Gå in o lägga ned om pigg vid sovdax? Nytt schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Gå in o lägga ned om pigg vid sovdax? Nytt schema

Inlägg av Kristin »

Hej!

Lite bakgrund:

Vi har nytt schema sedan en vecka tillbaka. Plutten är 10 mån och sover 10-11.30 samt 15-15.45. Då schemat är nytt har vi haft varierande resultat av sovstunden. Em-luren fungerar jättebra. Det är just det att vi har haft så varierande resultat av fm-luren som förbryllar mig...

Dag 1: Lurlängd 2 h (fick väckas)
Dag 2: 1 h 15 min
Dag 3: 50 min :shock:
Dag 4: 1 h 20 min
Dag 5: 0 min :shock: (Totalt havererad lur; glad först, skrik resten. Mamma ingen attityd.)
Dag 6: 1 h 24 min
Dag 7: 1 h 15 min (tog 15 min på sig att somna in. Var glad.)

Nu är vi då alltså inne på dag 8 och jag lade plutten som vanligt kl 10. Knäpptyst. Efter ca 10 min hörde jag hur han ställde sig upp och var glad. Nu efter ytterligare 15 min "lek" har han börjat protestera...

Igår kväll (efter en del turistande på dagen i MYCKET varmt väder) tog han hela 1 h :shock: på sig att somna in. Först var han glad en lååång stund och sedan kom protesterna eller vad det nu var. Efter en hel del solfjädrande somnade han in.

Han är ju knappast nykurad (3 mån ålder) och man tycker att han "borde" veta att det bara är att lägga sig ned och sova (har gjort det flera gånger förut), men nu funkar det inte riktigt. Det KAN ju vara så att fm-luren skall ligga ÄNNU senare, men vi har ju precis senarelagt morgonluren med en halvtimme. Kanske räcker inte det?

:?: I alla fall, skall man gå in och lägga ned barnet när det tar extra lång tid på sig att somna för att markera "nu skall vi sova"?

:?: Skall man ramsa när barnet står glatt i sängen och leker "järnet"?

När luren havererade dag 5 så var han vaken i 7 h :shock: :shock: eftersom det sägs ju att man skall vänta till nästa lurtillfälle om en av lurarna krånglar. Nu var det ju extremt i detta fall då han inte sov någonting av långluren. Han somnade i vagnen på väg hem (som "vanliga" barn). Jag lyfte över honom till sängen när vi kom hem. Denna gång lät jag honom sova i 1,5 h även om det inte var "rätt" enl schemat. Dock blev han fly förbannad när jag väckte honom 15.30 eft 1,5 h. Han var dessutom svårväckt.

Nu "fruktar" ju jag att dagens fm-lur också havererar då han fortfarande står upp i sin säng och jollrar (ibland skriker han till).

Annars har det gått bra med nya schemat. Han har bara haft svårt att somna in 2 ggr (inkl idag). Att det blev problem igår berodde nog på utflykten.

Idag skall vi inte träffa någon utan bara umgås vi.

Nu har han faktiskt tystnat..... :roll:

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Ville bara förtydliga en sak som jag skrev:

jag skrev att hans fm-lur är mellan 10-11.30 men att han dag 1 med nya schemat sov 2 h. Först satte jag 2 h lur, men då han de resterande dagarna inte kom upp i den längden så drog jag ned det till 1,5 h lur och det verkar han vara nöjd med. Han sover numera oftare till 07 då han tidigare (nästan alltid) vaknat mellan 06-06.30.

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Du är själv inne på att förlänga vakentiden. Det tycker jag verkar vara en bra ide.
Ett förslag: 11-12.30 och 15.30-16.15 tycker jag verkar vara ett bra schema
När du sedan märker av samma tendens på eftermiddagsluren så kan du bara senarelägga den och förkorta den till 15.45-16.05.( De tiderna har vår dotter).
Hoppas du fick ngt tips :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kristin

Re: Gå in o lägga ned om pigg vid sovdax? Nytt sc

Inlägg av Kristin »

Kristin skrev: Han är ju knappast nykurad (3 mån ålder) och man tycker att han "borde" veta att det bara är att lägga sig ned och sova (har gjort det flera gånger förut), men nu funkar det inte riktigt. Det KAN ju vara så att fm-luren skall ligga ÄNNU senare, men vi har ju precis senarelagt morgonluren med en halvtimme. Kanske räcker inte det?

:?: I alla fall, skall man gå in och lägga ned barnet när det tar extra lång tid på sig att somna för att markera "nu skall vi sova"?

:?: Skall man ramsa när barnet står glatt i sängen och leker "järnet"?
Skulle uppskatta era synpunkter på detta.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"