt schema så om jag räknar rätt så har du en timme förlite sömn utlagd. En femmånaders ska ha 15 timmar per dygn. Mitt hetaste tips är att göra 12 timmars natt.
Angående maten så skulle jag inte mata mellan målen. Om man småäter så blir man aldrig riktigt hungrig och aptiten blir dålig. Håll dig till era mattide så ska du se att han snart äter som en häst.
Ursäkta att det blir så många pekpinnar men jag vill bara att din lille ska få de svar han behöver för att kunna sova gott. Hoppas du tar det på rätt sätt [-o<
Ser fram emot att få följa med på er resa, men läs så att ögonen blöder. Kuren sätter sig mycket lättare om allt sitter i ryggmärgen.
hälsningar
Ida
-
Grandinarn
- Kontakt:
Oki.
Så om han inte gråter eller skriker när man lägger ner honom så kör man bara en ramsa medan man lämnar vagnen? Det gör inget att han buffar och vrider och har sig innan han kommer tillrätta?
Mjoo...det känns som att det är väldigt mycket att lära. Får väl ta nätterna lite som dom kommer och köra rutiner på dagarna tills jag kan ta mig till närmaste bibliotek.
Hörde att boken fanns att låna där.
Sen ska jag läsa läsa och åter läsa!
Ang sovtiderna så är målet att han ska sova 12tim nätter... Han sover bara 3tim under dagen. 45+90+45. Det blir väl 15tim totalt om jag inte är helt ute och snurrar.
Tack för svaret!!
Så om han inte gråter eller skriker när man lägger ner honom så kör man bara en ramsa medan man lämnar vagnen? Det gör inget att han buffar och vrider och har sig innan han kommer tillrätta?
Mjoo...det känns som att det är väldigt mycket att lära. Får väl ta nätterna lite som dom kommer och köra rutiner på dagarna tills jag kan ta mig till närmaste bibliotek.
Sen ska jag läsa läsa och åter läsa!
Ang sovtiderna så är målet att han ska sova 12tim nätter... Han sover bara 3tim under dagen. 45+90+45. Det blir väl 15tim totalt om jag inte är helt ute och snurrar.
Tack för svaret!!
-
TorpSara
Nej, precis. Nöjda barn, sller barn som stökar sig till ro själva ska ju inte hjälpas. De kan ju själva, och man ska aldrig tappa sin tilltro till vad de faktiskt kan! All onödig hjälp stör!Så om han inte gråter eller skriker när man lägger ner honom så kör man bara en ramsa medan man lämnar vagnen? Det gör inget att han buffar och vrider och har sig innan han kommer tillrätta
-
Grandinarn
- Kontakt:
Jag är såååå glad!!
Lillen sov typ 9tim i sträck innan han behövde vagnas inatt!!! Såååå skönt!
Är supernöjd med natten!!!
19.40- somnade
00.45- vaknade lite ,men somnade om av sig själv inom 1min. Behövde inte kravla mig ur sängen.
03.30- han va så törstig så han fick en slurk vatten och en blöja
04.00- somnade igen
06.00- vaknade och fick vagna ett par gånger.
06.13- somnade
06.28- vagnade
06.31- somnade
07.10- gå upp för dagen
Det känns så bra att man ser en klar förbättring! REDAN!
Lillen sov typ 9tim i sträck innan han behövde vagnas inatt!!! Såååå skönt!
Är supernöjd med natten!!!
19.40- somnade
00.45- vaknade lite ,men somnade om av sig själv inom 1min. Behövde inte kravla mig ur sängen.
03.30- han va så törstig så han fick en slurk vatten och en blöja
04.00- somnade igen
06.00- vaknade och fick vagna ett par gånger.
06.13- somnade
06.28- vagnade
06.31- somnade
07.10- gå upp för dagen
Det känns så bra att man ser en klar förbättring! REDAN!
-
Grandinarn
- Kontakt:
-
Grandinarn
- Kontakt:
HejGrandinarn skrev:Hmmm...ska man inte ens bekräftelse-ramsa på dagarna? Läste i någon tråd att man bara skulle vagna, skaka snabbt och sen bara gå...
Ramsar som vanligt gör du med kurbarn, dvs om barnet är över fyra månader!
Barn som är yngre ramsas inte då de gärna vill söka ansiktet till rösten
Ett litet ps: det är jättebra om du går in under "profil" här ovanför och skriver in i din signatur när Lillen är född - då blir de så mycket enklare för oss om vill hjälpa!
Kram!
-
Grandinarn
- Kontakt:
Ingen fara, GrandinarnGrandinarn skrev:Oki.. tack!
Känner mig som en riktigt pain in the ass när jag frågar så mkt...Har budat på Sova hela natten-boken så jag hoppas jag får den!!
Är ny här inne så jag vet inte riktigt hur allt funkar än...
Jag hoppas verkligen du får shn-boken - du kan efterlysa boken inne på Barnasaker:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=20
så kanske du får napp!
Kram!
-
Grandinarn
- Kontakt: